Tigillum
 
 
Tigillum

Met dit werk hebben wij getracht om het vak Latijn nog beter te integreren in onze steeds visueler wordende maatschappij. Als we eens op de koffie zouden gaan bij de leerkracht Nederlands en daar geconfronteerd worden met een tijdlijn die ons zeer uitnodigend over de verschillende kunststromingen en hun auteurs leert, of de leerkracht geschiedenis wiens tijdlijn de meest memorabele gebeurtenissen uit de tweede wereldoorlog netjes ordent, dan lijkt ons de afwezigheid hiervan in het vak Latijn een gemiste kans om de geschiedenis van de Romeinen op een aanschouwelijke manier aan de leerlingen weer te geven.

Welnu, door middel van deze tijdslijn hopen wij de toekomstige latinisten al vanaf de start van hun middelbare schoolcarrière een klare blik te geven over de geschiedenis van de Romeinen. Omdat de lessen Latijn niet uitsluitend bestaan uit het overlopen van feiten en data, maar veelzijdiger zijn door de toevoeging van grammatica en lectuur, hebben we ervoor gekozen om zo transparant als mogelijk samen te werken met het vak geschiedenis zodat de leerlingen snel vertrouwd zouden zijn met de werking van dit handig naslagwerk. Zo maken ook wij onderscheid tussen drie domeinen die telkens door een eigen kleur gerepresenteerd worden. We spreken respectievelijk over een politiek, cultureel en economisch domein. Het is door gebruik te maken van dit jargon dat dit werk zich ook leent om gebruikt te worden door de geschiedenisleerkracht.

Ook voor de leerlingen hebben we gezorgd. Want naast deze ietwat lomplijkende homp papier bestaat er tevens een digitale versie van dit naslagwerk. Hierdoor hopen we dat de leerlingen sneller geneigd zullen zijn om ook buiten de lessen op onderzoek gaan met Tigillum. Het vak Latijn mag immers niet achterblijven op ICT-vlak menen we.

Vervolgens rest ons enkel nog te zeggen dat het aantal vermelde feiten op deze tijdlijn slechts een doordachte greep is uit het werkelijke aantal. Daar wij met dit werk voornamelijk ogen op de toepassing binnen het secundair onderwijs hebben wij onze keuze laten beïnvloeden door wat de leerplannen ons als richtlijnen meegeven.

Wij hopen voor u, als leerkracht klassieke talen, een steun te zijn in uw opdracht om de leerlingen inzicht in het verloop van de Romeinse geschiedenis bij te brengen.