Oorspronkelijke tekst:
http://www.kerstbeelden.nl/ashtown/het-ontstaan-van-de-kerststal
St.-Kristoffel Londerzeel |
Oorspronkelijke tekst: http://www.kerstbeelden.nl/ashtown/het-ontstaan-van-de-kerststal Geschiedenis van de kerststalHet begin
Aanvankelijk
hadden Christenen geen behoefte om het
aardse leven van Christus uit te
beelden. In de vierde eeuw gaat dat
veranderen: men gaat over tot de viering
van een kerstfeest als vervanging van
bestaande heidense (mid-)winterfeesten
en daar ontstaan de eerste realistische
afbeeldingen van Jezus' geboorte. De
oudste afbeeldingen van dat gebeuren kom
je tegen in de catacomben te Rome.
Maria zit dan op een troon/zetel om het
goddelijk kind aan de mensheid te tonen.
Daarbij valt op dat er geen sprake is
van moederlijke gevoelens: je ziet een
verheven beeld van een bijzondere vrouw
die een bijzonder kind, vaak als een
volwassene-in-mini-formaat afgebeeld,
laat zien. Dit kind
wordt dan vaak aanbeden door als Perzen
gekleedde mannen: de wijzen uit het
Oosten. Tot
aan de 10e eeuw zijn er in het westen
weinig kerstvoorstellingen bewaard
gebleven: het was een tijd van veel
oorlogen en verwoesting. In het Oosten
groeit wel een bepaalde uitbeelding van
het kerstverhaal. Op het concilie van
Efese was in 431 als geloofspunt
aangenomen dat Maria de Theotokos was,
de moeder van God. En sindsdien zie je
dan ook iconen onstaan met Maria als een
jonge moeder (hoewel nog vaak haar kind
niet aankijkend!). Zij ligt op een soort
kleed/matras vóór een donkerzwarte
grot, waarvan het middelpunt gevormd
wordt door een in doeken gewikkeld
kind.Vaak ligt het kind in een stenen
doodskistje. Duidelijk wordt zo een link
met de opstanding van Pasen gelegd.
Jozef zit geheel terzijde op de
afbeelding, in gepeins verzonken: hij
begrijpt het wonder niet en aarzelt,
twijfelt. In de verdere entourage zie je
wel engelen en herders, maar op afstand.
Meestal zijn er ook vroedvrouwen
aanwezig die het kind wassen in een
soort doopvont. Deze voorstelling is tot
op de dag van vandaag uitgebeeld op de
oosterse iconen. De eerste kerststalbouwerDoorgaans
wordt Franciscus van Assissi (1172-1226)
genoemd als eerste bouwer van een
kerststal. Hij was zo onder de indruk
van de God die mens werd dat hij die
gebeurtenis in alle eenvoud en
menselijkheid wilde uitbeelden. Daartoe
plaatste hij, in 1223, in het bos bij
het stadje Greccio in Italië in een
grot een kribbe met wat stro. Er werden
een os en een ezel bij gezet en men
hield er de kerstdienst rondom. De
volgelingen van Franciscus trokken
overal heen om de boodschap van eenvoud
en armoede uit te dragen. Daarbij namen
zij ook de gewoonte om het kerstverhaal
zo uit te beelden mee naar de Europese
landen en later naar de kolonieën. De kerstkribbeDe
gewoonte om figuren uit te stallen kwam
op in de zestiende eeuw. Doorgaans omvat
zo'n groep: het kind in de kribbe
liggend op stro, Maria en Jozef meestal
geknield in aanbidding, een os en een
ezel, die het kind verwarmen, soms ook
aanbidden, herders met hun schapen, de
drie wijzen uit het oosten, de kameel en
een engel die Gods lof zingt. Bijna
allen zijn figuren uit Lucas 2, 1 - 20
en Mattheus 2, 1-12. Os en ezel worden
daar niet vermeld, maar vormen een
allusie aan Jesaja 1, 3 'een
os kent zijn eigenaar, een ezel de
kribbe van zijn meester, maar...mijn
gemeente begrijpt mij niet'. De kamelen
vormen een toespeling op Jesaja 66, 20
'Doen komen zullen zij al uw broeders
uit de heidenvolken....op muildieren en
kamelen'. VerspreidingVan
1545 tot 1562 werd er een grote
kerkvergadering gehouden in de
Italiaanse stad Trente: het concilie van
Trente. Na de hervormingen van Luther en
Calvijn werden de rooms-katholieken
wakker geschud en riepen een
tegenhervorming in het leven, een
contrareformatie. De Hervormers
benadrukten de kennis van het geloof,
het leerelement. In de middeleeuwse kerk
was dit erg verwaarloosd. Vanuit de
contrareformatie probeerde men de
gelovigen ook wat meer geloofskennis bij
te brengen en nu niet zo zeer door te
leren en studeren maar door te zien en
te kijken. De belangrijkste
gebeurtenissen uit de bijbel en uit het
leven van heilige mensen werden op
levendige wijze uitgebeeld ter lering
'ende vermaak(?)'. Omdat velen in die
tijd niet konden lezen of schrijven
werden er afbeeldingen, beelden en
prenten gemaakt opdat jong en oud iets
van het geloof konden begrijpen en
vasthouden. In dit kader moet je ook de verspreiding van de kerststal zien. De eerste uitgebreide kerstgroepen vinden we in de kerken van de kloosterorde der Jezuïten; zij waren de voorvechters van de contrareformatie. Het gebruik om een kerstkribbe in de kerk te plaatsen werd door hen verbreid in Italië, Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Portugal. Pracht en praal ontbraken daarbij niet, want mensen moesten erdoor geraakt en 'gevangen' worden. Het was de tijd van de barokke uitbundigheid. Na 1700 trof men ook kerststallen in de huizen van de rijken aan. De barok loopt dan al over in de rococo met alle krullen en tierelantijnen, maar ook de stijl die aandacht schonk aan het kleine en menselijke. En de meest menselijke gebeurtenis in het christendom is de geboorte van de zoon van God.Daarom krijgt de kerstkribbe vanaf die tijd zoveel belangstelling vooral in Italië en de Alpenlanden. Een
voorname rol daarbij speelde de stad
Napels, waar als eerste de (gegoede)
burgers in hun huizen kerstkribben
gingen bouwen. Het werd daar een echte
industrie: ateliers vormden draadfiguren
die in allerlei standen konden worden
gezet. Hoofdjes, handen en voeten werden
van klei gemaakt en beschilderd of uit
hout gesneden. en vervolgens werden de
figurren aangekleed. Hele steden en
dorpen werden er als decor aan
toegevoegd met fantasievolle details,
een lust voor het oog. BelgieIn het zuiden van de Oostkantons, vlak tegen de grens met Duitsland ligt Krippana: een tentoonstelling van kerststallen over een oppervlakte van meer dan 2000 m² dat je het jaar door kan bezichtigen. De collectie is afkomstig uit de ganse wereld en wisselt regelmatig.
|
U kunt vragen of opmerkingen over deze website
verzenden via deze knop: kristoffellonderzeel@gmail.com www.londerzeel.tk
|