boudewijn cox
Prelude (1998)

for piano

In 1998 a friend of mine, asked me to write a solo piano composition for his final examination. At first, the piano not being my instrument, the task to write for this instrument seemed very difficult. The question how to write for piano kept me busy for several months. After a holiday in the Provence (South of France) I woke one day, and the answer was totally clear. I wrote this piece in two days, and entered it for the "Queen Elisabeth Competition for Composition". It was chosen as compulsory piece in the semi finals of the Queen Elisabeth Contest for Piano - 1999. "Prelude" appeared on CD : CYP9607.

Youtube : audio

Performance by Meehyung Ahn, August 2009, USA

specifics
  • dedicated to Luc Van Hove
  • duration : ca 5"00'
  • first performance : May 26th 1999, Brussels, Queen Elisabeth Contest - 1999 as compulsory piece in the semi finals
  • awarded with the SABAM prize
  • publisher : www.metropolis-music.com
  • CD : CYP9607 Cypres Records
audio

Prelude - live recording by Esther Budjardio

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score

partituur

kaft
Boudewijn Cox

w o r k s

Press

Likewise for two entries by Boudewijn Cox (b. 1965), Prelude (1998) and Equinox (2002) both heared in their US Premieres. Mr. Cox, a friend of Ms. Lin's was on hand to take abow for Ms. Lin's absolutely rivoting, magnetic advocacy. (Who could hope for a better performance?) Ms. Lin's style has character, energy and split-second acuity of timing. Best of all, she knows how to reach for the spiritual jugular.

New York Concert Review - January / February 2003

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...Am Sonntag war die international renommierte Pianistin Jenny Lin zu hören.

...Ebenfalls eine Neubegegnung hatte das Publikum im gepflegten Konzertsaal des Hauses mit dem 1965 geborenen Höllander Boudewijn Cox, dessen "Prelude" sich feingliederig zeigte und auf aparte Art Pedalwirkungen nutzte.

Vorarlberger Nachrichten Kultur 9.Oktober 2002

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"...Samoshko begon veelbelovend met een poëtische en genuanceerde uitvoering van Cox' toenemend gewaardeerde Prelude. Hij vervolgde..."

Jo PAUMEN, De Standaard, 17 mai 1999

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Les épreuves de demi-finales du Reine Elisabeth 1999 pour piano : le classicisme de Katznelson, la pureté cristalline de Lin, la création mondiale du "Prelude" de Cox, un report et un désistement

Création d'un imposé

Un silence impatient. Et soudain la révélation : le "Prelude" de Boudewijn Cox, morceau imposé aux demi-finales du Reine Elisabeth, offre pour la première fois ses sonorités éclatantes au public.

Dominée par une écriture atonale dans laquelle s'infiltre des structures harmoniques plus traditionelles, cette grande arche d'une fluidité limpide comporte trois sections distinctes. La première, mouvante et agitée, se voit dominée par un perpetuum mobile de la main droite sur lequel se greffent des lignes mélodiques limpides, aux contours subtils, facilement mémorisables. Plus méditative, la partie centrale joue sur de grandes plages d'accords avant de faire place à la section ultime, que l'on peut qualifier de redite ramassée de l'épisode initial. Faisant primer les qualités musicales sur la virtuosité, le "Prelude" est en outre dominé par une recherche de contrastes qu'alimente à son tour un travail élaboré sur la couleur.

Un travail intéressant qui a de plus le mérite de réconcilier le public avec la musique contemporaine.

Stéphane DADO, La Libre Belgique, Mardi 11 mai 1999