NIEUW - FIETSERSBOND te ZWEVEGEM - sluit je graag aan

    F  I  E  T  S  E  R  S  B  O  N  D    

 

 

Z

W

E

V

E

G

E

M

 

   Welkom
   Visie
   Documenten
   Leden
   Standpunten
   Fietslabel
   Pijnpunten
   Contact

 
Visie - doelstelling

Meer mensen veilig op de fiets

 

Onze Zwevegemse prioriteiten:

a) Fietskaart opstellen: een kaart van Zwevegem met veilige plaatsen (fietspaden, stallingen, ...) in groen en pijnpunten in rood. Daarbij aansluitend kan op deze kaart op aangeduid worden waar gebreken zijn bij fietsaccommodatie (bv. controle fietspaden) in rood. Aanvullend is er de schoolbereikbaarheidskaart - veilige fietsroutes in een oogopslag.

b) Meldpunt zijn voor de burger: dat kan reeds via onze webpagina. Zie ook www.meldpuntfietspaden.be .

c) Evenementen met educatief karakter: Bijvoorbeeld: “Met belgerinkel naar de winkel” (van 8 mei tot 12 juni 2010).

d) Samenwerken met andere fietsvriendelijke organisaties.

e) Aanspreekpunt gemeente om vlugger tot resultaten te komen. vb: gecoördineerde meldingskaarten.

 

Met de fiets gaan werken, is dat gezond?

 

Bekendmaking bij de Zwevegemse burger:

Wij plaatsen van 11/2 tot 25/2 geschilderde fietsen (9x) in Zwevegem, dit als aandachtstrekker


Met de fiets gaan werken, is dat gezond?

Fietsen in de stad doet het risico stijgen om in een verkeersongeval om te komen. Het verhoogt anderzijds onze fysieke activiteit en beschermt ons bijgevolg tegen cardiovasculaire ziekten. Daarentegen ademen we wellicht meer verontreinigende stoffen in... Is met de fiets gaan werken nu gezond of niet?

Met de fiets gaan werken: de impact van het aantal verkeersongevallen

Per afgelegde kilometer sterven in het verkeer 5,5 maal meer fietsers dan mensen die zich met de auto verplaatsen. Voor elke leeftijdsgroep geldt dat fietsen gevaarlijker is dan de wagen nemen. Maar, omdat volgens de onderzoekers de afstand naar het werk kort is, zou het feit dat 12,5% van de automobilisten zich voortaan met de fiets zou verplaatsen, slechts een zeer beperkte invloed hebben op de ongevallencijfers. En als de meerderheid van degenen die voortaan de fiets nemen jonge mensen zijn, zou het sterftecijfer zelfs kunnen dalen, aangezien de statistieken wijzen op meer auto-ongevallen bij de jonge bestuurders.

De fysieke activiteit, of waarom u er goed aan doet met de fiets te gaan werken

Het sedentaire leven of het gebrek aan fysieke activiteit is in onze ontwikkelde landen een reëel probleem voor de volksgezondheid. Door met de fiets te gaan werken, zouden de meeste mensen de noodzakelijke hoeveelheid wekelijkse fysieke activiteit moeten bereiken. En dat is nu net het voordeel van de fiets ten opzichte van de auto! Het sterfterisico is voor inactieve mensen inderdaad veel groter dan voor mensen die aan sport doen.

De wetenschappers besluiten hieruit dat, globaal gezien, de voordelen van een grotere fysieke activiteit negenmaal groter zijn dan de bijkomende risico's die we lopen wanneer we ons met de fiets verplaatsen in plaats van met de auto. U weet nu wat u te doen staat: ruil de auto voor de fiets!

Met de fiets gaan werken: gevaarlijk of een pluspunt?

Een Nederlandse studie heeft zich gebogen over de gevaren, maar ook over de voordelen voor wie beslist om voortaan met de fiets te gaan werken. Uitgaande van heel wat onderzoek over dit onderwerp, hebben de onderzoekers geschat wat de impact zou zijn, mocht 12,5% van de mensen die zich gewoonlijk over korte afstanden met de auto verplaatsen, nu de fiets nemen. Voor de drie grote factoren waarmee rekening werd gehouden, kwam de fiets als winnaar uit de bus!

Met de fiets gaan werken: de impact van de luchtvervuiling

Als we ons met de fiets verplaatsen in een verontreinigde omgeving, zorgt dat ervoor dat we meer verontreinigde stofdeeltjes inademen. Dat dit schadelijk is voor de gezondheid, is al lang bewezen. Fietsen gaat bovendien gepaard met een inspanning, die de hoeveelheid ingeademde lucht, en dus ook het aantal stofdeeltjes verhoogt. We moeten echter niet denken dat we geen vervuilde lucht inademen wanneer we ons met de auto verplaatsen. Ook automobilisten ademen verontreinigde stofdeeltjes in, ongeacht of die deeltjes afkomstig zijn van het verkeer of van hun eigen wagen.

Besluit: met de fiets gaan werken verhoogt lichtjes de blootstelling aan vervuiling. Maar als een aanzienlijk deel van de bevolking beslist om zich voortaan met de fiets te verplaatsen, zal dat de luchtvervuiling enigszins verminderen, wat dan weer een heilzaam effect kan hebben op de bevolking.