Z W E V E G E M
|
|
Visie - doelstelling
Meer mensen veilig op de fiets
Onze Zwevegemse prioriteiten: a) Fietskaart opstellen: een kaart van Zwevegem met veilige plaatsen (fietspaden, stallingen, ...) in groen en pijnpunten in rood. Daarbij aansluitend kan op deze kaart op aangeduid worden waar gebreken zijn bij fietsaccommodatie (bv. controle fietspaden) in rood. Aanvullend is er de schoolbereikbaarheidskaart - veilige fietsroutes in een oogopslag. b) Meldpunt zijn voor de burger: dat kan reeds via onze webpagina. Zie ook www.meldpuntfietspaden.be . c) Evenementen met educatief karakter: Bijvoorbeeld: “Met belgerinkel naar de winkel” (van 8 mei tot 12 juni 2010). d) Samenwerken met andere fietsvriendelijke organisaties. e) Aanspreekpunt gemeente om vlugger tot resultaten te komen. vb: gecoördineerde meldingskaarten.
Met de fiets gaan werken, is dat gezond?
Bekendmaking bij de Zwevegemse burger: Wij plaatsen van 11/2 tot 25/2 geschilderde fietsen (9x) in Zwevegem, dit als aandachtstrekker
Met de fiets gaan werken, is dat gezond?Fietsen in de stad doet het risico stijgen om in een verkeersongeval om te komen. Het verhoogt anderzijds onze fysieke activiteit en beschermt ons bijgevolg tegen cardiovasculaire ziekten. Daarentegen ademen we wellicht meer verontreinigende stoffen in... Is met de fiets gaan werken nu gezond of niet? Met de fiets gaan werken: de impact van het aantal verkeersongevallenPer afgelegde kilometer sterven in het verkeer 5,5 maal meer fietsers dan mensen die zich met de auto verplaatsen. Voor elke leeftijdsgroep geldt dat fietsen gevaarlijker is dan de wagen nemen. Maar, omdat volgens de onderzoekers de afstand naar het werk kort is, zou het feit dat 12,5% van de automobilisten zich voortaan met de fiets zou verplaatsen, slechts een zeer beperkte invloed hebben op de ongevallencijfers. En als de meerderheid van degenen die voortaan de fiets nemen jonge mensen zijn, zou het sterftecijfer zelfs kunnen dalen, aangezien de statistieken wijzen op meer auto-ongevallen bij de jonge bestuurders. De fysieke activiteit, of waarom u er goed aan doet met de fiets te gaan werken
Het sedentaire leven of het gebrek aan
fysieke activiteit is in onze ontwikkelde
landen een reëel probleem voor de
volksgezondheid. Door met de fiets te gaan
werken, zouden de meeste mensen de
noodzakelijke hoeveelheid wekelijkse fysieke
activiteit moeten bereiken. En dat is nu net
het voordeel van de fiets ten opzichte van
de auto! Het sterfterisico is voor inactieve
mensen inderdaad veel groter dan voor mensen
die aan
sport doen. Met de fiets gaan werken: gevaarlijk of een pluspunt?Een Nederlandse studie heeft zich gebogen over de gevaren, maar ook over de voordelen voor wie beslist om voortaan met de fiets te gaan werken. Uitgaande van heel wat onderzoek over dit onderwerp, hebben de onderzoekers geschat wat de impact zou zijn, mocht 12,5% van de mensen die zich gewoonlijk over korte afstanden met de auto verplaatsen, nu de fiets nemen. Voor de drie grote factoren waarmee rekening werd gehouden, kwam de fiets als winnaar uit de bus! Met de fiets gaan werken: de impact van de luchtvervuiling
Als we ons met de fiets verplaatsen in een
verontreinigde omgeving, zorgt dat ervoor
dat we meer verontreinigde stofdeeltjes
inademen. Dat dit schadelijk is voor de
gezondheid, is al lang bewezen. Fietsen gaat
bovendien gepaard met een inspanning, die de
hoeveelheid ingeademde lucht, en dus ook het
aantal stofdeeltjes verhoogt. We moeten
echter niet denken dat we geen vervuilde
lucht inademen wanneer we ons met de auto
verplaatsen. Ook automobilisten ademen
verontreinigde stofdeeltjes in, ongeacht of
die deeltjes afkomstig zijn van het verkeer
of van hun eigen wagen.
|