NIEUW - FIETSERSBOND te ZWEVEGEM - sluit je graag aan

    F  I  E  T  S  E  R  S  B  O  N  D    

 

 

Z

W

E

V

E

G

E

M

 

   Welkom
   Visie
   Documenten
   Leden
   Standpunten
   Fietslabel
   Pijnpunten
   Contact





 
Standpunten

6) Fietssnelweg - komt er een 'echte' fietssnelweg in Zwevegem? (30/3/2010)

Situatie:

     Een fietssnelweg is een nieuw fenomeen. Het is een lang en breed fietspad, die dorpskernen met elkaar verbindt, met in principe geen kruisingen met gemotoriseerd verkeer, een beter wegdek, voldoende verlichting, weinig bochten en geen verkeerslichten. Het is vergelijkbaar met een autosnelweg.
Hierdoor wordt een hogere gemiddelde fietssnelheid bereikt. De fietssnelweg wordt in Vlaanderen ook wel fiets-o-strade  of nonstopfietsroute genoemd.

     Door het aanleggen van zo’n fietssnelweg hoopt de overheid van het woon-werkverkeer met de fiets te bevorderen en op die manier files te voorkomen.
Minister Crevits wil alvast zo’n fietssnelwegen voorzien (zie persbericht van 26/1/2010) en kan dit realiseren via de beloofde jaarlijkse 100 miljoen euro voor fietspaden.

     Het guldensporenfietspad “Marke – Kortrijk – Zwevegem” kan zo’n fietssnelweg worden.
Het is alvast een belangrijk fietspad voor het woon-werkverkeer en de koppeling met het station te Kortrijk.
Metingen wijzen uit dat in 2009 gemiddeld dagelijks meer dan 1.000 fietsers gebruik maken van dit fietspad of fietssnelweg in wording.
 

Wat dient er nog te gebeuren om van het bestaande fietspad een fietssnelweg te maken?: 

Onze standpunten: (standpunt 6)

     Er zijn reeds heel wat delen van de fietssnelweg gerealiseerd op grondgebied Zwevegem,
waarvoor dank vanwege de zo vele Zwevegemnaren die er reeds gebruik van maken.
Maar er zijn een aantal verbeterpunten of nog te realiseren punten: 

     Standpunt 6a) Dwarsing N391: er werd reeds lang beloofd om een fietstunnel te voorzien. Ondertussen is een automatisch knipperlichtensysteem voorzien, wat een goede zaak is. Maar wat als dit systeem uitvalt?

Standpunt 6b) Dwarsing Harelbeekstraat: er werd een rode stenen strook als verhoogde berm voorzien en verlichtingspalen, wat goed is. Het blijft echter moeilijk zichtbaar om het verkeer te zien die van Harelbeke komt.

Standpunt 6c) Doorsteek Deerlijkstraat – Otegemstraat via het grondgebied van de Bekaert-site:
heel wat studies tonen aan dat deze doorsteek een belangrijk feit is.

Standpunt 6d) Dwarsing (of start fietspad) Otegemstraat: het fietspad heeft geen directe aansluiting met de Otegemstraat. Het fietspad is voor een niet-Zwevegemnaar moeilijk te vinden en verloopt via een stuk kasseiweg in slechte staat en verwarrende doorgang.

Standpunt 6e) Verbinding Otegemstraat en Hugo-Verrieststraat: er is geen verlichting voorzien.

Standpunt 6f) Verbinding Hugo-Verriestraat en Ellestraat: het fietspad is te smal en er is geen verlichting voorzien.

Standpunt 6g) Verbinding Ellestraat en Lettenhofstraat: het fietspad is in slechte staat, het is op sommige plaatsen te smal, er is een zone gemengd verkeer (gemotorisseerd verkeer is toegelaten als garageweg) en er is geen verlichting voorzien.

Standpunt 6h) Verbinding Lettenhofstraat en Avelgemstraat: het fietspad is in slechte staat, er is een zone gemengd verkeer en er is geen verlichting voorzien.

Standpunt 6i) Dwarsing Avelgemstraat: er is bijna geen enkele aanduiding voorzien als fietsovergang.


Bij de meeste dwarsingen met een rijweg zijn er momenteel paaltjes geplaatst of is een fietssluis met paaltjes en kettingen geplaatst. Dit strookt niet met het respect voor fietsers en de realisatie van een fietssnelweg.
Zie hierbij ons algemeen standpunt 7 en standpunt 8. 

     Het is wenselijk om deze fietssnelweg aan te sluiten met het fietspad richting Avelgem (aansluiting Moen Statie). Als fietsersbond zijn we graag bereid om hierbij voorstellen te doen en creatief mee te denken.