6)
Fietssnelweg
- komt er een 'echte' fietssnelweg in Zwevegem? (30/3/2010)
Situatie:
Een fietssnelweg is een nieuw fenomeen. Het is een lang en breed
fietspad, die dorpskernen met elkaar verbindt, met in principe
geen kruisingen met gemotoriseerd verkeer, een beter wegdek,
voldoende verlichting, weinig bochten en geen verkeerslichten.
Het is vergelijkbaar met een autosnelweg.
Hierdoor wordt een hogere gemiddelde fietssnelheid bereikt. De
fietssnelweg wordt in Vlaanderen ook wel fiets-o-strade of
nonstopfietsroute genoemd.
Door het aanleggen van zo’n fietssnelweg hoopt de overheid van
het woon-werkverkeer met de fiets te bevorderen en op die manier
files te voorkomen.
Minister Crevits wil alvast zo’n fietssnelwegen voorzien (zie
persbericht van 26/1/2010) en kan dit realiseren via de beloofde
jaarlijkse 100 miljoen euro voor fietspaden.
Het guldensporenfietspad “Marke – Kortrijk – Zwevegem” kan zo’n
fietssnelweg worden.
Het is alvast een belangrijk fietspad voor het woon-werkverkeer
en de koppeling met het station te Kortrijk.
Metingen wijzen uit dat in 2009 gemiddeld dagelijks meer dan
1.000 fietsers gebruik maken van dit fietspad of fietssnelweg in
wording.
Wat dient er nog te gebeuren om van het bestaande fietspad een
fietssnelweg te maken?:
Onze standpunten: (standpunt
6)
Er zijn reeds heel wat delen van de fietssnelweg
gerealiseerd op grondgebied Zwevegem,
waarvoor dank vanwege de zo vele Zwevegemnaren die er reeds
gebruik van maken.
Maar er zijn een aantal verbeterpunten of nog te realiseren
punten:
Standpunt 6a) Dwarsing N391: er werd reeds lang
beloofd om een fietstunnel te voorzien. Ondertussen is een
automatisch knipperlichtensysteem voorzien, wat een goede zaak
is. Maar wat als dit systeem uitvalt?
Standpunt 6b) Dwarsing Harelbeekstraat: er werd een rode
stenen strook als verhoogde berm voorzien en verlichtingspalen,
wat goed is. Het blijft echter moeilijk zichtbaar om het verkeer
te zien die van Harelbeke komt.
Standpunt 6c) Doorsteek Deerlijkstraat – Otegemstraat via
het grondgebied van de Bekaert-site:
heel wat studies tonen aan dat deze doorsteek een belangrijk
feit is.
Standpunt 6d) Dwarsing (of start fietspad) Otegemstraat:
het fietspad heeft geen directe aansluiting met de Otegemstraat.
Het fietspad is voor een niet-Zwevegemnaar moeilijk te vinden en
verloopt via een stuk kasseiweg in slechte staat en verwarrende
doorgang.
Standpunt 6e) Verbinding Otegemstraat en Hugo-Verrieststraat:
er is geen verlichting voorzien.
Standpunt 6f) Verbinding Hugo-Verriestraat en Ellestraat:
het fietspad is te smal en er is geen verlichting voorzien.
Standpunt 6g) Verbinding Ellestraat en Lettenhofstraat:
het fietspad is in slechte staat, het is op sommige plaatsen te
smal, er is een zone gemengd verkeer (gemotorisseerd verkeer is
toegelaten als garageweg) en er is geen verlichting voorzien.
Standpunt 6h) Verbinding Lettenhofstraat en Avelgemstraat:
het fietspad is in slechte staat, er is een zone gemengd verkeer
en er is geen verlichting voorzien.
Standpunt 6i) Dwarsing Avelgemstraat: er is bijna geen
enkele aanduiding voorzien als fietsovergang.
Bij de meeste dwarsingen met een rijweg zijn er momenteel
paaltjes geplaatst of is een fietssluis met paaltjes en
kettingen geplaatst. Dit strookt niet met het respect voor
fietsers en de realisatie van een fietssnelweg.
Zie hierbij ons algemeen standpunt 7 en standpunt 8.
Het is wenselijk om deze fietssnelweg aan te sluiten met
het fietspad richting Avelgem (aansluiting Moen Statie). Als
fietsersbond zijn we graag bereid om hierbij voorstellen te doen
en creatief mee te denken.