GEMEENTELIJKE ACADEMIE MUZIEK-WOORD-DANS

Heist-op-den-Berg


Schoolreglement

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen


Artikel 1  Dit schoolreglement is van toepassing op alle leerlingen van de GemeentelijkeAcademie muziek-woord-dans te Heist-op-den-Berg en op de ouders van de minderjarige leerlingen.


Artikel 2  Dit schoolreglement en het artistiek-pedagogisch project worden voor de inschrijving door de directeur bekendgemaakt aan de leerling of de ouders van de minderjarige leerling. Deze documenten zijn terug te vinden ad valvas en op de website van de school.Een uittreksel van het schoolreglement is terug te vinden in de agenda.






Hoofdstuk 2 Begrippen


Artikel 3  Voor de toepassing van dit schoolreglement wordt verstaan onder:


1. Academie: Het pedagogisch geheel waar deeltijds kunstonderwijs wordt georganiseerd en dat onder leiding staat van een directeur. De academie omvat:

  1. -de hoofdinstelling: Heist-op-den-Berg, Oude Godstraat 8 +nrs 15,17 en torengebouw

  2. -de wijkafdelingen: - Hallaar, Leopoldlei

                               - Schriek, Leuvensebaan 32

                               - Itegem; Basisschool Dulft

                               - Heist-Goor, Pastoor Mellaertstraat + Kerk

                               - Wiekevorst, Sint-Jozefstraat 2

-het filiaal: Putte, Leuvensebaan 34


  1. 2.Schoolbestuur: De instantie die verantwoordelijk is voor de academie, namelijk de gemeenteraad van de gemeente Heist-op-den-Berg. Inzake daden van dagelijks beheer is het college van burgemeester en schepenen van die gemeente bevoegd.

  2. 3.Directeur: De directeur van de academie of zijn afgevaardigde.

  3. 4.Leerling: De persoon die ingeschreven is aan de academie overeenkomstig de reglementaire toelatingsvoorwaarden.

  4. 5.Ouders: De personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige onder hun bewaring hebben.

  5. 6.Artistiek-pedagogisch project: Het geheel van de fundamentele uitgangspunten dat het schoolbestuur voor de academie en haar werking heeft bepaald.

  6. 7.Aangetekend: Met aangetekende brief of tegen afgifte van een gedateerd ontvangstbewijs.







Hoofdstuk 3 Organisatie van de lessen


Artikel 4  Het schooljaar start op 1 september en de laatste lesdag valt ten laatste op 30 juni.


Artikel 5  De openingsuren van de academie en de openingsuren van het secretariaat worden in het begin van elk schooljaar schriftelijk bekend gemaakt.


Artikel 6  De vakantieregeling wordt in het begin van het schooljaar schriftelijk bekend gemaakt. De leerlingen moeten er rekening mee houden dat een vakantieperiode doorgaans begint op een maandag. De zaterdag voorafgaand aan een vakantie wordt er nog les gegeven, tenzij anders vermeld in de vakantieregeling.

De regeling met betrekking tot verlengde weekends kan afwijken van de regeling in het dagonderwijs


Artikel 7 Een lesuur bestaat uit 60 minuten.


Artikel 8  Voor de individuele vakken (studierichting Muziek) krijgen de leerlingen een uur les per groep van 2, 3 of 4 leerlingen.


Artikel 9  De lessen zijn niet toegankelijk voor ouders of derden, tenzij anders vermeld.







Hoofdstuk 4 Inschrijving en financiële bijdrage


Artikel 10De leerlingen worden ingeschreven vóór 1 oktober van het betreffende schooljaar.



Artikel 11  Een inschrijving is pas mogelijk na kennisname door de ouders of de meerderjarige leerling van dit schoolreglement en het artistiek-pedagogisch project. Met het ondertekenen van de inschrijving verklaren de ouders of de meerderjarige leerling zich akkoord met het schoolreglement en het Artistiek Project.



Artikel 12Maximaal aantal inschrijvingen De inschrijving van leerlingen per cursus wordt beperkt tot de wettelijke en decretale groeperingsnormen.Als het maximum bereikt is, wordt de kandidaat-leerling op een wachtlijst ingeschreven.



Artikel 13Tweede instrument (Muziek) Leerlingen die zich voor een tweede instrument willen inschrijven, worden in eerste instantie op een wachtlijst ingeschreven. Enkel als er voldoende plaats is, kunnen ze daadwerkelijk worden ingeschreven.



Artikel 14  Inschrijvingsgeld


1° De inschrijving van een leerling is slechts definitief na het betalen van het wettelijk

voorziene inschrijvingsgeld.

2° Een leerling betaalt het inschrijvingsgeld vastgelegd volgens de ministeriële

bepalingen.

3° Inschrijvingsgelden worden betaald per studierichting. Een leerling kan een of meer vakken van dezelfde studierichting in een andere instelling volgen. De leerling betaalt geen inschrijvingsgeld indien hij kan bewijzen dat hij in de andere instelling reeds betaald heeft.

4° Het schoolbestuur kan op basis van een bijgevoegd retributiereglement een bijkomende bijdrage opleggen.

5° In geval van moeilijkheden tot betaling moet de leerling zich wenden tot de directie.

6° Een leerling kan worden geweigerd indien hij het gevraagde inschrijvingsgeld, inclusief de eventuele bijkomende retributie, niet tijdig betaalt.

7° Het inschrijvingsgeld mag worden beschouwd als een uitgave voor kinderopvang en is dus fiscaal als dusdanig aftrekbaar.



Artikel 15  Verminderd inschrijvingsgeld


§1 Volgende personen en de personen die zij ten laste hebben, komen in aanmerking voor een verminderd inschrijvingsgeld als ze het daartoe vereiste document voorleggen:

       1° Werklozen: een attest afgeleverd door VDAB / RVA / FOREM / ONEM dat aantoont dat hij/zij uitkeringsgerechtigd volledig werkloos is of ermee gelijkgesteld,

       Leefloners: een officieel attest van het OCMW/CPAS of een attest ‘inkomensgarantie voor ouderen’,

       Personen met een handicap: attest van de mutualiteit waaruit een arbeidsongeschiktheid van ten minste 66 % blijkt en een RIZIV-nummer en geldigheidsperiode vermeldt,

       Studenten ouder dan 17 jaar: een attest van het kinderbijslagfonds. Leerlingen die door omstandigheden dit attest niet op tijd kunnen voorleggen, moeten alvast

           een inschrijvingsbewijs indienen van de (hoge)school of universiteit waar de leerling is ingeschreven en waaruit blijkt dat de leerling voltijds is ingeschreven of

           een  programma van minstens 27 studiepunten volgt,

       5° Jongeren uit de bijzondere jeugdzorg: het bewijs dat hij/zij in een gezinsvervangend tehuis of in een medisch-pedagogische instelling verblijft,

       6° Erkende politieke vluchtelingen: officieel attest dat aantoont dat hij/zij het statuut van erkend politiek vluchteling heeft.

Voor personen die zij ten laste hebben, moet ook een document ‘samenstelling van het gezin’ worden voorgelegd, afgeleverd door de dienst bevolking van het gemeentebestuur.


§2 Een leerling die de leeftijd van 18 jaar niet bereikt heeft op 31 december van het schooljaar in kwestie, betaalt het verminderde inschrijvingsgeld:

      1° indien een ander lid van het gezin waartoe hij behoort het inschrijvingsgeld reeds heeft betaald in dezelfde of in een andere academie voor deeltijds kunstonderwijs,

      2° voor iedere extra inschrijving in een andere studierichting in dezelfde of in een andere academie voor deeltijds kunstonderwijs.



Artikel 16cultuurcheques


Leerlingen die van hun werkgever cultuurcheques ontvangen, kunnen deze gebruiken voor de betaling van hun inschrijvingsgeld.



Artikel 17Extra bijdragen


Het schoolbestuur kan een bijdrage vragen voor kosten die worden gemaakt in het kader van de opleiding of om de opleiding te verlevendigen, zoals:

  1. -de aankoopprijs van een agenda (indien van toepassing),

  2. -de aankoopprijs van materiaal en benodigdheden (indien van toepassing),

  3. -de aankoopprijs van aangepaste kledij (indien van toepassing),

  4. -de aankoopprijs van boeken en partituren (indien van toepassing),

  5. -kosten voor SEMU,

  6. -kopiekosten,

  7. -deelnamekosten bij pedagogisch-didactische uitstappen,

  8. -de kosten bij projecten,

  9. -de kosten bij feestactiviteiten






Hoofdstuk 5 Toelatingsvoorwaarden



Artikel 18


§1. Iedere leerling moet beantwoorden aan de minimum leeftijdsvoorwaarden voor de betreffende studierichting:

-In de studierichtingen dans moeten de leerlingen minimum 6 jaar zijn op 31 december van het lopende schooljaar, of ingeschreven zijn in het 1ste leerjaar van het  basisonderwijs.

-In de studierichtingen muziek en woordkunst moeten de leerlingen minimum 8 jaar zijn op 31 december van het lopende schooljaar, of minstens twee volledige schooljaren ingeschreven zijn in het lager onderwijs.


§2 In principe start een leerling in het eerste leerjaar van de gekozen optie. In de lagere graad woordkunst en in de eerste drie leerjaren van de lagere graad dans stromen de leerlingen volgens leeftijd in.


§3 In de studierichtingen muziek, woordkunst en dans worden leerlingen die op 31 december van het lopende schooljaar jonger zijn dan 15 jaar, in principe ingeschreven in de sectie jongeren. Vanaf 15 jaar worden de leerlingen ingeschreven in de sectie volwassenen. Om pedagogische redenen kan de directeur ook leerlingen jonger dan 15 jaar (12- tot 14-jarigen) toelaten tot de sectie volwassenen. Omgekeerd kunnen leerlingen ouder dan 15 jaar niet toegelaten worden tot de sectie jongeren.


§4 Om naar het volgende leerjaar te kunnen gaan, moet de leerling geslaagd zijn voor de proeven van het voorafgaande leerjaar.



Artikel 19  Toelatingsperiode


§1 Wanneer een leerling in een ander leerjaar of een andere optie wil instromen dan hij op basis van de gewone toelatingsvoorwaarden mag, kan de directeur in samenspraak met de betrokken vakleerkrachten een toelatingsperiode opleggen. Deze toelatingsperiode start bij het begin van het schooljaar en eindigt uiterlijk op 31 januari van het lopende schooljaar. De leerling volgt de vakken van het leerjaar waarin hij wil terecht komen. Na die toelatingsperiode maken de directeur en de betrokken leerkrachten een attest op dat motiveert of de leerling het leerjaar verder kan blijven volgen of wordt doorverwezen naar een ander leerjaar.


§2 Leerlingen kunnen enkel tot deze toelatingsperiode worden toegelaten indien ze voldoen aan volgende voorwaarden:

-     in de studierichtingen muziek, woordkunst, dans:

                    -voor de lagere graad: de leeftijd van 8 jaar bereikt hebben,

                    -voor de middelbare graad: de leeftijd van 12 jaar bereikt hebben of ingeschreven zijn in het secundair onderwijs,

                    -voor de hogere graad: de leeftijd van 15 jaar bereikt hebben of ingeschreven zijn in het 4de leerjaar van het secundair onderwijs.



Artikel 20  Een leerling kan, op voorwaarde dat hij aan de toelatingsvoorwaarden voldoet:

-tezelfdertijd meerdere studierichtingen volgen,

-tezelfdertijd binnen een studierichting meerdere opties volgen met dien verstande dat éénzelfde vak slechts éénmaal moet worden gevolgd,

-veranderen van optie en/of leerjaar tot 31 januari van datzelfde schooljaar.



Artikel 21 Leerlingen die in het laatste jaar lagere graad enkel geslaagd zijn voor AMV, kunnen toch doorstromen naar de middelbare graad (schuinzitten). De leerling volgt dan AMC in de middelbare graad en instrument of zang in de lagere graad. Een praktisch vak (instrument, zang) kan nooit in een hogere graad worden gevolgd dan het theoretisch vak.






Hoofdstuk 6 Vrije leerlingen


Artikel 22  Een vrije leerling is een leerling die niet voldoet aan een van volgende voorwaarden:

-beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden,

-ingeschreven zijn voor het geheel van de vakken van een bepaald leerjaar behoudens eventuele vrijstelling,

-daadwerkelijk en regelmatig de vakken volgen met als doel op het einde van het schooljaar deel te nemen aan de proeven,

-het eventueel vereiste inschrijvingsgeld hebben betaald.


Artikel 23 Vrije leerlingen komen in eerste instantie op een wachtlijst terecht. Enkel als er voldoende plaats is, kunnen ze daadwerkelijk worden ingeschreven. Dit gebeurt enkel na akkoord van de directeur.


Artikel 24 Vrije leerlingen kunnen deelnemen aan de proeven maar kunnen geen attesten of getuigschriften behalen.






Hoofdstuk 7 Te volgen vakken en vrijstellingen


Artikel 25 Behoudens vrijstelling volgt elke leerling alle vakken van een gekozen optie.


Artikel 26


§1 Een leerling kan een vrijstelling bekomen voor de vakken die hij reeds met vrucht heeft gevolgd op een gelijkwaardig of hoger niveau van het voltijds secundair onderwijs, van het deeltijds kunstonderwijs of van het kunstonderwijs met beperkt leerplan.


§2 De directeur kan - in samenspraak met de betrokken leerkrachten - vrijstelling verlenen voor een vak om pedagogische redenen. Die vrijstelling wordt gestaafd met een attest. In geval van twijfel wordt het advies van de inspectie gevraagd, en kan de leerling een toelatingsperiode worden opgelegd.


§3 Vrijstellingen op basis van een buitenlands diploma moeten altijd worden aangevraagd (niet-Nederlandse diploma’s moeten worden vertaald) bij de gemeenschapsinspectie van onderwijs.



Artikel 27  Een verkregen vrijstelling geldt voor de ganse duur van de opleiding indien ze werd verleend op basis van reeds gevolgde gelijkwaardige of hogere studies. In andere gevallen kan de vrijstelling voor één schooljaar gelden.


Artikel 28  Leerlingen die overzitten worden vrijgesteld voor het vak/de vakken waarvoor zij reeds slaagden indien zij van het betrokken leerjaar de proeven van alle vakken hebben afgelegd. Uiteraard geldt deze vrijstelling niet voor de niet-theoretische vakken in de studierichtingen muziek, woordkunst en dans ( 'instrument', 'zang', ...).







Hoofdstuk 8 Activiteiten georganiseerd door de academie


Artikel 29  De leerlingen worden schriftelijk uitgenodigd hun medewerking te verlenen aan openbare voorstellingen, tentoonstellingen of aan andere kunstmanifestaties die door de academie worden ingericht. Participerende leerlingen vallen volledig onder de schoolverzekering.



Artikel 30  Buitenschoolse lesactiviteiten die door de academie worden georganiseerd voor minderjarige leerlingen, worden schriftelijk aan de ouders meegedeeld.






Hoofdstuk 9 Aanwezigheid


Artikel 31 Iedere leerling neemt deel aan alle lessen en activiteiten van het leerjaar waarin hij is ingeschreven, behoudens in geval van gewettigde afwezigheid.



Artikel 32


§1 Iedere leerling respecteert het begin- en einduur van de lessen.


§2 Minderjarige leerlingen mogen de academie niet verlaten tijdens de lesonderbrekingen.


§3 In uitzonderlijke gevallen kan een leerling de academie voor het einduur verlaten. Dit kan enkel na toestemming van de directeur, het secretariaat of de leraar. Voor minderjarige leerlingen is ook de toestemming van de ouders vereist.






Hoofdstuk 10 Afwezigheid van de leerling


Artikel 33  Als een les of activiteit niet kan worden bijgewoond, moet de academie (de directeur, het secretariaat of de leraar) hiervan vooraf en zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht.


Artikel 34  Gewettigde afwezigheid


§1 Iedere afwezigheid moet gewettigd of gerechtvaardigd zijn.


§2 De afwezigheid kan op volgende manieren worden gerechtvaardigd:

1° een doktersattest,

2° een document dat aantoont dat de leerling afwezig was om:

   -een begrafenis- of huwelijksplechtigheid bij te wonen van een bloed- of aanverwant tot de vierde graad,

   -een familieraad bij te wonen,

   -voor de rechtbank te verschijnen na een oproeping of dagvaarding,

   -een andere officiële aangelegenheid bij te wonen - mits akkoord van de directeur ,

3° een ondertekende verklaring van de leerling (ingeval een minderjarige leerling: van een van de ouders) met de reden van het niet bijwonen van de les



Artikel 35 Ongewettigde afwezigheid


§1 Elke afwezigheid die niet gewettigd of gerechtvaardigd is zoals beschreven in artikel 34, wordt beschouwd als een ongewettigde afwezigheid.


§2 Bij een ongewettigde afwezigheid van een minderjarige leerling neemt de academie contact op met de ouders.


§3 Ongewettigde afwezigheden kunnen aanleiding geven tot één van de sancties vermeld in Hoofdstuk 23.


§4 Een leerling die meer dan een derde van de lessen ongewettigd afwezig was, kan niet deelnemen aan de proeven en is bijgevolg niet geslaagd.







Hoofdstuk 11 Schorsing van de lessen wegens bepaalde omstandigheden


Artikel 36  Afwezigheid van de leraar


§1 Als een les niet kan plaatsvinden omwille van de afwezigheid van de leraar, dan worden in volgorde de volgende maatregelen genomen:

   -de ouders of meerderjarige leerlingen worden onverwijld en voorafgaandelijk verwittigd indien mogelijk - is dit slechts beperkt mogelijk, dan wordt voorrang gegeven aan de

    leerlingen die het verst wonen,

   -de afwezigheid wordt ad valvas gemeld


§2 Als ouders hun kinderen naar de academie brengen, gaan ze best na of de leraar al dan niet aanwezig is, alvorens hun kinderen achter te laten.


Artikel 37 Overmacht


§1De lessen kunnen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep worden geschorst wegens overmacht. Hieronder verstaat men een onvoorziene, niet-toerekenbare plotselinge gebeurtenis die het onmogelijk maakt om de lessen te laten doorgaan (vb. weersomstandigheden).


§2      De directeur brengt de ouders hiervan, voor zover mogelijk, op de hoogte.



Artikel 38 Pedagogische studiedag


§1     De lessen kunnen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep één dag per schooljaar worden geschorst voor het houden van een pedagogische studiedag voor de leraars.


§2     Deze studiedag wordt schriftelijk bekendgemaakt.



Artikel 39  Staking


§1     In geval van staking zal de academie zorgen voor het nodige toezicht op de minderjarige leerlingen. Enkel indien het niet mogelijk is om voldoende toezicht te organiseren, worden de lessen geschorst.


§2De directeur brengt de ouders vooraf schriftelijk op de hoogte van de maatregelen die zullen worden genomen.








Hoofdstuk 12 Lesverplaatsingen


Artikel 40Alle leerlingen hebben recht op alle lessen van hun studierichting en optie.


Artikel 41Een lesverplaatsing is elke les die verplaatst wordt binnen het door de academie vastgelegde uurrooster.


Artikel 42  Enkel de directeur kan lesverplaatsingen toestaan.


Artikel 43De leerlingen en/of ouders worden vooraf schriftelijk van elke lesverplaatsing op de hoogte gebracht.


Artikel 44De leraar legt in samenspraak met de leerlingen datum en uur van de inhaalles vast en legt dit ter goedkeuring voor aan de directeur. De lessen kunnen niet worden verplaatst naar een vakantiedag of wettelijke feestdag.


Artikel 45Een verplaatste les heeft de gebruikelijke duurtijd. Bij een lesverplaatsing van een groepsgericht individueel vak wordt bij voorkeur de samenstelling van de groep gerespecteerd.








Hoofdstuk 13 Agenda


Artikel 46Iedere leerling heeft een agenda. Hierin worden de opdrachten en/of de te kennen leerstof en/of de in te studeren stukken van de leerlingen genoteerd, evenals eventuele aanwijzingen voor de studie en mededelingen voor de ouders.








Hoofdstuk 14 Evaluatie en evaluatiefiche


Artikel 47Tijdens het schooljaar wordt minstens tweemaal een schriftelijke evaluatie van elke leerling gemaakt aan de hand van een evaluatiefiche. Deze evaluties worden meegedeeld aan de ouders of meerderjarige leerling.







Hoofdstuk 15 Examens


Artikel 48De leerlingen zijn verplicht deel te nemen aan de proeven ingericht aan het einde van het leerjaar waarvoor zij zijn ingeschreven.


Artikel 49  Wie meer dan 1/3 van de lessen niet heeft bijgewoond zonder gewettigde afwezigheid, wordt niet toegelaten tot de proeven en is derhalve niet geslaagd.


Artikel 50De examens worden georganiseerd overeenkomstig de wettelijke en reglementaire bepalingen.


Muziek, woordkunst en dans

  1. a.Voor de vakken samenzang, dansinitiatie en artistieke training moeten er geen proeven worden georganiseerd.

  2. b.Voor de andere vakken worden overgangs-en eindproeven georganiseerd tussen 15 mei en 30 juni:

   -aan het einde van een leerjaar :overgangsproeven,

   -in het laatste leerjaar van de lagere, de middelbare en de hogere graad: eindproeven.

c.De proeven worden afgenomen met gesloten deuren of in publieke zitting.

1° Alle overgangsproeven worden afgenomen met gesloten deuren.

2° In de onderstaande vakken worden de eindproeven afgenomen met gesloten deuren:

  1. -algemene muziekcultuur

  2. -begeleidingspraktijk

  3. -algemene muziektheorie

  4. -muziektheorie/jazz en lichte muziek

  5. -muziekgeschiedenis

  6. -algemene muzikale vorming

  7. -algemene verbale vorming

  8. -repertoirestudie woordkunst

3° In de onderstaande vakken worden de eindproeven afgenomen in publieke zitting :

  1. -instrument

  2. -instrument/jazz en lichte muziek

  3. -samenspel

  4. -samenspel/jazz en lichte muziek

  5. -zang

  6. -zang/jazz en lichte muziek

  7. -stemvorming

  8. -koor

  9. -instrumentaal ensemble

  10. -vocaal ensemble

  11. -ensemble/jazz en lichte muziek

  12. -experimentele muziek

  13. -voordracht

  14. -welsprekendheid

  15. -toneel

  16. -algemene artistieke bewegingsleer

  17. -hedendaagse dans

  18. -klassieke dans

4° Voor "volwassenen" worden de eindproeven in aangepaste vorm afgenomen voor:

-de vakken instrument, zang, in de lagere graad,

-het vak stemvorming in de optie stemvorming

-het vak stemvorming/jazz en lichte muziek in de optie stemvorming/jazz en lichte muziek

-het vak instrument in de optie samenspel

-het vak instrument/jazz en lichte muziek in de optie samenspel/jazz en lichte muziek

-het vak verbale vorming,

-het vak algemene artistieke bewegingsleer.

  1. d.De leerling die bij de beoordeling voor elk vak tenminste 60% van de punten heeft behaald, beëindigt zijn leerjaar met vrucht.


Artikel 51  De leden van de examencommissie worden op voorstel van de directeur door het college van burgemeester en schepenen aangesteld. Niemand mag als lid van de examencommissie zitting hebben voor de proef van een bloed- of aanverwant tot en met de vierde graad.


Artikel 52Elke leerling bekomt op het einde van het schooljaar een attest of een getuigschrift op basis van de behaalde resultaten.


Artikel 53Een leerling die om gewettigde redenen (ziekte, ongeval) niet aan een proef kan deelnemen, verwittigt onmiddellijk het secretariaat. Er moet steeds een attest worden ingediend (vb. doktersattest). Als de leerling dit attest tijdig inlevert, dan heeft die leerling recht op een uitgesteld examen.


Artikel 54Wie niet aan een onderdeel van een proef deelneemt en hiervoor geen gewettigde reden (ziekte, ongeval) heeft, is onwettig afwezig en heeft een onvoldoende als gevolg.


Artikel 55Van 15 augustus tot 15 september worden uitgestelde proeven afgenomen van de leerlingen die om een gewettigde reden niet hebben kunnen deelnemen aan de proeven op het einde van het schooljaar.


Artikel 56Leerlingen mogen binnen een graad voor eenzelfde optie geen tweemaal overzitten.








Hoofdstuk 16 Gedragsregels


Artikel 57Iedere leerling volgt strikt de richtlijnen op en neemt een correcte en beleefde houding aan tegenover het personeel van de academie en tegenover de andere leerlingen.


Artikel 58Iedere leerling zorgt ervoor dat hij de lessen niet stoort.


Artikel 59Tijdens de lessen wordt niet gegeten of gedronken.


Artikel 60Tijdens de lessen worden er geen gsm’s gebruikt, noch MP3-spelers, walkmans en dergelijke.


Artikel 61De leerlingen laten het leslokaal bij het einde van de les in voldoende ordelijke staat achter. Tussen de lessen wordt zo snel mogelijk en ordentelijk van lokaal gewisseld.








Hoofdstuk 17 Genotsmiddelen


Artikel 62Binnen de volledige instelling, met inbegrip van zowel de gebouwen als de speelplaatsen en andere open ruimten is het verboden:

   -te roken,

   -alcohol te gebruiken,

   -drugs te gebruiken.








Hoofdstuk 18 Kledij


Artikel 63Iedere leerling volgt de instructies van de leraar of directie wat betreft

   -het dragen van aangepaste kledij

   -het vaststeken van lang haar (in het bijzonder in de studierichting Dans), om redenen van veiligheid.








Hoofdstuk 19 Materiële bezittingen en vandalisme


Artikel 64


§1. De leerlingen laten hun persoonlijke bezittingen (boekentassen, rugzakken, instrumenten) niet onbeheerd achter. De academie is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke diefstallen.


§2. De leerling is aansprakelijk voor de schade die hij opzettelijk toebrengt aan:

   -lokalen, meubilair of materiaal van de instelling,

   -materiaal of werken van andere leerlingen.

Dit houdt in dat hij de herstelling of de vervanging vergoedt. Leerlingen die betrapt worden op vandalisme, worden definitief uitgesloten.








Hoofdstuk 20 Gebruik van infrastructuur


Artikel 65Leerlingen kunnen mits toestemming van de directeur een lokaal gebruiken om zich in het kader van hun opleiding te vervolmaken.


Artikel 66De aanvrager is verantwoordelijk voor de sleutel, de orde van het lokaal, schade en andere onregelmatigheden die eventueel vastgesteld








Hoofdstuk 21 Uitlening/verhuren van instrumenten


Artikel 67Binnen de voorwaarden vastgelegd in het verhuurreglement kunnen aan de leerlingen instrumenten in bruikleen/verhuur worden gegeven .


Artikel 68De leerling is verantwoordelijk voor het door hem geleende/gehuurde instrument en staat in voor de herstel- of vervangingskosten bij schade.


Artikel 69De leerling volgt strikt de richtlijnen van de leraar over het onderhoud van het geleende /gehuurde instrument.


Artikel 70Alle herstellingen aan het instrument gebeuren via de academie.







Hoofdstuk 22 Initiatieven van leerlingen of personeel


Artikel 71Alle teksten die leerlingen of personeelsleden wensen te verspreiden in de academie, moeten vooraf ter goedkeuring aan de directeur worden voorgelegd.


Artikel 72Een geldomhaling in de academie door de leerlingen of personeelsleden kan slechts gebeuren na schriftelijke goedkeuring van de directeur.


Artikel 73Leerlingen en personeelsleden die deelnemen aan kunstmanifestaties buiten de academie en daarbij de naam van de academie willen gebruiken, moeten daarvoor de schriftelijke toestemming van de directeur bekomen.


Artikel 74Activiteiten die leraars, leerlingen of derden op eigen initiatief organiseren voor een bepaalde leerlingengroep, vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de academie.








Hoofdstuk 23 Sancties


Artikel 75 Ordemaatregelen


Als een leerling dit schoolreglement overtreedt of het ordentelijk verstrekken van onderwijs verstoort, kunnen volgende ordemaatregelen worden genomen door elk personeelslid onder het gezag van de directeur:

1.een mondelinge vermaning,

2.een schriftelijke vermaning via een door de ouders te ondertekenen nota,

3.een extra taak - melding gebeurt aan de ouders via een te ondertekenen nota,

4.verwijdering uit de les als het gedrag van de leerling de les erg stoort - melding gebeurt aan de ouders via een te ondertekenen nota,

5.een gesprek tussen de directeur en de leerling - melding gebeurt aan de ouders via een te ondertekenen nota,

6.de directeur neemt contact op met de ouders en bespreekt het gedrag van de leerling, al dan niet samen met de leraar. Van dit contact wordt een verslag

gemaakt dat door de ouders wordt ondertekend voor kennisneming.

Tegen geen enkele ordemaatregel is er beroep mogelijk.


Artikel 76Tuchtmaatregelen


§1. De directeur kan uitzonderlijk een tuchtmaatregel nemen indien het gedrag van de leerling:

  1. -het ordentelijk verstrekken van onderwijs werkelijk in gevaar brengt – de maatregelen van orde hebben geen effect of het betreft zeer ernstige overtredingen,

  2. -de verwezenlijking van het artistiek pedagogisch project van de academie in het gedrang brengt,

  3. -de veiligheid of de hygiëne in het gedrang brengt,

  4. -ernstige of wettelijk strafbare feiten uitmaakt,

  5. -de naam van de instelling of de waardigheid van het personeel aantast,

  6. -de instelling materiële schade toebrengt.


§2. Volgende sancties kunnen worden toegepast:


1° een tijdelijke schorsing door de directeur, eventueel op voorstel van een personeelslid: de leerling mag gedurende een bepaalde periode de lessen niet

meer volgen,

2° een definitieve uitsluiting door de directeur.


§3. De leerling (en/of de ouders) wordt voorafgaandelijk gehoord. Hiervan wordt een verslag gemaakt dat voor kennisneming wordt ondertekend door de leerling (en/of ouders).


§4. Een sanctie getroffen tegen een leerling wordt aangetekend aan de betrokkene of zijn/haar ouders meegedeeld met vermelding van de reden.


§5. De onder a. en b. vermelde sancties worden door de directeur eveneens meegedeeld aan het college van burgemeester en schepenen.


§6. De leerling (en/of de ouders) kan tegen een tuchtmaatregel aangetekend beroep instellen bij het college van burgemeester en schepenen binnen de 7 werkdagen na ontvangst van de aangetekende beslissing. Dit beroep schorst de sanctie niet op. Binnen de 14 werkdagen na het instellen van het beroep wordt de beslissing van het schepencollege aangetekend aan de leerling en/of de ouders meegedeeld.








Hoofdstuk 24 Toezicht


Artikel 77Leerlingen wachten op de locatie die door de toezichthouder wordt aangeduid.








Hoofdstuk 25 Verzekering


Artikel 78Het schoolbestuur sluit de nodige verzekeringen af voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen. Er is geen verzekering voor instrumenten.


Artikel 79De leerlingen zijn verzekerd voor ongevallen op het traject van huis naar de academie en terug van hun vaste lesuren. Heeft de leerling een ongeval op dit traject, dan moet de academie onmiddellijk worden verwittigd.








Hoofdstuk 26 Auteursrechten


Artikel 80De leerlingen en de academie respecteren te allen tijde het geldende auteursrecht.


Artikel 81Korte fragmenten uit partituren mogen voor didactische doeleinden worden gekopieerd.


Artikel 82


§1. Voor het kopiëren van volledige partituren is in principe de toestemming vereist van de auteur, zijn uitgever of een andere rechthebbende.


§2. Het schoolbestuur kan hiervoor een licentieovereenkomst afsluiten met de erkende beheersvennootschap van muziekuitgevers SEMU. Indien de academie een dergelijke licentieovereenkomst heeft gesloten met SEMU, eerbiedigen de leerlingen te allen tijde onderstaande voorwaarden:

   -elke reproductie van een beschermd werk wordt gemaakt aan de hand van een origineel uitgegeven en aangekocht exemplaar van de muziekpartituur op grafische drager, dat in het bezit is van de academie of van de leerkracht;

   -de reproductie gebeurt uitsluitend op grafische drager, met uitdrukkelijke uitsluiting van elke digitale drager;

   -de reproductie wordt uitsluitend gebruikt binnen het Deeltijds Kunstonderwijs, binnen de lesactiviteiten, de examens en de andere activiteiten van de academie zoals bekendgemaakt in een officiële activiteitenkalender;

   -de reproductie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld;

   -de reproducties mogen onder geen enkel beding worden verkocht;

   -bij officiële openbare proeven voor de graden L4, M3 en H3 dient de leerling ingeval van individuele vakken steeds de beschikking te hebben over een originele partituur. Ingeval van collectieve vakken (bv. samenspel en instrumentaal ensemble) dient steeds minstens één originele set van partituren in het examenlokaal aanwezig te zijn.

Het maken van integrale reproducties van methode- of studieboeken valt niet onder deze toestemming en is bijgevolg niet toegestaan.



Artikel 83


§1. Bij alle werken die de leerlingen maken, worden zij als auteur beschouwd. De academie kan hierop geen enkele afbreuk doen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de leerling.


§2. De leerlingen worden uitgenodigd om alle werken die op de academie werden gemaakt in de loop van het schooljaar vrij ter beschikking te stellen van de academie. Deze werken kunnen enkel worden gebruikt voor didactisch-pedagogische doeleinden (voorbeeldfunctie) of activiteiten die de academie naar buiten uit moeten vertegenwoordigen (tentoonstellingen, opendeurdagen, drukwerk...). De leerlingen ontvangen hiervoor geen vergoeding.


§3. De academie verbindt er zich toe om, bij iedere activiteit waarbij op de één of andere manier gebruik wordt gemaakt van werken van leerlingen, de naam van de leerling te vermelden en het recht op eerbied voor deze werken te garanderen.








Hoofdstuk 27 Privacy


Artikel 84Het schoolbestuur leeft de verplichtingen na die voortvloeien uit de privacywetgeving.


Artikel 85De academie zal geen leerlingengegevens meedelen aan derden, tenzij voor de toepassing van een wettelijke of reglementaire bepaling.


Artikel 86De academie kan afbeeldingen van leerlingen publiceren, behalve bij schriftelijke weigering door de betrokken leerlingen of ouders.








Hoofdstuk 28 Grensoverschrijdend gedrag


Artikel 87Het schoolbestuur heeft zowel een preventieadviseur psycho-sociale belasting als een vertrouwenspersoon aangesteld die bevoegd zijn voor het ontvangen en opvolgen van klachten over grensoverschrijdend gedrag tussen leerlingen en personeelsleden binnen de academie.


Artikel 88Hun namen en functies worden bekendgemaakt in de infobrochure bij de start van het schooljaar.