Stoomlocomotief   Rio Grande K27

Terug

Klik om foto's te vergroten.

De K-27 is een smalspoor, 2-8-2 stoomlocomotief gebouwd voor de Denver en Rio Grande Railroad door de Baldwin Locomotive Works in 1903, bekend onder de bijnaam "Mudhens,". Zij waren de eerste en de talrijkste van de vier K-klassen van de Rio Grande-smalsporen die moesten worden gebouwd. Van de originele vloot van 15 locomotieven, overleven er nog tot op de dag van vandaag en werken op de spoorwegen van het erfgoed in de Verenigde Staten.

De tekeningen van het 1/10 model van deze locomotief werden gemaakt door een Japans modelbouwer, Kozo Hiraoka. Deze tekeningen werden gepubliceert in het Amerikaans tijdschrift "Live steam & outdoor railroading".

Frezen van het achterste deel van het chassis.

Gemonteerd voorste deel van het chassis.

Volledig gemonteerd chassis.

Voorste draaistel.

Acherste draaistel.

Acherste draaistel.

Tegengewichten aandrijfwielen.

Aandrijfwiel gedraaid en spaken uitgefreesd.

Aandrijfwiel detail.

Lagerblokken met wielen en tegengewichten gemonteerd.

Gemonteerde drijfstangen.

Walschaert frame passen op het chassis.

Onderdelen van de Walschaert scharen.

Gedeeltelijk afgewerkte bedieningstangen voor de Walschaert sturing.

Walschaert sturing gemonteerd.

Walschaert sturing en kruiskop.

Remblok met veren.

Remmechanisme.

Remblok met bekrachtiging.

Waterpomp excentriek.

Gemonteerde vering.

Cilinder met stoomverdeler.

Rookkast.

Cilinders en rookkast op het chassis gemonteerd.

De verlichting mag ook niet ontbreken.

Plaatwerk van de cabine.

Loop planken

Links de zand doom, rechts de stoom doom.

De schouw is ook klaar.

De stoom ketel met alle steunen voor de toebehoren.

De bekleding van de stoom ketel is gemonteerd samen met een aantal toebehoren.

Detail van de schouw, zand doom en stoom doom.

De cabine krijgt ook reeds vorm.

De loc met cabine.

De loc met geschiderd onderstel en cabine.