Rechts - Stop - Links
aan wagen

Terug

Klik om foto's te vergroten.

De schakeldoos waarin de eindschakelaars en de bedieningsnok zitten wordt uit een massief aluminium blok gefreesd.

De steun wordt op de draaitafel half rond gefreesd.

Om te beletten dat de steun tijdens het frezen zou verschuiven wordt er in de opspanplaat van de draaitafel een asje gestoken die net in de draaitafel en in de steun past.

De bus met de zeskante opening is gemaakt uit twee delen.
Twee assen worden afgedraaid op een maat die 2mm groter is dan de eindmaten. Eén as wordt lang genoeg gemaakt zodat deze later goed in de klauwplaat kan worden opgespannen. In elke as wordt een gat van 13mm geboord. Daarna worden beide assen tot juist op de helft weg gefreesd. Zorg er voor dat je tot 10mm voorbij de flens freest. In de twee assen wordt de helft van een zeskant uitgefreesd. Eén as wordt enkele mm voorbij de flens afgezaagd en op de andere as gelast. De bus kan nu op de juiste maten worden afgedraaid.

De omschakelkast van de voedingsas is gedemonteerd om de bevestigingsgaten te boren voor de schakeldoos. Er wordt ook een gat van 9mm geboord om de kabel door te voeren.

De omschakelkast van de voedingsas is terug gemonteerd. De schakeldoos en de schakel as zijn tegen de omschakelkast geschroefd.

De steun van de schakelhendel en de assteun worden voorlopig met spanklemmen vast gezet.
De schakeldoos, schakelhendel en assteun moeten precies op één lijn liggen. De wagen wordt eerst volledig links gezet. De steun van de schakelhendel wordt afgesteld zodanig dat de schakel as soepel draait. Daarna wordt de wagen volledig naar rechts gezet. De assteun wordt eveneens afgesteld zodanig dat de schakel as soepel draait. Dit wordt enkele keren herhaald, totdat de schakel as nergens klemt, wat ook de positie van de wagen is.
Nu kunnen de gaten voor de bevestiging van de schakelhendel en de assteun worden geboord en voorzien van schroefdraad.

De steun voor de schakelhendel wordt gemonteerd met bouten van M6

De assteun wordt bevestigd met bouten van M8.

Net onder de schaar is een gat geboord waardoor de stuurkabel komt en via de tandwielkast naar de relaiskast loopt. De kabel is bevestigd met kleefzadels, achter de rand van de deuropening.

Het vernieuwde schakelbord

De relaiskast werd volledig gedemonteerd en opnieuw opgebouwd. De montageplaat werd vergroot tot 170 X 200.

Alles is klaar en het werkt.

U kunt de tekeningen voor eigen gebruik downloaden

Tekening 1

Tekening 2

Tekening 3

Tekening 4

Tekening 5

Tekening 6

Tekening 7

Tekening 8