Lierde
onder de pen
|
LIERDE SPEELT VAN MENS TOT POP
|
De winterperiode houdt de mens wat vaker binnenkamers
en één van de redenen zal dan wel het weer zijn.
Ter verstrooiing grijpt de mens op donkere avonden al wat vlugger naar de
afstandsbediening om op wandel te gaan door het medialandschap achter gesloten
rolluiken.
Maar de winterperiode brengt ons veel meer dan het televisietoestel.
Het is ook de periode waar de poppen terug aan het dansen gaan of het doek van
de toneelvoorstellingen terug naar boven getrokken wordt.
Anderen stappen dan weer naar de cinema om er een film mee te pikken en zo zijn
winteravond of dag door te brengen.
Een film kan leuk klinken en het toneel klinkt dan weer chic terwijl de
poppenkast dan weer naar de kinderen wordt verwezen;
Ik zat zo eens te denken en in feite kijk ik hier in ons Lierde al zo graag naar
de poppenkast van “ ’t spelleke van Lierde” of naar een toneelstuk van het
“Simali” gezelschap waar mensen van bij ons hun rollen verdelen.
En ja ook in de cinema kan men soms een film gaan bekijken waar mensen uit onze
contreien hun verhaal kwijt kunnen.
Toen ik als kleine snotter “Tarzan” zag zwieren van liaan naar liaan was ik
natuurlijk in de wolken en eens terug thuis hing ik daar vlug een paar koorden
aan de perenbomen om na te bootsen wat ik in de cinema had gezien terwijl ik
daar met een mond vol popcorn zat.
Later kreeg ik te horen dat de echte “Tarzan” in feite in onze streek woonde en
dat de lianen gewoon de afspanning waren van de boksring waar hij ook vaak
bokste op leven en dood.
Ook onze poppenkast ziet er anders uit en brengt een beeld van en over mensen
van bij ons.
Geen roodkapje met een boze wolf in Lierde of assepoester in een gouden koets,
maar een blozende boerin en een stelende vos of de gewone man in limousine.
Ja, zelfs de poppen zijn herkenbaar in doen en laten en brengen een beeld van de
mens in het straatbeeld van Lierde.
Ons Lierde is in feite een prachtig décor waar meer dan zesduizend
hoofdrolspelers elke dag hun levensverhaal brengen.
“De witte, wij heren van Zichem, de vlasschaard” en zoveel andere producties
hadden zeker hun personages bij ons kunnen vinden.
De pastoor, de nonnen (zusters), de bakker, de beenhouwer, de smid figureren
hier al jaren op de filmset die deze van ons Lierde is.
Van burgemeester tot herenboer over zachtaardige boerin, stroper en champetter
tot het cafévolk dat af en toe aan de toog hangt met al hun verhalen, allen zijn
ze hier te vinden.
Er moet geen casting uitgeschreven worden voor één of andere rol daar ze deze al
jaren uit vrije wil spelen in de legenden, verhalen en andere anekdotes dat het
leven van de mens is in ons straatbeeld.
Elke dag staan ze hier gratis op de planken of loopt hun leven als een film voor
ogen van de figuranten die kort of lang in onze streek vertoeven.
Elke persoon speelt zijn rol in daden zonder dat er echt een script geschreven
is en niemand hoeft hun in te fluisteren welke woorden ze moeten vertalen in een
stuk waar niets ondertiteld is.
Alles speelt zich in het echt af en elke dag is een film of toneelstuk waar
emotie, lach, verdriet, leven en dood pure realiteit zijn.
Er is geen tijdspanne als er hier iemand op zijne vinger klopt en het geroep
waar in een film eerst de geluidsman het startsein moet geven.
Geen valse grimassen voor ingebeelde pijn maar alles echter dan echt.
Ja, de hoofdrolspelers in ons Lierde faken niets!
Als ze zingen, roepen, vloeken, zuchten, lachen, wenen of zelfs zat zijn dan is
dat ook zo.
Op het einde van het jaar zijn we vaak vergeten wat er zoal gebeurd is in onze
levensfilm of op de planken van het gezinstoneel.
Onze grote poppenkast van “ ’t spelleke van Lierde” brengt ons dan ook elk jaar
opnieuw een overzicht van hoe goed of slecht we onze rol wel gespeeld hebben.
Een satirische kijk op ons eigen in onze eigen wereld waar de grenzen van Lierde
ons dagelijkse leven omarmen.
En hoe ongelooflijk het kan lijken, ook de poppen hebben hier hun leven.
Het zijn niet zomaar een paar poppen met een houten kop maar mensen van bij ons
die elke pop op handen dragen om ze met herkenbare stem tot leven te wekken.
Het publiek gaat niet op zoek naar bekende filmsterren of toneelspelers maar wel
naar herkenbare personen uit zijn omgeving.
Ja, sommige zitten dan weer met een ei in hun broek dat ze zelf wel eens op het
toneel zouden kunnen verschijnen tot groot jolijt van anderen.
Ik moet zeggen dat ik geniet als het gordijn opengaat van poppenkast of toneel.
Vroeger moest ik naar Brussel of Antwerpen om een toneelstuk te bekijken want
dat klonk wreed chic.
Van op een schoon balkon zonder bloembakken volledig in rode ribstof kreeg ik
dan een stuk van ene “scheeke spier” voor ogen.
Het was nog niet erg genoeg dat ik er stil moest zitten, ik had dan op het einde
nog niks begrepen van wat er daar op de planken gebeurd was.
Nee, geef mij dan maar het “Simali” gezelschap waar ik eens goed kan lachen.
Mensen van bij ons die in rollen kruipen zoals ze voor de aller grootste zijn
geschreven en waar ik kan plaatsnemen op een stoel zonder chi chi terwijl ik
eens tegen mijne buurman zijne arm kan stoten om te zeggen hoe goed we het
vinden.
Geef mij maar de gewone zaal met gewone mensen waar ik tijdens de pauze een pint
kan drinken en praten over zaken van bij ons in de taal van bij ons.
Maar opgelet, door de jaren zijn het succesformules geworden omdat mens en
speler zeer dicht bij elkaar staan.
Grote mensen met schone verhalen in kleine zalen om de warmte te behouden.
Ik kan dan ook niet anders dan aanraden van in januari de televisie eens uit te
zetten en eens naar de poppenkast van “‘t spelleke van Lierde” te gaan of eens
te genieten en te lachen van een leuk toneelstuk.
Euh…potverdekke, ik zit er hier ondertussen aan te denken dat ik zelf nog geen
kaarten heb!
Groetjes chauffeurke
Terug naar 'Lierde onder
de pen'
Terug naar
homepage Lierde Online
|