Beoordeling van de Cantates van Bach


Het voordeel



Een woordje over de gebruikte versie

Om met kennis van zaken te kunnen oordelen, wil ik alles beluisteren. Voor mijn opzet is de Kruidvat-editie (Brilliant Classics, 1999-2000) daarom uitermate geschikt als studiemateriaal.
Mijns inziens is dit een homogene versie met een consequente aanpak.

Het Holland Boys Choir en Netherlands Bach Collegium staan onder de kundige leiding van Pieter Jan Leusink.

Solistische zangstemmen zijn:

En bovenal: het is een goedkope editie (285 fr. voor 5 CD's, d. w. z. 57 fr. per CD!!).

Ik ben er mij terdege van bewust dat deze versie niet de reputatie heeft als bijvoorbeeld de Bach 2000 van Teldec.
Positieve punten: de eenheid van stijl (bijna noodgedwongen door het korte tijdsbestek), de uitmuntende prestaties van sommige solisten.
Negatieve punten: de koorzang (maar wel met knapenstemmen, dus toch weer meer in de geest van Bach).

Nochtans is ook de Kruidvateditie van de cantates positief besproken door Jo Paumen in Kultuurleven, 67/3 van mei 2000. "Bach Integraal". Oude en Nieuwe opnames worden genoemd en besproken. Naast de cantates worden vooral de clavecimbelcd's van deze editie aanbevolen... (Dick Wursten). [zie ook: Schakels - Opnamen en recensies van de cantates]
Ook naar mijn bescheiden mening mag deze democratische uitgave best gehoord worden.

Het kan trouwens alleen maar verrijkend zijn van de beste cantates verschillende versies met elkaar te vergelijken. De verschillen in tempo, qua voordracht van de vocale solisten zullen zeker verrassen.
Neem nu bijvoorbeeld de bas-cantate BWV 56 ("Ich will den Kreuzstab gerne tragen"). Daarvan bezit ik nog een versie van Karl Richter met Dietrich Fischer-Dieskau. Deze laatste zingt en interpreteert geweldig heftig, alsof hij Wagner aan het zingen is ("Endlich, endlich ..."). Daartegenover is de versie van Bas Ramselaar sober en authentiek. Ook de tempi zijn over het algemeen sneller en minder dramatisch.
 
 

 Dirigent  Pieter Jan Leusink  Karl Richter
 Opnamejaar  1999  1970
 Orkest  Netherlands Bach Collegium  Münchener Bach-Orchester 
 Bas  Bas Ramselaar  Dietrich Fischer-Dieskau
 Deel 1  6 ' 56  8 ' 42
 Deel 2  1 ' 56  2 ' 12
 Deel 3  7 ' 26  6 ' 42
 Deel 4  1 ' 35  2 ' 01
 Deel 5  1 ' 26  2 ' 13

Waarom zingt Dietrich nu net Deel 3 zo snel - zeker in vergelijking met de overige delen? Misschien om dat daarin een lang melisme voorkomt, dat hij graag in één adem zingt?
 
 


Bibliografie

Hier worden alleen een paar werken opgesomd die ik toevallig bezit en die mijn persoonlijke beleving van Bach hebben verdiept. Voor een serieuze, musicologisch verantwoorde bibliografie raadplege men een standaardwerk als dat van Christoph Wolff.


[ vervolg: Schakels (links) ]