Terug op Mirage in het 8ste smaldeel.
Als
operatieofficier in het 8ste Smd.
Dank zij mijn
Mirage-achtergrond mag ik de gelederen van het 8ste smaldeel te Bierset bij Luik
vervoegen. Ik weet dat deze overplaatsing een belangrijke uitdaging voor mij zal
betekenen. Het smaldeel staat niet alleen in voor de omscholing op Mirage van de
jonge en andere piloten van de luchtmacht. Het is tevens verantwoordelijk voor
de jaarlijkse kwalificatievluchten instrumentvliegen van alle Mirage-piloten.
Tezelfdertijd is het smaldeel toegewezen aan de NAVO hetgeen betekent dat het
jaarlijks aan een tactische evaluatie van de NAVO (Taceval) wordt
onderworpen. Met een vijftiental zeer ervaren instructeurs zullen we de klus
moeten klaren.
De aanpassing aan de Mirage, aan het smaldeel en aan het arbeidsintensieve
smaldeelgebeuren verloopt vlot. Al vlug is het voor mij duidelijk dat het
gedeelte vlieginstructie een belangrijke hap van het vliegplan verorbert. Voor
de zuiver operationele taken blijft er weinig tijd over. Met de regelmaat van
tweemaal per jaar worden immers jonge piloten afgeleverd, die we zo vlug en zo
goed mogelijk een operationele conversie moeten laten doorlopen.
Zonder het echt te beseffen is de
jaarwisseling een feit en wordt 1977 een jaar met twee klassen jonge piloten,
inclusief twee schietperiodes in Corsica, een Taceval, een
smaldeeluitwisseling en een goed gevulde oefeningenkalender. Uit deze
periode herinner ik mij mijn eerste vlucht aan boord van een F 104 G Starfighter
van de Canadese luchtmacht. Wat velen mij al eerder hebben verteld wordt
bevestigd: de F 104 G is een vliegtuig met een geweldige motor maar voor het
zuivere vliegwerk gaat mijn voorkeur zeker uit naar de Mirage. De Taceval van
1977 is nochtans één van de beste ervaringen die ik tot nog toe in een
smaldeel mocht beleven. Een Limburgse krant bloklettert: Jachtpiloten van
Bierset paraatsten van ons land. De krant is tevens van oordeel dat
"voornamelijk het achtste smaldeel opviel door zijn grote paraatheid en
operationeelzijn". Het krantenartikel zette redelijk wat kwaad bloed,
buiten Bierset, maar ja, de waarheid kwetst soms. Eind augustus verblijven we
voor twee weken bij onze Nederlandse gasten van het 313 smaldeel te Twenthe, die
er instaan voor de omscholing op NF-5. Uit de vlucht aan boord van dit laatste
type onthoud ik, dat het vliegtuig qua stuwkracht, wendbaarheid en
vliegvoldoening in de verste verte niet kan wedijveren met onze Mirage. Het
navigatiesysteem blijkt evenmin indruk te maken want ik moet mijn gastvlieger
voorin terug op de goeie weg helpen als hij van zijn kaartrol is
afgevlogen.
1977 verloopt verder zonder
noemenswaardige voorvallen. In februari 1978 vertoeven we alweer voor een
schietperiode in Corsica. Hieruit onthoud ik een vlucht, waarbij ik de
bevelhebber van het Tactische Hoofdkwartier aan boord heb. Bij het opstarten van
mijn tweezitter doet er zich één van de vele startperikelen voor. Er heeft
zich wat brandstof opgestapeld in de straalpijp die tot een meterlange steekvlam
aanleiding geeft. De toeschouwers, die het vertrek van de generaal van dichtbij
observeren, maken zich wat ongerust en adviseren mij met een horizontale
beweging van de arm om gas te geven en aldus de vlam te doven. De foto hiernaast
illustreert dit voorval.
In juni zijn we opnieuw te gast bij de Franse luchtmacht te Solenzara. Deze
schietperiode verloopt niet echt zoals het hoort. Bij de landing grijpt één
van onze vliegtuigen het vangnet met zijn remhaak en voert daarbij
een ongewilde
"carrierlanding" uit, met redelijk wat schade aan mens en machine.
Einde augustus draai ik weer een bladzijde om in mijn loopbaan. De laatste dag
van de maand voer ik mijn laatste vlucht uit op Mirage ter afronding tevens van
een succesvolle Taceval. Als jong majoor word ik de week nadien overgeplaatst
naar Goetsenhoven, waar ik commandant word van het smaldeel vliegopleiding. De
mutatie wordt zeker niet op enthousiasme onthaald. Toch zullen we weerom
trachten om er het beste van te maken. In kan in alle geval met tevredenheid
terugblikken op de uren die ik in de Mirage-cockpit mocht doorbrengen, een
aangenaam vliegtuig om te vliegen, met een weliswaar ietwat tengere motor en
schaarse elektronica.