Nog meer SV-4.



Er is geen plaats in de luchtmacht voor stijve halzen

Herinneringen als leerling piloot
De SV-4 Bis, een Belgisch product van Stampe & Vertongen, had voor ons leerling piloten een ietwat avontuurlijke uitstraling. Gedeeltelijk gemaakt uit linnen, met voor de leerling achterin een open cockpit, die rechtstreeks uitzicht gaf op het peilglas van de brandstoftank in de bovenste vleugel, was deze tweedekker een ware uitdaging.
Ook het vliegveld van Goetsenhoven had iets bijzonders en niet alleen omwille van de start- en landingsbaan, die bestond uit één groot grasveld.
Als ik zo heel even terugblik op de belevenissen in vlucht, dan betekende de SV-4 Bis voor de meeste van ons een niet zo eenvoudige kennismaking met de vliegopleiding. Vanuit de open cockpit, voorzien van lederen helm, bril en parachute als zitkussen, was de visuele waarneming en de interpretatie ervan, van het hoogste belang. Binnen in de cockpit viel er buiten de enkele schaarse instrumenten trouwens weinig te observeren. De omgeving, het merkpunt, de helling van het referentievlak van de cockpit ten opzichte van de horizon, de plaats van de neus tegenover het begin van de landingsbaan, een ander vliegtuig in je nabijheid, het speelde zich allemaal af buiten de cockpit.

LOOK OUT

Wat was er nu zo bijzonder moeilijk aan de SV-4 Bis? Wat mij betreft was het vooral de landing omdat het vliegtuig met de goeie snelheid aan het begin van het grasveld presenteren, met de invloed van de wind, met de radio-calls en met de andere vliegtuigen in de omgeving vooreerst al geen sinecure was. Maar dan begon het probleem pas: de SV correct afronden en afhouden. Dit betekent concreet het vliegtuig op 1 à 2 meter boven de grond horizontaal brengen terwijl de motor in traagloop wordt geplaatst. Naarmate de snelheid vermindert de stuurknuppel achteruitbrengen zonder te stijgen en met het voetenstuur de richting houden. Als alles gecoördineerd verloopt, heeft het vliegtuig in driepunt, 't is te zeggen met de 2 hoofdwielen en met het staartwiel, op hetzelfde moment contact met moeder aarde. Dit is de theorie. In de praktijk was het vaak heel wat anders met een doorstart tot gevolg.
Nochtans was een goede coördinatie bij de landing geen garantie om de verdere vliegtraining probleemloos aan te kunnen. De noodlandingsoefening, acrobatie en navigatie stonden immers ook op het programma.