Nog meer SV-4.
Herinneringen
als leerling piloot
De SV-4 Bis, een
Belgisch product van Stampe & Vertongen, had voor ons leerling piloten een
ietwat avontuurlijke uitstraling. Gedeeltelijk gemaakt uit linnen, met voor de
leerling achterin een open cockpit, die rechtstreeks uitzicht gaf op het
peilglas van de brandstoftank in de bovenste vleugel, was deze tweedekker een
ware uitdaging.
Ook het vliegveld van Goetsenhoven had iets bijzonders en niet alleen omwille
van de start- en landingsbaan, die bestond uit één groot grasveld.
Als ik zo heel even terugblik op de belevenissen in vlucht, dan betekende de
SV-4 Bis voor de meeste van ons een niet zo eenvoudige kennismaking met de
vliegopleiding. Vanuit de open cockpit, voorzien van lederen helm, bril en
parachute als zitkussen, was de visuele waarneming en de interpretatie ervan,
van het hoogste belang. Binnen in de cockpit viel er buiten de enkele schaarse
instrumenten trouwens weinig te observeren. De omgeving, het merkpunt, de
helling van het referentievlak van de cockpit ten opzichte van de horizon, de
plaats van de neus tegenover het begin van de landingsbaan, een ander vliegtuig
in je nabijheid, het speelde zich allemaal af buiten de
cockpit.
Wat
was er nu zo bijzonder moeilijk aan de SV-4 Bis? Wat mij betreft was het vooral de
landing omdat het vliegtuig met de goeie snelheid aan het begin van het grasveld
presenteren, met de invloed van de wind, met de radio-calls en met de andere
vliegtuigen in de omgeving vooreerst al geen sinecure was. Maar dan begon het
probleem pas: de SV correct afronden en afhouden. Dit betekent concreet het
vliegtuig op 1 à 2 meter boven de grond horizontaal brengen terwijl de motor in
traagloop wordt geplaatst. Naarmate de snelheid vermindert de stuurknuppel
achteruitbrengen zonder te stijgen en met het voetenstuur de richting houden.
Als alles gecoördineerd verloopt, heeft het vliegtuig in driepunt, 't is te
zeggen met de 2 hoofdwielen en met het staartwiel, op hetzelfde moment contact
met moeder aarde. Dit is de theorie. In de praktijk was het vaak heel wat anders
met een doorstart tot gevolg.
Nochtans was een goede coördinatie bij de landing geen garantie om de verdere
vliegtraining probleemloos aan te kunnen. De noodlandingsoefening, acrobatie en
navigatie stonden immers ook op het programma.