1990
begint op zijn zachts uitgedrukt stormachtig. De januaristorm trekt ook op de
basis een spoor van vernieling, gelukkig met alleen maar stoffelijke schade. Uit
deze onvoorziene gebeurtenis leer ik dat het permanentiepersoneel echt goed
heeft samengewerkt en met weinig middelen in een mum van tijd de basis weer
toegankelijk maakt. Het is de eerste en zeker niet de laatste maal dat wij
bewijzen met weinig middelen maar met veel inventiviteit grootse prestaties te
kunnen neerzetten. We bereiden ons trouwens ondertussen intensief voor op onze
Taceval, die voor de zomer zal plaats
hebben. We hebben echt pech. De
weersomstandigheden laten niet toe om in vlucht onze kwaliteiten te bewijzen
zodat de hoogste score niet binnen ons bereik ligt. Volgende keer dus beter.
Tezelfdertijd draait de KB-machine op volle toeren: ontplooiingen naar het
buitenland, de dag van de onderofficier, de week van de soldaat, de
sportcompetities, de vliegveiligheidswedstrijd, het MS-concert, de
peterschapsdag, de korpsmaaltijd, het feest van St-Elooi, een niet beperkende
lijst van diverse activiteiten, waaraan de korpsoverste voldoende aandacht moet
besteden.
Op
21 juli heeft een kleine plechtigheid plaats: de opening van de "spotterscorner".
Na moeizaam en langdurig stafwerk krijgen de spotters voor de eerste maal in
België de toelating om hun hobby te beoefenen. Enkele dagen later wordt de hele
wereld opgeschrikt door de invasie van Irak in Koeweit. De wildste geruchten
doen de ronde. Uiteindelijk zal enkel de Mirage ontplooien naar Turkije, zoals
voorzien in de NAVO-plannen. Dit feit verrast onze politieke wereld en schept
wrevel bij sommigen, die de Mirage totaal onterecht als gammel bestempelen.
Ondertussen hebben wij de toelating gekregen om op 1 september 1991 de airshow
van de luchtmacht te organiseren.
In de lente van hetzelfde jaar valt een dramatisch ongeval te betreuren. Een
dienstplichtige KRO (kandidaat reserve officier) wordt gedood door een kogel uit
zijn dienstwapen, afgevuurd door een onvoorzichtige collega. Het voorval is en
blijft voor mij het onrechtstreeks gevolg van een onvoldoende encadrering van
een smaldeel met 400 dienstplichtigen. Wij hebben ervoor gepleit maar nooit
gehoor gevonden.
Wanneer enkele dagen voor onze airshow in de voormalige Sovjet Unie een
staatsgreep plaats heeft, slaat de schrik mij om het hart. De revolutie is maar van korte duur. Onze
airshow kent een ongeëvenaard succes.
1992 wordt een
bijzonder jaar. In januari hebben we nogmaals geluk. Na vermeende problemen met
de besturing besluiten de piloten van een tweezitter F16 zich uit te schieten in
de buurt van Euskirchen. De jonge piloot in de achterste stuurhut loopt een vrij
ernstige rugkwetsuur op. Anderzijds zeggen de statistieken dat dit mijn laatste jaar
zal worden bij ons in Kee Bie. Zeker is wel dat eind oktober
ons NAVO-examen plaats heeft. Na de afschaffing van de Nike-eenheden in
Duitsland (waarvan we in Kee Bie erg goed personeel tewerk stellen) en na de
plannen Charlier volgt nu een plan Delcroix, dat ondermeer de afschaffing van de
dienstplicht tot gevolg zal hebben.
Tijdens onze Taceval laten we al deze turbulenties niet aan ons hart komen. We
behalen een uitstekend resultaat en zeker in het domein van STO (survival to
operate) waar een unieke "rate one" wordt bekomen. Vlug en correct
reageren op incidenten van terroristische, nucleaire, biologische en chemische
aard, al dan niet voorzien van gasmasker en beschermingspak, de eerste hulp bij
ongevallen, een dynamische actieve en passieve verdediging: al onze inspanningen
worden terecht beloond.
Na het examen volgt, zoals verwacht, het vertrek. De twaalfde mutatie in mijn
loopbaan wordt voorzien in november. Met pijn in het hart zet ik een punt achter
de schoonste periode uit mijn carrière. Ik ben tevreden over alle mannen en
vrouwen van Kee Bie, die het beste van zichzelf hebben gegeven om de eenheid aan
de top te houden. Tevens besluit ik dat de verstandhouding tussen onze militairen
en de burgerbevolking uitstekend is geweest. Het ontmoetingscentrum voor onze
dienstplichtigen, waaraan een laatste hand gelegd wordt, zal een andere
bestemming krijgen.