Het leven van een OSN.


 

Eerste solo op f16De OSN (officier supérieur navigant) is solo. Mijn dorst wordt gelaafd met een Beierse pint. De F16 besturen is niet moeilijk. Het gebruik van de systemen vraagt wel veel training. Een tijger verliest zijn velTijdens de Tiger Meet van 1985 verschijnt de F16 voor de eerste maal in tijgerpak. De schilder was echter zodanig voorzichtig, dat het beestje een deel van zijn vel verloor.
Een tijgervel aan de wasdraadDe tijger zonder vel zorgt voor de nodige hilariteit. De concurrentie tussen beide smaldelen was gezond, alhoewel een zekere matiging van ludieke initiatieven soms nodig was. In close during take offMeestal wordt er in formatie opgestegen. Hier zijn we op weg voor een gesimuleerde aanval op een vliegveld in Noord-Duitsland met een groep van 8 F16's.
De chef op bezoekDe generaal van het Tactisch Hoofdkwartier uit Evere komt eindelijk nog eens op bezoek. Voor het contact met de troepen te velde is dit een onmisbaar en voor iedereen nuttig gebeuren. Nu ook samen op F16Met mijn chef van het 8ste Smd nu samen op F16, als afscheid voor zijn pensioen: de radar en de elektronica zijn inderdaad "de" troeven van de F16.
De ploeg van de vlieggroepDeze ploeg deed de vlieggroep de voorbije twee jaren op volle toeren draaien. Bij mijn laatste vlucht als OSN paste dan ook heel terecht een woord van dank. Job well done. Eeb bureel onder de kalkIn de hete zomer van 1987 kreeg mijn uitkijk op de wereld een be-schermende kalklaag. Voor één dag kon ik blind werken van-uit mijn bureau. Die sakkerse duivels toch.