Chaos in Zaventem slechts het topje van de ijsberg. |
Op vrijdag 23 februari 2007, iets voor 19.00 uur,
ontvangt de federale politie een telefoontje met de mededeling dat er zich in het
luchthavengebouw van Zaventem een bompakket bevindt. Twee uur later wordt
het afgekondigde alarm afgeblazen nadat de ontmijningsdienst van het leger
DOVO een totaal onschadelijk voorwerp heeft vernietigd. Er worden trouwens geen verdachte pakketten gevonden. Alle personen die zich in
de buurt van het luchthavengebouw en op de toegangswegen naar Zaventem
bevinden slaken een zucht van opluchting. Ze hebben zojuist een chaotische toestand beleefd, namelijk de geïmproviseerde
uitvoering van een kreupel evacuatieplan dat nooit eerder echt geloofwaardig in
zijn geheel werd geoefend. Het is een ware smet op het blazoen van de
Brussels Airport Company, de luchthavenuitbater, die wellicht zijn
slogan van "het meest succesvolle luchthavenbedrijf van Europa" wat zal
moeten aanpassen. Toch is het misschien meer gepast om een vermanende vinger
te richten op de overheid die noodplannen op het Belgische grondgebied
blijkbaar als een fait divers beschouwt.
Voor het jongste voorval in Zaventem ontving men op 27 april 2006 toch al
een belangrijke waarschuwing. Wanneer tijdens een
veiligheidscontrole een passagier het op een lopen zet wordt pas na een uur
van telefonische palavers beslist om de passagiersterminal volledig te
ontruimen. Een goede checklist in een geactualiseerd noodplan had kunnen
wonderen doen en had een eerste deuk in de reputatie van de
luchthavenuitbater kunnen voorkomen. Maar dan moet er natuurlijk wel een
noodplan bestaan.
Het is gewoon hemeltergend dat maar één op de tien geblokkeerde passagiers
weet had van een bomalarm. Zij werden via telefoon met het thuisfront op de
hoogte gesteld dat de
teletekstpagina's van de TV-stations spraken over een bomalarm. Dat het
veiligheidspersoneel de gebouwen verlaat maar de passagiers koudweg alleen
laat is een andere uiterst choquerende vaststelling. De storm van protest
valt, voorlopig althans, niet in dovemansoren want de provinciegouverneur
wordt vooral via de media over de klachten geïnformeerd. Zoals het in België
gebruikelijk is wordt in eerste instantie het voorval geminimaliseerd,
kwestie van de rust en kalmte te handhaven. In een eerste reactie geeft de
gouverneur te kennen dat de alarmplannen bestaan, zelfs jaarlijks worden
geoefend maar misschien beter kunnen geëvalueerd worden.
De voorzitter van het Airline Operators Committee, die alle
vliegtuigmaatschappijen op Zaventem verenigt, doet echter de waarheid minder
geweld aan. Hij geeft ongezouten zijn mening te kennen: " Al sinds 1991 is
er op de luchthaven van Zaventem geen enkele evacuatieoefening meer geweest.
... Tijdens ons tweewekelijks
overleg met Brussels Airport stel ik elke keer weer het gebrek aan
evacuatieprocedures aan de kaak. ... Het is niet gemakkelijk om zo'n
oefening te doen in een operationeel gegeven zoals een luchthaven. Maar er
bestaan ook oefeningen waarbij de verschillende partijen aan tafel gaan
zitten om te bekijken wie wat doet en wanneer als er een ramp gebeurt. Ook
dat is hier nog nooit gebeurd. ... Er zouden wel evacuatieprocedures bestaan
en ik heb die wel eens doorgenomen, maar ze zijn erg ingewikkeld en niet
meer up-to-date. Er staan zelfs namen in van mensen die hier al lang niet
meer werken. En als de procedures niet geoefend worden, dan weet je ook niet
of ze werken."
Inderdaad communicatie, noodzaak aan realistische oefeningen en voeg daar
nog coördinatie aan toe tussen de veiligheids- en hulpdiensten, dat zijn
zowat de belangrijkste mankementen, die telkens weer opduiken in alle
verslagen die met de nodige zorgvuldigheid en expertise na aanslagen zoals
Madrid (2004) en Londen (2005) worden gepubliceerd.
De gesprekken van de gouverneur van Vlaams Brabant met alle
verantwoordelijke diensten, enkele dagen na het bomalarm, heeft hopelijk
zijn vruchten afgeworpen. Wellicht kan hij ook voldoende gewicht in de
schaal werpen om het onheilspellend ontbreken van een nationaal crisisbeleid
om te buigen in een daadwerkelijke bezorgdheid van de overheid om te veiligheid
van zijn bevolking zo goed mogelijk te garanderen.
Vanuit dit perspectief vallen er nochtans verontrustende vaststellingen te
noteren die wijzen op een ernstig mentaliteitsprobleem in België op het gebied
van de aanpak van crisissen en rampen. Merkwaardig is trouwens ook de reactie
van de woordvoerster van de NMBS-holding enkele dagen na de chaos in
Zaventem: " Een druk ondergronds treinstation ontruimen zoals
Brussel-Centraal bij wijze van evacuatieoefening is organisatorisch
ondenkbaar en zelfs gevaarlijk." Dit doet ons even terugdenken aan de
reactie van de Brusselse gouverneur die na de terroristische aanslag op de
metro in Londen in 2005 onomwonden te kennen geeft dat hij de rampenplannen
van de hoofdstad niet kent omdat ze inderdaad nauwelijks bestaan. De
brandweer zou wel beschikken over met de hand getekende plannen voor
interventie in de metro maar de brandweer is slechts één van de
hoofdrolspelers die in rampenplannen een sleutelrol spelen. En geef toe, de
interventie van de brandweer beschrijven met pen en papier kon misschien
door de beugel in 1958 tijdens de Wereldtentoonstelling op de Heizel maar is
echt niet meer van deze tijd. Men zou misschien zijn licht eens kunnen
opsteken bij de Londense hulpdiensten die in september 2003 in de metro van
centraal Londen 500 specialisten van de hulpdiensten inzetten om hun
noodplannen te toetsen aan de werkelijkheid tijdens een omvangrijke
rampoefening. De plannen werden grondig bijgestuurd en bleken nauwelijks
twee jaar later tijdens de terroristische aanslag heel wat menselijk leed te
kunnen voorkomen.
De uitlatingen van de Brusselse gouverneur konden destijds niet op erg veel
bijval rekenen bij de overheid. De minister van Binnenlandse Zaken reageerde
erg furieus en bagatelliseerde de pijnlijke realiteit. Wel wordt op 16
februari 2006 een nieuwe Koninklijk Besluit betreffende de nood- en
interventieplannen van toepassing. Geen alarm- maar wel noodplannen zullen
voortaan op het ganse grondgebied door elke gemeente moeten worden opgesteld
met de noodzaak voor ondermeer evaluatieoefeningen.
Er kan dus met belangstelling worden uitgekeken naar de opstelling van al
deze noodplannen, een ongetwijfeld gigantische opdracht. Hopelijk zal ook de
luchthavenuitbater van Zaventem na de jongste chaotische demonstratie, op
een degelijke manier gestimuleerd worden om eindelijk eens werk te maken van
een noodplan, die naam waardig. Een omvangrijke evaluatieoefening als
onmisbaar verlengstuk zal hopelijk volgen. Excuses dat personeel en tijd
ontbreken en dat een evaluatieoefening onuitvoerbaar is, kunnen niet worden
aanvaard. Het gaat hier immers over mensenlevens. Voor de praktische
facetten mag men gerust eens aankloppen bij de buurlanden want in Londen
Heathrow en in Schiphol blijkt het testen van noodplannen regelmatig plaats
te hebben. Er dient te worden aangestipt dat in beide landen de overheid
zich ernstig van zijn taak kwijt om met de nodige zorgvuldigheid, en met de
inzet van omvangrijke middelen en personeel, oefeningscenario's samen te
stellen waaraan alle deelnemers een goed gevoel overhouden. Dit gezegd
zijnde is misschien het moment aangebroken voor de minister van Binnenlandse
Zaken om eindelijk eens een tandje bij te steken zodat de passiviteit in het
evalueren van noodplannen kan omgevormd worden tot een actief
evaluatiebeleid. Tot op heden was er op het terrein weinig te bespeuren
buiten enkele kleinschalige oefeningen die in de meeste gevallen door het
departement van defensie werden georganiseerd en waarbij in het
oefeningsscenario ook ruimte werd gecreëerd om burgerlijke facetten in een
militair noodplan aan bod te laten komen. En voor alle duidelijkheid,
tijdens een geloofwaardige evaluatieoefening hebben de deelnemers best geen
weet van de inhoud van het scenario, wordt het tijdstip van de afkondiging
bij voorkeur vooraf niet aangekondigd, schenkt het scenario voldoende
aandacht aan gekende pijnpunten uit het noodplan (communicatie en
coördinatie), voorziet men incidenten die het commando en de controle op de
proef stellen, poogt men de realiteit geen geweld aan te doen (oefening niet
tijdens een rustig weekeinde zonder potentiële verkeersellende).
In de nasleep van 23 februari 2007 blijven verschillende pertinente vragen
(voorlopig?) onbeantwoord. Heeft de federale politie immers enig spoor over
de herkomst van de valse telefonische bommelding? Indien elke persoon uit de
Brusselse regio, die onze nationale luchthaven omwille van zijn
geluidsoverlast geen echt warm hart toedraagt - en zo zijn er heel wat -
naar de telefoon grijpt om valse bommeldingen aan te kondigen, dan staan
Zaventem nog talrijke drukke chaotische momenten te wachten. Of hebben we
veleer te maken met de voorbereidende fase van een echte catastrofe waarbij
boosdoeners zich een beeld trachten te vormen van de reactiemogelijkheden
van veiligheids- en hulpdiensten?
Tevens dient te worden aangestipt dat de minister van Binnenlandse Zaken pas
op 7 maart in de Commissie voor de Binnenlandse Zaken, de Algemene Zaken en
het Openbaar Ambt over de chaos in Zaventem wordt ondervraagd. In zijn
antwoord wordt het hele gebeuren weer eens als een fait divers
afgeschilderd. De plannen zullen beter worden georganiseerd en uitgetest en
men moet trouwens de gouverneur zijn werk laten doen. Onder de aanwezige
parlementariërs zijn er toch enkelen die durven te gewagen van een mager
gemakkelijkheidsantwoord.
De chaos in Zaventem op vrijdagavond 23 februari 2007 heeft hopelijk bij de
overheid toch enig plichtsbewustzijn aangewakkerd, dat zich niet alleen
beperkt tot de nationale luchthaven maar dat een ruimere toepassing kent in
de aanpak van rampen en ernstige incidenten. Noodplannen moeten nu eenmaal
geoefend worden zoniet worden het waardeloze dossiers met onschuldig papier.
De chaos in Zaventem is inderdaad slechts het topje van de ijsberg want in
heel wat cruciale domeinen schiet men ernstig te kort, althans te oordelen
naar het aantal en de omvang van de evaluatieoefeningen die in België
jaarlijks plaatsvinden en naar de inspanningen die men in onze buurlanden
wel levert om een crisisbeleid, die naam waardig, te actualiseren. Hopelijk
is het volgende advies, dat naar aanleiding van de valse telefonische
bommelding op een blog werd geformuleerd, weldra verleden tijd. "Aandacht
eventuele bommenleggers en terroristen. Gelieve er rekening mee te houden
jullie activiteiten uit te voeren tijdens de kantooruren dit om praktische
redenen van veiligheidsplanning, onderbemanning."