cover van Babel
cover van Vijftien Wilde Zomers cover van Bevroren Kamers cover van Rode Sneeuw cover van Midzomernachtzee cover van Het Nachtland cover van Vederland

In het hoge Noorden vechten koningen onderling om hun macht te vergroten. Het is een onherbergzaam land, voor mannen en nog meer voor vrouwen. Hallgerd is de dochter van zo'n koning en een Ierse prinses. Op een zeer koude winternacht wordt de nederzetting van koning Thorstein, Thorsteinhalla, overvallen en Hallgerd verliest alles wat haar dierbaar is. Asmund, die zijn bezittingen wou uitbreiden, wordt nu haar grootse vijand. Hallgerd denkt maar aan één ding: wraak. Stilaan bouwt ze haar macht op en ze aarzelt niet om het dierbaarste ervoor op te offeren.

Een harde maar zeer aangrijpende roman over het koude Noorden in de tijd van de Noormannen, waar mythen en sagen een grote rol speelden in het dagelijkse leven. Macht, familie-eer, bezittingen waren zeer belangrijk. De mentaliteit onder de Noormannen was zeer wreed en de afslachtingen zeer barbaars. De levensechte personages zorgen ervoor dat de lezer zich goed kan inleven in hun wereld en in alles wat hen overkomt. De beschreven realiteit is hard, het verhaal meeslepend en bloederig. Dus eerder geschikt vanaf veertien jaar.

Gert Broeckx, www.pluizer.be

(...) Ook in "Rode sneeuw" staat Bildung centraal. De Leeuw verlegt zijn grenzen en kiest het barre Hoge Noorden rond de tijd van de vikingen als setting. In zeven hoofdstukken, telkens geconcipieerd als een droom, laat de Leeuw een andere vertelstem aan het woord. De eerste droom reveleert een inkijk in het opgroeiende hoofdpersonage Hallgerd. In het bijzonder sterke openingsfragment schetst De Leeuw op impliciete wijze de krijtlijnen van Hallgerds karakter. Tegelijkertijd wordt het desolate landschap van het Hoge Noorden als overtuigende parallel met Hallgerds onstuimige karakter treffend in beeld gebracht. (...) Meer nog dan in vorige romans komt de psycholoog De Leeuw aan het woord, die zijn personages — hoe verschillend ook — telkens als mensen van vlees en bloed tekent, en hun een geheel eigen stem verleent. Hij verstaat de kunde om de lezer zichzelf te laten verliezen in de fictieve historische personages, waardoor een erg waarheidsgetrouw beeld ontstaat van een lang vervlogen periode. Boeiend is ook hoe De Leeuw eerdere motieven als wraak en aandacht voor de duistere kanten van het leven uitdiept, net zoals die in "Het Nachtland" gesymboliseerd werden door de wolf. "Rode sneeuw" leest echter overtuigender: de gewild literaire stijl maakt plaats voor een waarheidsgetrouwe sfeerschepping en minder opvallende parallellen tussen mens, milieu en afkomst, wat het geheel een authentieker karakter verleent. (...) Gudrun vertrouwt op haar moedergevoelens en neemt een ingrijpende beslissing. Het mondt uit in een grotesk einde, waarin Hallgerd, Asmund en Ottar sleutelfiguren zijn. Opnieuw bedient De Leeuw zich van een betekenisvol open einde, dat de lezer sterk aangrijpt. Met dit krachtig geschreven, aangrijpende epos zet De Leeuw een nieuwe stap in zijn schrijverschap. De intrigerende symboliek uit "Het Nachtland" krijgt een nieuw elan en werkt veel overtuigender tegenover de achtergrond van het hoge Noorden als barre en onherbergzame gebied. Het verhoogt de geloofwaardigheid en authenticiteit, wat nog versterkt wordt door de diepgaande psychologische uitdieping. Een ideale roman voor de koude winteravonden.

Jürgen Peeters, e-wolf - volledige recensie

Rode Sneeuw

Rode Sneeuw

Hallgerd wordt geboren in het hoge Noorden, een land van wolven en sneeuw, van koningen ook, die onderling vechten voor de macht. Het is een onherbergzaam land, voor mannen en nog meer voor vrouwen. Maar voor Hallgerd valt het wel mee, als dochter van een jarl en een Ierse prinses. Maar dan slaat het Noodlot toe.

Op een nacht verliest Hallgerd alles wat haar dierbaar is. Asmund, de vijand van haar vader, laat haar alleen en zonder toekomst achter. Na die nacht denkt Hallgerd nog maar aan één ding: wraak. Ze zal Asmund treffen in alles wat hem dierbaar is. Niets zal haar hinderen. Tot ze Magnus ontmoet. Hij geeft haar de kans om een nieuw leven te beginnen.

Kan Hallgerd haar wraak opgeven? Rode Sneeuw is een hard maar aangrijpend boek over een intrigerende tijd waarin familie, eer, bloedwraak en een woeste natuur het lot van een mens bepalen.

"Je wilt me toch niet doden."

"Je weet niet wat ik wil."

Morgen zou ze boeten voor haar brutaliteit. Morgen zou ze weten wat het betekende om haar meester te bedreigen met een dolk. Maar eerst moest hij deze nacht zien te overleven.

"Vertel me wat je wilt. En ik geef het je."

Ze lachte.

"Je hoeft me niets te geven. Ik neem wat ik wil.

"Ze leunde dichter. Hij voelde haar warme adem op zijn wangen. De dolk priemde in zijn vel. Een rilling trok door zijn lijf. Hier stond hij, machteloos tussen de warme koeien. De kilte van het metaal trok door zijn buik en gleed door zijn aders. Hard als ijzer werd hij.

"Stel dat ik alles wat ik wil, binnen handbereik heb. Wat doe ik dan?"

"Dan grijp je het, met beide handen", zei hij. Hij tilde zijn hand op. Zijn vingers raakten haar haren.

"Doe het," fluisterde hij, "wees niet bang en maak je dromen waar."

"En dan? Als je eenmaal hebt wat je wilt, wat komt er dan? Wat moet je dan?"

"Ik ben geen oude man."

Zijn stem klonk hees.

"Als je bang bent, dat ik maar één keer..."

De dolk priemde dieper in zijn buik Dat hij net een van Freya's dolle wijven moest treffen. Als je iets wilde, dan moest je het nemen, zo simpel was het. Niet twijfelen over wat zou volgen, maar grijpen en niet loslaten. Hij had het Noordland bijna in handen. Hij zou het zich niet laten ontglippen. En na het Noordland, ja, dan lag het hele rijk voor hem open. Hij kon steeds verder trekken, tot aan de randen van de zee. Hij was geen vrouw. Hij was niet bang voor wat het leven hem te bieden had. Maar toch weekten haar woorden iets los, iets dat al een tijdje op de loer lag. De wereld lag open, maar zijn tijd was beperkt. Hij zou niet eeuwig leven. Wist ze iets? Freya's vrouwen zagen verder in de tijd dan de anderen. Haar haren waren dik en lang, zijn vingers gleden er doorheen en vonden haar nek.

"Hoorde je dat?"

Er klonk gekreun uit de hoek van de stal.

"De koeien zijn onrustig. Ze ruiken de vreemdeling", zei ze. "Maar..." Ze legde haar vinger op zijn lippen.

"Weet je wat ik wil?" fluisterde ze. "Ik wil dat je even de stal verlaat, zodat ik de tijd krijg om me op te frissen en de nacht en het bloed van me af te wassen. En dan wil ik dat je terugkomt."

De druk van de dolk in zijn buik verminderde

"O ja?" Hij grijnsde. "Waarom zou ik terugkeren?"

"Ik heb iets voor jou", zei ze. Zijn vingers gleden over haar schouders en lager.

"Kan je het me nu niet geven?"

"Wat is er? Hoef je niet meer als je te lang moet wachten?"

Ze kneep tussen zijn benen. Hij duwde haar van zich af.

"Je bent gek", lachte hij, niet helemaal helder in deze lange nacht.

"Ja, ik ben gek. Net als jij. Laat me nu. En kom straks terug."

"Ik ben zo gek dat ik het nog doe ook", zei hij en hij verliet de stal.

 

web design:
Gaby De Meulemeester