cover van Babel
cover van Vijftien Wilde Zomers cover van Bevroren Kamers cover van Rode Sneeuw cover van Midzomernachtzee cover van Het Nachtland cover van Vederland

Na een paar hoofdstukken wordt het voor de lezer duidelijk dat Catatonië een droomwereld is waarin Niel vertoeft sinds hij in een coma raakte. Twee verhaallijnen wisselen elkaar af: de avonturen van Niel in Catatonië en het relaas van zijn zus Emma die de gebeurtenissen schetst die tot Niels coma geleid hebben. Fantasie en realiteit zijn op een interessante manier verweven: zo komen enkele dramatische gebeurtenissen uit de kindertijd van Niel in een verrassende vorm terug in zijn doomwereld& In het hele boek wordt de spanning vakkundig opgebouwd, de plot blijft boeien en er zitten een paar knappe verrassingen in het verhaal verwerkt& De Leeuw heeft opnieuw ene knap werk geschreven en dat in een genre (fantasy) waarin de Vlaamse jeugdliteratuur geen sterke traditie heeft, maar dat wel populair is bij de jonge lezers.

De Standaard, Gouden uil jeugdliteratuur, Vanessa Joosen

 

Jan De Leeuw is een boeiende verteller. Hij houdt je op een dubbel plan in de ban van een sterk verhaal, waarin maar langzaamaan de sluier over heel wat mysteries wordt opgelicht... Wie zich enigszins relax door Niels fantastische reis heeft laten meevoeren, loopt mogelijk ast op de afwikkeling, die een zekere maturiteit vraagt. In weerwil van deze bedenkingen is Het nachtland een intrigerend boek. De Leeuw karakteriseert zijn personages met een scherp psychologisch inzicht (dat mag je verwachten van een psycholoog), hij heeft een goed taalgevoel, schrijft spits en met lef. Een schrijver om in het oog te houden.

De leeswelp/ het Land van de Wolf/ Jen de Groeve

 

Als Niels van huis wegloopt en op zoek gaat naar zijn vader, belandt hij tegelijk in een ziekenhuisbed en in Catatonië, een fantasy-universum met drijvende landen, volkeren in vulkanen en curieuze bendes. Jan de Leeuw heeft deze twee verhaallijnen, elk in een ander lettertype en op een andere papierkleur gedrukt, ingenieus met elkaar verknoopt. Thema's, motieven en beelden weerspiegelen, verdraaien en versterken elkaar, tot aan het slot uit Niels dwaaltocht doorheen de verhalen en sprookjes uit zijn jeugd uiteindelijk een uitgebalanceerd psychologisch portret van de verwarde jongen ontstaat. Het Nachtland is beeldend geschreven en sleept de lezer mee in een eigentijdse mix, zappend van verrassing naar verrassing, nu eens herinnerend aan de poëtische kracht van Peter Verhelst, dan weer aan het flitsende universum van computerspelletjes. Een even ongewoon als overrompelend boek van een beloftevol talent.

Juryrapport De Gouden Uil

 

De enige Vlaming op het ereschavotje is Jan De Leeuw met zijn psychologische fantasyverhaal Het nachtland. Hoe de jury zich door dit boek kon laten verleiden, is een raadsel. Meligheid en ongeloofwaardige, stereotiepe personages en dialogen alom in het ene verhaal, psychologisch Freudiaans gekoketteer, overbodige literaire citaten en warrige wijdlopigheid in het andere. Het nachtland gaat, vrees ik, aan overbedachtheid ten onder.

De Morgen/Uilenjongen in Quarantaine/ Annemie Leysen

Nachtland

Het Nachtland

Na een hoogoplopende ruzie met zijn moeder loopt Niel weg van huis. Hij gaat op zoek naar zijn vader, die jaren geleden verdween. Een spoor van bloed brengt hem naar Catatonië, een land dat de speelbal is van een bloedmooie koningin en opstandige landgraven. Hoe zal hij ooit zijn vader vinden in dit land van drijvende steden en bevroren paleizen? Intriges, listen en onverwachte vijanden maken van zijn zoektocht een gevaarlijke onderneming. Zeker wanneer de genadeloze Wolf de jacht op Niel opent en hem tot op de rand van de duisternis drijft.

Thuis hebben de achterblijvers hun eigen vragen. Zijn moeder en zus Emma proberen te achterhalen hoe het zover kon komen. Kunnen ze Niel tijdig terughalen naar hun werkelijkheid?  Voor wie zich durft te wagen in de schemerzone tussen slapen en waken.

Bekroond met de Gouden Uil Prijs van de Jonge Lezer.

"Weet je wat dit is?"

Niel nam het flesje in zijn handen en draaide het om. Er zat een soort insect in.

"Dat is de zalmwurm. Zie je die scherpe kaken? Daarmee bijt hij zich een gat door je trommelvlies."

Niel gaf snel het flesje terug.

"Voorzichtig, dappere jongeling, je wilt niet dat het glas breekt. Want voor je het weet, is de wurm langs je been tot in je nek geklommen en langs je oor je hoofd binnengedrongen. Eenmaal in je hoofd krijg je hem er nooit meer uit. Hij maakt een nestje onder je schedel en blijft daar maandenlang wonen. Hij eet af en toe een hapje uit je hersenen, maar daar merk je in het begin niet eens iets van, toch niet als je een beetje brein hebt om mee te starten. Maar algauw komen zijn uitwerpselen in je bloed terecht en dat is erger. Je wordt loom en moe en verliest alle fut. Mensen die een zalmwurm te pakken hebben, laten alles vallen. Je herkent ze meteen. Ze staren met grote ogen in het ijle. Ze dromen. En ze hebben meestal hun mond open."

En ze tilde Niels kin op tot zijn tanden op elkaar klakten.

"De wurm heeft je toch nog niet te pakken?"

Niel keek haar verschrikt aan.

"We zullen het snel weten. Want die mensen blijven daar niet voor altijd zitten. Op een bepaald moment worden ze onrustig en staan op. Als je vraagt waar ze heen trekken, zullen ze je niet antwoorden, maar doorstappen, altijd maar door, tegen bomen botsend, struikelend in beken en geulen. Ze trekken naar de zee. Op de eerste lentedag komen ze aan op het strand en wandelen het water in, met kleren en al. Je kan ze niet stoppen. Van zodra ze de grond onder hun voeten verliezen, gooien ze zich in de golven. De zalmwurm geeft hen de kracht om verder te zwemmen. En zo verdwijnen ze, over de horizon."

"Waar gaan ze heen?"

"Sommigen zeggen dat ze naar het paradijs trekken. Dat is niet verwonderlijk. In dit land zullen er altijd mensen zijn die met het paradijs komen leuren. Maar de meeste zijn het er over eens dat ze naar een plek trekken waar de zalmwurm broedt. Hun lijken worden daar het voedsel voor de kleine wurmpjes die samen met de palingen terug naar het land trekken en daar een nieuwe gastheer zoeken."

Ze schudde met het flesje.

"Dit is natuurlijk een dood exemplaar. Denk ik."

"Waar hebben ze die gevonden?"

"Een goede vraag."

Ze stopte het flesje in de zak van haar jack.

"Begrijp je het nu?"

"Ik begrijp dat ik snel moet beginnen lopen als ik zo'n beest zie."

" Dat ook. Maar ik probeer je hier een mooie levensles bij te brengen. Ik verpak het wat mooier, natuurlijk, met moordende insecten en rottende lijken, ik weet wat mijn publiek wil, maar ondertussen moet je toch beseffen dat je met dromen nergens komt. De meeste verhalen zijn leugens. Er zijn maar weinig mensen die lang en gelukkig leven, dat besef je toch?"

"Misschien zwemmen die mensen wel echt naar het paradijs."

"Heeft de wurm je nu al te pakken? Denk toch eens na, Niel. Een dier dat je hersens opeet, is dat goed nieuws?"

Ze haalde het flesje weer te voorschijn en wilde het ontkurken. Niel deinsde terug.

"Wil je dan niet naar het paradijs?"

Hij schudde zijn hoofd.

"Dan is er toch nog wat verstand overgebleven. Wacht niet, Niel. Er wachten er al genoeg. In het kasteel wachten ze allemaal op de terugkeer van de Koning. En op andere plekken in het land wachten ze op het ontwaken van de prins. Of de dood van de Wolf. Of het gouden haar van een vuurpaard. Of op de redder van over het Meer."

Over het Meer?

"Ik zal je nog één verhaal vertellen en dan hou ik mijn mond."

 

web design:
Gaby De Meulemeester