PERMANENTE VEERDIENST LILLO - DOEL ? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23/12/2004 De Antwerpse
schepen Ludo Van Campenhout wil de veerdienst Doel-Lillo het ganse jaar open. Hij vindt dit
nodig om naast toeristen ook mensen over te zetten die met hun fiets, brommer
of te voet naar hun werk op de rechteroever willen. Met de komst van het Deurganckdok en duizenden nieuwe arbeidsplaatsen, zou dit
veer heel wat files kunnen vermijden. Van Campenhout
wil de veerdienst in de week afstemmen op de shifts
van de bedrijven, en gaat de regering hierover polsen. (HLN) 28/01/2005 Vlaams volksvertegenwoordiger Annick De
Ridder (VLD) stelt permanente veerdienst Lillo-Fort
Liefkenshoek-Doel voor, om het toerisme en de
leefbaarheid van de twee dorpen te bevorderen. Ook kunnen volgens haar
werknemers van bedrijven op Linker- en Rechteroever van de boot gebruik maken
om naar hun werk te gaan. 08/02/2005 Minister Kris Peeters onderzoekt
permanente veerdienst op vraag van Jos De Meyer (CD&V), Schepen
Ludo Van Campenhout en Annick De Ridder (VLD).
(HLN)
Antwoord Het
Vlaams gewest investeert sinds geruime tijd in de uitbating van de veerdienst
Lillo en Doel en dit in de periode van Pasen tot
september. Er zijn trouwens al initiatieven genomen om in deze uitbating in
2005 ook te voorzien. Gelet op het frequent gebruik van de veerdienst meen ik
inderdaad te mogen stellen dat deze "toeristische veerdienst" zoals
ze nu omschreven is een meerwaarde betekent voor de polderdorpen zowel wat
toerisme, horeca als leefbaarheid betreft. De interesse om het veer het
gehele jaar open te houden, is mij bekend. In mijn antwoord aan de
collega mevrouw Annick De Ridder meldde (zie schriftelijke vraag nr 167 van 10 december 2004 van de Vlaamse
volksvertegenwoordiger (Bulletin van Vragen en Antwoorden nr
13 van 27 mei 2005), ik mijn voornemen om mijn administratie een
gedetailleerde kosten/baten analyse te laten uitvoeren. Concreet
wat de vragen betreft: 1
Hierna vindt de Vlaamse volksvertegenwoordiger de statistieken voor de jaren
2001, 2002, 2003 en 2004, gespecifieerd per
maand. Dit zijn de cijfers die onmiddellijk beschikbaar zijn. De
cijfers van de voorgaande jaren vergen bijkomend opzoekwerk en konden niet
bezorgd worden op korte termijn. De cijfers van de vier laatste jaren
zijn echter, naar mijn mening, voldoende representatief om een beeld te
vormen van het gebruik van het veer. Er werd gen onderscheid gemaakt tussen
weekends en feestdagen enerzijds en weekdagen anderzijds omdat de veerdienst
alleen ingezet wordt op zaterdag, zondag en feestdagen van Pasen tot
september, alsook op de brugdagen tussen de weekends en feestdagen in die
periode en de maandagen in mei (voor de schoolreizen). Zoals blijkt uit de
cijfers lag het aantal passagiers in 2004 behoorlijk lager (58.302 in 2003 tegenover
42.669 in 2004). De reden is volgens mijn administratie vooral te wijten aan
het weer (in 2003was de zomer uitzonderlijk goed, terwijl in 2004 er
verschillende weekends waren met slecht weer). De hoge cijfers in mei zijn
toe te schrijven aan "schooluitstappen". Voor de rest wordt het
veer vooral gebruikt in het kader van het toerisme. 2 De
kosten en baten van de veerdienst in het vooruitzicht van een permanente
dienstregeling zijn op dit moment niet in cijfers uit te drukken. De
maatschappelijke effecten van een permanent veer ter hoogte van Lillo - Doel zijn wellicht niet gering zowel wat de
"kosten" als de "baten" betreft. Mijn administratie
zal mij een overzicht van de kosten en baten voorleggen. Ik verwacht
het resultaat in de loop van dit jaar. 03/10/2005 De veerboot
tussen Lillo en Doel bracht de afgelopen zomer meer
dan 56.000 passagiers over de Schelde. De gemeente Beveren is van plan om de
aanlegsteiger nabij Fort Liefkenshoek te
herstellen, zodat er een bijkomende attractie en aanlegplaats komt.(HNB) 18/11/2005 Vlaams
volksvertegenwoordiger Pieter Huybrechts (VB)
stelde onlangs schriftelijke vragen over het herinvoeren van een permanente
veerdienst Lillo-Doel en over het uitbreiden ervan
tot het oorspronkelijke driehoeksveer Lillo-Liefkenshoek-Doel.
Een veerdienst tussen Lillo en Doel zou een
duurzaam vervoersalternatief betekenen voor mensen die dagelijks tussen het
Waasland en de Antwerpse haven pendelen. ,,Zeker met de ingebruikname van het
Deurganckdok, dat nieuwe arbeidsplaatsen in de Waaslandhaven zal scheppen, zullen er ongetwijfeld veel
van die werknemers met de fiets naar het werk willen'', stelde Huybrechts. ,,Ook de horeca in Lillo
en Doel is vragende partij voor een vaste veerdienst.'' Minister van
Leefmilieu Kris Peeters (CD&V) liet weten dat opdracht werd gegeven aan
de dienst Waterwegen van de Vlaamse Gemeenschap om een onderzoek te
verrichten naar de haalbaarheid van een nieuwe permanente veerdienst.
Daarvoor werd een openbare gunningsprocedure
uitgeschreven in het raam van de wetgeving op de overheidsopdrachten. ,,Van
zodra deze opdracht kan worden toegewezen zal onverwijld de uitvoering van de
kosten- batenanalyse gestart worden'', zegt de minister. Peeters bevestigt
dat de veerdienst Lillo-Doel op het eerste gezicht
een duurzaam alternatief kan zijn voor het traditionele woon-werkverkeer van
de Polderdorpen naar de industrie rond het Deurganckdok.
Het traject kan op zeer korte tijd worden overbrugd met de veerdienst Doel-Lillo, waar het anders met de wagen zowat 14,6 km
bedraagt'', merkt Peeters nog op. (HNB) 28/04/2007 De veerdienst Lillo-Doel werd de voorbije drie weekends overrompeld.
Het prachtige weer is daar uiteraard niet vreemd aan. Intussen raakte bekend
dat de overzet vanaf volgend jaar ook tijdens weekdagen gaat varen. Kapitein
Leo Pauwels van 'De Schelde' heeft hierover nog
niets op papier gezien.Het bericht kwam van
Antwerps parlementslid Annick De Ridder (Open VLD) die een vraag had gesteld
over de veerdienst aan Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V).
Peeters liet weten dat een studie uitwees dat de veerboot ook tijdens de
weekdagen van het toeristische seizoen zou kunnen varen. Vorig jaar maakten
zo'n 40.000 mensen gebruik van de dienst, die onderhouden wordt door 'De
Schelde', die een capaciteit heeft van 300 passagiers. Om de overzet nog
interessanter te maken, ook voor werknemers die met fiets of bromfiets naar
hun job op Linker- of Rechteroever gaan, zou de boot een driehoek kunnen
maken van Lillo over Liefkenshoek
naar Doel en omgekeerd. Wel is in Doel een nieuwe steiger nodig. Die zou
volgens ramingen ongeveer 1.240.000 euro kosten. Ter herinnering: de
vlottende steiger met loopbrug die zo'n twaalf jaar geleden in Lillo werd aangelegd, kostte 50 miljoen. Dat komt overeen
met het nu geraamde bedrag. (HV) 25/01/2008 De veerdienst Lillo-Doel groeit. Vorig jaar
werden meer dan 50.000 passagiers geteld. In vorige jaren waren er dat soms
maar iets meer dan 40.000. Het Antwerpse parlementslid Annick De Ridder (Open
VLD) dringt er bij minister president Kris Peeters (CD&V) op aan het veer
uit te breiden. Zij meent dat de boot ook tijdens de weekdagen en mogelijk
het hele jaar door kan varen. Nu is er alleen een dienst tijdens de weekends,
in het toeristische seizoen van Pasen tot eind september. Op eerdere vragen
van De Ridder zei Peeters dat een studie aangaf dat een driehoeksveerdienst Lillo- Doel-Liefkenshoek aan te
bevelen was(HNB). In Hamme, Moerzeke, Rupelmonde en Doel komen nieuwe aanlegsteigers voor de
veerdiensten aan de Schelde. Waterwegen en Zeekanaal trekt daarvoor acht miljoen euro uit in vijf
jaar, kondigt volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V) uit Sint-Niklaas aan. Eerst aan de beurt komt de steiger
voor het driehoeksveer Doel- Lillo-Liefkenshoek. Daartoe
is volgend jaar in één miljoen euro voorzien. (J. Van de Velde) 15/03/2008
Plannen voor uitbreiding veerdienst Lillo-Doel - Minister Hilde Crevits (CD&V) vindt
de uitbreiding van de veerdienst Lillo-Doel 'aan te
bevelen'. Dat antwoordde ze op vragen van volksvertegenwoordiger Annick De
Ridder (Open VLD). De dienst Doel-Lillo-Liefkenshoek
zou een eerder recreatieve functie hebben. Voorlopig blijkt slechts voldoende
draagvlak voor een veerpont dat vaart van paaszondag tot het einde van
september, tijdens de weekends en feestdagen, telkens van 10 tot 19 uur. De
eventuele uitbreiding van het traject is ook afhankelijk van het tracé van de
Sigmadijk ter hoogte van de site Liefkenshoek. De
technische studie daarover start dit voorjaar en zal zowat een jaar in beslag
nemen. (HNB) 01/04/2014
Uren veerdienst Lillo-Doel zwaar ingekrompen 15/11/2014
Het Bevers schepencollege
vraagt aan Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts
om ook in 2015 opnieuw een veerdienst
tussen Doel en Lillo in te richten gedurende
het toeristisch seizoen. Uit de cijfers van dit jaar blijkt dat de veerdienst
nog steeds een toeristische trekpleister is maar er is wel een forse daling
van het aantal bezoekers. Er maakten dit jaar 37.759 personen gebruik van de
overzetdienst. Dat is een daling met 17,5% ten opzichte van 2013. Dit kan
volgens het college verklaard worden door de daling van het aantal vaardagen
(- 6 dagen) en een inperking van het aantal vaaruren per varende dag (-1,5
uur/vaardag). Bovendien was het rotslecht weer op één van de klassieke
topdagen, met name de dag van de Scheldewijding in Doel.
Alleen al die dag werden 700 gebruikers minder genoteerd dan in 2013. 18/12/2015
Hoewel de dienstregeling van de veerdienst tussen Doel en Lillo
afgebouwd werd, blijft het veer enorm populair. In totaal waren er 26.760 gebruikers.
Gemiddeld zijn dat er 923 per dag dat er gevaren werd, het hoogste aantal van
de afgelopen vijf jaar. Dit jaar werd de veerdienst afgebouwd zodat het veer
nog slechts 29 dagen gebruikt kon worden. In 2014 waren dat nog 59 dagen. In
2013 pendelde het veer zelfs nog 65 dagen over de Schelde. Hierdoor daalde
het totaal aantal gebruikers van 37.759 naar 26.760. Dit jaar werd er alleen
op zon- en feestdagen gevaren van Pasen tot en met de laatste zondag van
augustus. Per dag maakten dus wel meer mensen de oversteek, namelijk 923 tegenover
640 het jaar voordien. Volgens gemeenteraadslid Bruno Stevenheydens
(N-VA) zou het dan ook jammer zijn als de veerdienst omwille van besparingen
zou sneuvelen. Volgens minister Ben Weyts is de
toekomst onzeker door het drukker wordende scheepvaartverkeer. Stevenheydens betwijfelt dit argument en heeft daarom
cijfers opgevraagd van het scheepvaartverkeer op zaterdag en zondag bij het
Agentschap Maritieme Dienstverlening. Een antwoord heeft hij nog niet
gekregen. (HLN) 25/01/2016 Het college neemt kennis van de beslissing
van Waterwegen & Zeekanalen om de financiering van de aanleg van de
steiger aan Fort Liefkenshoek voor veer- en
sleepdiensten op zich te nemen en van het feit dat de veerdienst pas vanaf het vaarseizoen 2018
opnieuw in werking zal treden. Over het feit dat het in tussentijd niet
aan te bevelen zou zijn om bij bepaalde evenementen toch een Schelde
kruisende veerdienst in te leggen dient nog overleg gepleegd te worden met
Waterwegen & Zeekanalen
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||