PERSMEDEDELING

van Doel 2020,  5 november 2007

 

10 jaar Antwerps Havenbedrijf

vandaag viert het Antwerps Havenbedrijf zijn 10de verjaardag. Bij die gelegenheid mag Marc Van Peel, intussen tien maanden schepen van de Haven van Antwerpen, het feestje voorzitten. Doel 2020 betwijfelt of dit zo een gelukkige keuze is. Zo was Van Peel een van de architecten van het geheime politieke akkoord om Doel van de kaart te vegen. Zijn ongenuanceerd pleidooi voor het Saeftingedok, dat Doel en de omliggende polders compleet moet laten verdwijnen, getuigt bovendien van weinig realiteitszin.

"Ik heb er mee voor gezorgd dat het Deurganckdok er kwam. Ik zou graag ook een rol spelen bij het volgende dok. Want we staan stil als we het niet doen”, aldus Marc Van Peel. Van Peel voegt er nog aan toe dat hij weinig zin heeft om er binnen 20 jaar mee verantwoordelijk voor te worden gehouden “dat we het Marseille van Noord-West-Europa zijn geworden."

Het refrein dat Van Peel zingt is niet nieuw. Als het gaat om de Antwerpse Haven zijn de superlatieven nooit ver weg. Dat verheelt niet dat het Doeldok - 6 miljard Belgische frank – nu weer wordt dichtgegooid met het zand van het Deurganckdok en het Verrebroekdok – ooit omschreven als de investering van de eeuw – nooit werd afgewerkt. Wat er van dit laatste dok werd aangelegd fungeert nu hoofdzakelijk als opslagplaats voor autowrakken die – er tegen alle milieuregels in – worden verscheept naar Afrika. Het Deurganckdok dat zelfs nog niet afgewerkt is behandelt momenteel een fractie van wat het aankan. In de eerste helft van het jaar werden er nog geen 700.000 containers behandeld terwijl het dok een capaciteit heeft van 7.500.000 containers. De kostprijs is intussen opgelopen tot 650 miljoen Euro, drie keer zoveel als geraamd… Heeft men het over alle er mee samen hangende investeringen dan spreekt men over een bedrag van… 3 miljard Euro.

Maar de havenbestuurders worden duidelijk niet gehinderd door die onthutsende cijfers.

Doel 2020 vindt de uitspraken van Van Peel hallucinant. Uitgerekend op een moment dat op alle niveaus wordt gewaarschuwd voor de toenemende negatieve impact van industriële activiteiten op milieu en gezondheid, pleit de Antwerpse schepen van de Haven ervoor om nog een tandje bij te steken… Nog groter, nog méér.

Het is duidelijk dat voor een bijkomend containergetijdendok met nog meer druk op milieu en open ruimte met nog maar eens extra-verkeersellende tot gevolg geen maatschappelijk draagvlak bestaat. Wie stelt dat hij bij de scouts notie heeft gekregen ‘van het algemeen belang’ en geleerd heeft dat ‘je niet alleen aan jezelf moet denken’ zou dat beter voor ogen houden.

Doel 2020 wenst het Antwerps Havenbedrijf voor de volgende 10 jaar alvast iets méér realiteitszin toe en bestuurders die behalve voor de trafiekcijfers ook oog hebben voor de échte noden van mens en samenleving.

Doel 2020
Jan Creve

 

[Home page][Overzicht Doel Blijft][Jaaroverzichten]