De gemeente Beveren stelt plan en maatregelen voor die duidelijkheid
scheppen en die de leefbaarheid van Doel binnen het kader van het
tijdelijk bewoningsrecht garanderen.
HISTORIEK
Het actieplan kadert binnen de diverse beslissingen die werden genomen
ten aanzien van Doel door de Vlaamse Regering en in het bijzonder de
beslissing van 28.04.2001 over het tijdelijk woonrecht waarin het
Intergemeentelijk Samenwerkingsverband van het Land van Waas (ICW) belast
werd met de realisatie ervan.
De Maatschappij voor het Grond - en Industrialisatiebeleid van het
Linkerscheldeoevergebied heeft via aankopen in der minne het overgrote
deel van de woningen in Doel verworven en is dus eigenaar van deze
woningen. De Maatschappij draagt het beheer van de woningen, die voldoen
aan de wooncode en waarvoor afstand van het recht van retrocessie werd
gedaan, over aan het ICW.
De evoluties in de deelgemeente Doel gedurende de voorbije maanden zijn
bekend:
* toevloed asielzoekers en illegalen
* toenemend onveiligheidsgevoel bij huidige bewoners
* kraken van woningen en panden
* illegaal aftappen van water en elektriciteit
* oplopende spanningen tussen de diverse bewonersgroepen
* woningen worden bewoond die helemaal niet voldoen aan de wooncode
* problematiek afval
* diefstallen en opzettelijk vernielen van eigendommen
* sommigen meenden het recht in eigen handen te moeten nemen
* een aantal krotwoningen betekent een gevaar voor de omgeving
De nutsmaatschappijen hebben zowel de Maatschappij, het ICW als de
gemeente formeel in kennis gesteld van de illegale afnamen en gewaarschuwd
voor de gevolgen op het gebied van volksgezondheid (water) en veiligheid
(elektriciteit). Zowel met de VMW als met Netmanagement werd overleg
gepleegd.
Het college kreeg eveneens vele klachten en signalen rechtstreeks binnen
vanwege de diverse bewoners, telkens werd sterk aangedrongen op het nemen
van een gemeentelijk initiatief.
Daarnaast was er de input van de lokale politie en werd overleg gepleegd
met het Opbouwwerk.
Het is bekend dat sinds enkele weken de burgemeester de lokale politie
opdracht gaf een quasi permanent toezicht te organiseren in Doel om aldus
een einde te maken aan het ontstane gevoel van wetteloosheid. Hierdoor is
in elk geval in een eerste fase de orde en rust in Doel terug hersteld.
Uitsluitend een politioneel optreden en het hanteren van een
nultolerentiebeleid kan de leefbaarheid van Doel echter niet verzekeren.
Hiervoor is een ruimer, duidelijk én consequent uit te voeren globaal
plan noodzakelijk.
In overleg met de Maatschappij en het ICW werd dan ook een concreet
actieplan uitgewerkt.
Deze partners stellen vooraf expliciet dat dit actieplan zich situeert
binnen de grenzen gesteld door de Vlaamse Regering en zich dus inpast in
het TIJDELIJK Bewoningsrecht.
De Vlaamse Regering zal trouwens tegen eind dit jaar een beslissing moeten
nemen over het Tijdelijk Bewoningsrecht aangezien dit afloopt op
01.01.2007.
ACTIEPLAN DOEL
Het actieplan wil op de diverse domeinen aanvaardbare en pragmatische
oplossingen aanbieden die dan ook - via de diverse middelen waarover de
betrokken actoren beschikken - effectief zullen worden afgedwongen.
1. De veiligheid van de bebouwde omgeving: afbraak en renovatie
De Maatschappij draagt alle woningen die in aanmerking komen voor
bewoning over in beheer aan het ICW. De woningen in Doel worden ingedeeld
in 4 categorieën:
- categorie 1: de woningen die voldoen aan de
wooncode
- categorie 2: de woningen die mits beperkte
renovatiekosten in orde kunnen worden gebracht met de wooncode
- categorie 3: woningen die zware renovatiekosten
behoeven
- categorie 4: krotwoningen.
Een dertigtal woningen werden na screening door
AROHM Oost-Vlaanderen, cel Huisvesting, als zeer slecht gecatalogeerd en
moeten om veiligheidsredenen worden afgebroken. De burgemeester zal
hiertoe een slopingsbevel afleveren zodat op korte termijn de Maatschappij
met de afbraak kan starten.
De nette afwerking van de open ruimten die hierdoor ontstaan, zal
alleszins een beter beeld geven aan Doel en een positieve invloed hebben
op de leefbaarheid.
De woningen uit categorie 2 die niet voldoen aan de wooncode worden
gerenoveerd indien de renovatiekosten aanvaardbaar zijn. Het
directiecomité van het ICW heeft als regel aangenomen dat deze kosten
niet meer mogen bedragen dan anderhalf jaar de maandelijkse
woonvergoeding, met een maximum van 5 000 euro, inclusief BTW.
De woningen uit categorie 3 die via aanvaardbare renovatiekosten in orde
kunnen worden gebracht met de wooncode, worden ingebracht in het Tijdelijk
Bewoningsrecht en ter beschikking gesteld.
Hier geldt de regel dat de afbraak van bouwvallige woningen samenhangt met
de renovatie van betere woningen. Zo is het mogelijk dat in een rij van
slechte woningen een toch betere renoveerbare woning mee moet worden
afgebroken. Het omgekeerde geldt dan ook: een slechtere woning toch
renoveren in een rij goede woningen.
De andere woningen uit categorie 3, die dus niet voldoen aan de wooncode,
zullen onbewoonbaar worden verklaard door de burgemeester en op termijn
(na het doorlopen van de procedure voor de slopingsvergunning) eveneens
worden afgebroken door de Maatschappij.
Woningen die vrij komen en voldoen aan de wooncode worden dadelijk
toegewezen zodat het kraken ervan maximaal vermeden wordt.
2. Het recht van retrocessie
Het akkoord van de vroegere eigenaars wordt niet meer gevraagd zodat
ook deze woningen kunnen worden ter beschikking gesteld indien zij voldoen
aan de wooncode.
3. De kandidaat bewoners
De huidige kandidatenlijst wordt door het ICW volledig afgepunt. Iedereen
wordt aangeschreven en dient te reageren.
4. De krakers
Het is bekend dat een groot aantal woningen werd gekraakt.
Principieel is het kraken van woningen voor de betrokken partners en de
overheid niet aanvaardbaar.
Tot op heden weigerde de gemeente Beveren systematisch het inschrijven van
krakers in de bevolkingsregisters, juist omdat hierdoor een gevoel van
aanvaardbaarheid en legitimiteit ontstaat bij de krakers. Niettemin kan de
gemeente hiertoe, op basis van de wetgeving, verplicht worden door de
Federale Overheid.
Alle krakers krijgen - uitsluitend éénmalig - de kans zich in te
schrijven in en te conformeren aan het Zakelijk Recht van Tijdelijke
Bewoning.
Dit impliceert dat zij het voorziene contract ondertekenen en bereid zijn
de voorwaarden (borg, betalen vergoeding) na te leven.
Indien zij dit doen, zal de gemeente Beveren hen inschrijven in de
bevolkingsregisters. Zij worden dan reguliere inwoners binnen het kader
van het Tijdelijk Bewoningsrecht en kunnen dan o.m. op legale wijze zich
in orde stellen met de nutsmaatschappijen.
Wat de huizen betreft uit categorie 3 en 4 die niet voldoen aan de
wooncode (wat categorie 3 betreft dus ook niet aanmerking komen voor
renovatie) en die gekraakt werden, zal aan de krakers een termijn van twee
maanden worden gegeven om elders een onderkomen te zoeken.
Daarna zal de procedure voor gedwongen verlating van de woning door de
Maatschappij worden ingezet. Deze woningen zullen dan worden ontruimd en
volledig afgesloten worden (inclusief nutsvoorzieningen) in afwachting van
afbraak.
De Maatschappij neemt de nodige initiatieven voor een efficiënte
juridische benadering. In het geval deze benadering kan doorgaan, kan er
geen misverstand over zijn dat dan effectief ook de uitzetting zal volgen.
Vanaf heden zal het kraken van woningen dus niet meer "gedoogd"
worden.
5. Afvalproblematiek en netheid openbaar domein
In samenwerking met de andere partners zal de gemeente een
gecoördineerde actie uitwerken.
6. Toezicht op woningen
Behoudens een 12-tal uitzonderingen werden alle private
woonstgelegenheden in Doel-Centrum door de Maatschappij verworven (ca 250
woningen). Hiervan zijn er 150 woningen officieel onbewoond, voor een
groot deel wegens het niet voldoen aan de wooncode.
Gezien de actuele Doelse situatie worden woningen soms opzettelijk
geplunderd of beschadigd.
Ook dit is onaanvaardbaar naar de leefbaarheid van Doel toe.
De Maatschappij is akkoord om een bewakingsfirma aan te stellen die in
nauw overleg met de lokale politie toezicht zal uitoefenen.
Het Centrum voor Levensvorming voerde in de voorbije jaren
instandhoudingwerken uit in Doel in opdracht van het ICW. Een permanente
opdracht zal worden gegeven aan deze of een gelijkaardige organisatie.
7. Opbouwwerk Doel
Het Opbouwwerk Doel zal actief betrokken worden bij de verdere
uitwerking van het actieplan.
8. Sociale problematiek
Het gemeentebestuur is er zich van bewust dat zich in Doel ook een aantal
mensen bevindt voor wie enige begeleiding noodzakelijk kan zijn. De
gemeente zal hierover overleg plegen met het OCMW.
In een eerste fase zal een analyse/inventaris worden opgemaakt van de
diverse sociale problematieken die zich stellen.
In de mate van het mogelijke zal getracht worden in begeleiding te
voorzien, dit duidelijk binnen de wettelijke regels en normen. Het kan
immers helemaal niet de bedoeling zijn dat Doel uitgroeit tot het vangnet
van illegalen.
|