06/01/2005 De
gemeente Beveren maakt op de begroting van 2005 liefst 250.000 Euro vrij
voor de bouw van een loods voor de bewaring van de kogge nabij het fort
Liefkenshoek.
12/01/2005
De Oost-Vlaamse
gouverneur André Denys eist duidelijker afspraken met Antwerpen over de
Waaslandhaven. "De onmiddelijke financiële return vloeit via het Havenbedrijf
bijna volledig naar Antwerpen, terwijl de negatieve kanten in hoofdzaak
gedragen worden door Oost-Vlaanderen. En laten we niet vergeten dat de
Linkeroever, met de Waaslandhaven, op ons grondgebied ligt", merkt
Denys op. "Vanaf 2008 worden vijf miljoen containers verwacht die
via de E17 moeten vervoerd worden. Een reusachtig mobiliteitsprobleem
voor Oost-Vlaanderen dient zich aan." (GVA)
14/01/2005 In het
nieuwe voorstel voor het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) wordt voor
Doel de gewestplantoestand van 1978 grotendeels behouden. Doel blijft
dus woongebied, omgeven door agrarisch gebied. Wel is de in het
nooddecreet opgenomen buffering van Doel langs de kant van het
Deurganckdok ingetekend op de plannen.
20/01/2005 Het Deurganckdok is niet het einde van de expansie
van de haven. Bij de uitwerking van de plannen op de Antwerpse
Linkeroever was sprake van de aanleg van een tweede dok, ten noorden van
Doel. Dat dok, het Saeftinghedok, zal, als het er komt, Doel volledig
van de kaart vegen.
Directeur-generaal Eddy Bruyninckx van het Gemeentelijk Havenbedrijf
Antwerpen en havenschepen Leo Delwaide laten er geen twijfel over
bestaan: de voorbereidingen voor de bouw van het Saeftinghedok zijn
gestart. Maar eerst zijn er nog enkele andere katten te geselen. Zoals
de tweede sluis aan de Waaslandhaven, de Liefkenshoekspoortunnel en de
onvermijdelijk dossiers van de modernisering van IJzeren Rijn, de oude
spoorverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, en de verdere
uitdieping van de Schelde, die Antwerpen in staat moet stellen grotere
schepen te ontvangen.
Delwaide: 'Internationale prognoses tonen aan dat het containerverkeer
nog jaren groeit. Willen we meegroeien, dan moeten we nu al
administratieve voorbereidingen treffen voor het Saeftinghedok. Eens de
capaciteit van het Deurganckdok vol is, en dat kan over vijf jaar zijn,
hebben we in de haven geen ruimte meer voor bijkomende klanten. We zijn
dus volop bezig met de voorbereidingen van het dok. We promoten nu al
het Saeftinghedok.'
Bruyninckx: 'Als we willen klaar zijn op het moment dat de economische
noodzaak van een bijkomend dok zich stelt, moeten we dit jaar een
milieu-effectenrapport maken en daarna een afbakeningsstudie. Zowel voor
de tweede sluis in de Waaslandhaven als voor het Saeftingedok. Die
procedures zullen jaren in beslag nemen. Dan nog kunnen de werken aan
het Saeftinghedok pas begin 2009 beginnen.
Denkt u dat er, na alles wat met Doel is gebeurd, voldoende politieke
wil is om de bouw van het Saeftinghedok goed te keuren? De Britse
overheid weigerde in april een vergunning voor een nieuwe containerhaven
in Southampton?
Bruyninckx: 'De vorige regering heeft zich in januari 1998 afgevraagd of
ze, rekening houdend met de globale ontwikkeling van de haven op
Linkeroever, de leefbaarheid van Doel nog kon garanderen. Het antwoord
was neen. Men wilde vermijden dat bij elk uitbreidingsproject opnieuw
een slopende discussie ontstaat. Is Doel nu verenigbaar met het
Deurganckdok of niet, of zal het nieuwe dok nu door Doel lopen of niet,
is eigenlijk niet de discussie meer. De strategische planning moet nu
terecht vooral gericht zijn op de leefbaarheid van Kallo, Verrebroek en
Kieldrecht.'
Delwaide: 'De beslissing over Doel is gevallen. De meeste mensen zijn
via een begeleidingsplan verhuisd naar andere gemeenten. Doel is niet
meer leefbaar. Het aantal mensen dat er nu nog woont, is marginaal.' (De
Tijd)
Nieuwjaarsreceptie in Doel Op zaterdag 22 januari vond in de
Doolen in Doel de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie plaats van Doel 2020 en
Vrijbuiter. Zoals steeds véél volk, een verzorgde avond met geweldige
(volks)muziek en bijgevolg ook veel vrolijke gezichten. In zijn
welkomstwoord bedankte Jan Creve al diegenen die, vaak tegen beter weten
in, blijven voorrang geven aan mens en gemeenschap tegenover het cynisme
van de economische en politieke macht. Volgens Creve was het voorbije
jaar voor Doel geen gemakkelijk jaar. Er is het aanslepende dossier van
het woonrecht, er is de inname van de polders rond Doel voor de
natuurcompensaties en er is, voor alles, de stuitende desinteresse van
het allergrootste deel van de politiek. Maar dat zal Doel 2020 er niet
van weerhouden om te doen wat het moet doen. Creve dankte ook baron
Delwaide en havenbaas Bruyninckx omdat zij met hun "dwaze
uitlatingen" over de noodzaak van het Saeftingedok van Doel opnieuw
een punt van maatschappelijke discussie maken. "Wie denkt dat het
doek over Doel al gevallen is, heeft te vroeg gedacht", aldus Creve,
die iedereen een "strijdbaar 2005" toewenste. Het werd het
begin van een avond die zich doorzette tot onder het ochtendgloren. Wie
er bij was kan moeilijk anders dan erkennen dat het met Doel
allesbehalve afgelopen is!
22/01/2005 De Gentse schepen van de Haven, Daniël Termont,
haalde in zijn nieuwjaarspeech uit naar de uitbreidingsplannen in de
Antwerpse haven. Termont vroeg zich af of Vlaanderen, de gemeenschap
en haar inwoners er baat bij hebben dat er miljarden euro's worden
geïnvesteerd in het verder aantrekken van trafieken, enkel en alleen
voor overslag. 'Voor grote dozen die toekomen en op een vrachtwagen
worden gezet.' Termont vroeg zich ook af of de meerwaarde van dergelijke
activiteiten opweegt tegen de maatschappelijke kosten. Hij verwees
daarbij naar de milieuvervuiling, de saturatie van de autowegen en de
'onverantwoorde inname van de schaarse ruimte'. Volgens de havenschepen
moet men bij de evaluatie van elk nieuw havenproject afwegen welke
toegevoegde waarde, bijkomende werkgelegenheid en investeringen eraan
verbonden zijn. 'Die factoren leveren de echte return op aan de
gemeenschap. Niet het laden en lossen van allerlei goederen waarbij geen
enkele toegevoegde waarde gegenereerd wordt. (De Tijd)
24/01/2005
Persmededeling Doel 2020: Voor
havenbaas Eddy Bruyninckx zijn 500 mensen marginaal - Doel
2020 doet Saeftingedok af als onrealistisch
25/01/2005
Persmededeling
Doel 2020: Leegstaande
woningen te Doel: geen toegang voor huurders of kunstenaars, wel voor ratten en muizen!!
03/02/2005
De Nederlandse logistieke groep Vopak heeft een concessie gekregen voor
40 jaar voor de exploitatie van een terrein van 17,4 hectare aan de
oostzijde van het Verrebroekdok. Vopak is gespecialiseerd in de opslag
en logistiek van vloeibare en gasvormige chemische producten en
olieproducten. Aan het Verrebroekdok in de Waaslandhaven, wil Vopak in
een eerste fase 70 miljoen euro investeren in de uitbouw van een park
met 74 tanks voor vloeibare bulkproducten met een opslagcapaciteit van
109.000 kubieke meter. Vopak wil later nog uitbreiden naar de zuidzijde
toe. (tijd)
06/02/2005
Drie nieuwe wandelroutes in Doel. De organisatoren van De Doolen,
Doel 2020, de stichting Hooghuis en de gemeente Beveren grepen het
project Grens aan om die uitgesproken grensstreek voor wandelaars te
ontsluiten.
06/02/2005
Doel 2020 diende een officiële klacht in bij politie van
Beveren i.v.m. de verwaarlozing van de huizen in Doel. Zij stelt de
beheerder en eigenaar van de vrijwillig verkochte huizen in gebreke.
Doel 2020 eist dat deze huizen als " goede huisvader" beheerd
worden en dat de regeringsbeslissing van 19 mei 2000 onverwijld wordt
uitgevoerd. De manier waarop nu de huizen in Doel beheerd worden brengt
de volksgezondheid in het gedrang. De gemeente Beveren laat op deze
manier ook oogluikend illegale sluikstorten toe. Doel 2020 wil dat hier
dringend actie genomen wordt door de verantwoordelijke diensten die
instaan voor veiligheid , volksgezondheid en woonbeleid.
17/02/2005
Een fors deel van de zeecontainers die worden aangevoerd in de
Antwerpse en Rotterdamse haven, is verontreinigd met gevaarlijke
gassen. De containers zijn vaak schoongemaakt met methylbromide,
formaldehyde en fosfine, stoffen die in de westerse wereld verboden
zijn.(GVA)
18/02/2005
Doorsteek Scheldedijk voor toegang tot het Deurganckdok. De
bouw van het Deurganckdok, mogelijk gemaakt via een nooddecreet, gaat
intussen verder want het is nog lang niet volledig afgewerkt. Volgens
directeur Freddy Aerts van de Administratie Waterwegen en Zeewezen kost
dit voor de overheid (zeg maar belastingbetaler) 650 miljoen euro
(dok, natuurgebieden en aankopen van gronden en woningen).
20/02/2005
Persmededeling Doel 2020: Voor
Oostvlaamse gouverneur André Denys kan er geen sprake zijn van
Saeftingedok - Mistoestanden in Doel zullen aangekaart worden bij
Vlaamse overheid
03/03/2005
Deurganckdok zou Albert II-dok worden.
Het zou niet verstandig zijn van Het Hof dat het de naam van de
koning zou verbinden aan een dok waarvan de legaliteit betwist is.Dat
iemand van de koninklijke familie zijn of haar naam zou geven aan een
dok dat er op ondemocratische wijze is gekomen is onvoorstelbaar
(reactie Doel 2020).
08/03/2005
Vlaanderen betaalt baggeren getijdendok. Op voorstel van minister
van Openbare Werken Kris Peeters heeft de Vlaamse regering het begrip
'maritieme toegang' uitgebreid naar o.m. de vaarwegen in de
getijdendokken. Daardoor komen de baggerwerken in die vaarwegen in die
dokken volledig voor rekening van Vlaanderen: alleen al voor het
Deurganckdok jaarlijks weerkerende kosten van zowat 20 à 25 miljoen
euro. De uitbreiding van de definitie houdt concreet in dat de
baggerwerken volledig voor rekening komen van het Vlaamse Gewest. Europa
moet het besluit nog goedkeuren. (GVA)
11/03/2005
De Vlaamse en Nederlandse regeringen keurden een memorandum goed i.v.m.
de toekomstplannen voor de ontwikkeling van de Westerschelde. De
vaargeul moet uitgebaggerd worden van 11,6 tot 13,1 meter. De
baggerwerken worden op ruim 160 miljoen euro geraamd en zouden starten
in 2007.
Vlaanderen en Nederland willen investeren in een
versteviging van de natuur. Ongeveer 1.000 hectare, waarvan 600 hectare
in Zeeland, wordt nieuwe natuur. Het gaat vooral om landbouwgrond.
Vlaanderen investeert ook in de verhoging van de dijken en in de aanleg
van gecontroleerde overstromingsgebieden. Alle projecten voor het
Scheldebekken worden op 550 miljoen euro geraamd. Daarvan betaalt
Vlaanderen 80 procent en Nederland 20 procent.(De Tijd)
12/03/2005
Landbouwer Guido Van Mieghem van de Oostlangeweg in Doel mag van het
Provinciebestuur zijn bedrijf uitbreiden. Hij kreeg een vergunning voor
zeven jaar. Hij runt momenteel hij een
veestapel van 120 runderen en 660 varkens. De deputatie is van oordeel dat
de bestaande landbouwbedrijvigheid prioritair is zolang er geen andere
bestemming voor het gebied is vastgelegd.
14/03/2005 Zeeland roert zich over uitdieping
Schelde. De Antwerpse haven maakt zich ongerust over de protesten. Volgens
Thijs Kramer is het akkoord boven de hoofden van Zeeland tot stand
gekomen. (DM) Volgens het Bestuurlijk Overleg Westerschelde is het
resultaat 'teleurstellend' en krijgt Zeeland de lasten en Antwerpen de
lusten. (GVA)
16/03/2005
Burgemeester François Smet (CD&V) diende zijn ontslag in. Dit
gaat in op 31 mei 2005. Vanaf 1 juni neemt zijn partijgenoot Marc Van De
Vijver het roer over.
29/03/2005
Het Deurganckdok in Doel schept 2.500 bijkomende jobs. "Het
aantal dat circuleerde, 3.000 havenarbeiders tegen 2007, is wat
overdreven", zegt Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het
Havenbedrijf Antwerpen. "Tegen 2011, wanneer het Deurganckdok op
volle toeren draait, zullen er 2.500 directe jobs bijkomen. Daarvan zullen
er 600 tot 700 al tegen het einde van dit jaar nodig zijn." (DM)
10/04/2005
In een open brief aan de Nederlandse tweede kamer, die ondertekend werd
door het schepencollege en de voltallige gemeenteraad, kant nu ook de gemeente
Hulst zich tegen een mogelijke ontpoldering van de Hedwige- en
Prosperpolder waardoor duizend hectare landbouwgrond definitief zou
verdwijnen.
13/04/2005
Persmededeling Doel 2020:
Deurganckdok blijft Deurganckdok - Antwerps Havenbestuur mist niveau én
visie
16/04/2005
Persmededeling Doel 2020:
Verdere uitbreiding van Antwerpse Haven is onaanvaardbaar - Havenbestuur
mist elke realiteitszin
17/04/2005
Volgens minister Van Mechelen zou de bescherming van de Rubenshoeve in
Doel, de ontwikkeling van het Deurganckdok kunnen afremmen en een
verplaatsing van het gebouw zou 700.000 Euro kosten. Het ziet er dus
niet naar uit dat de hoeve aan de Oostlangeweg zal beschermd worden.
25/04/2005
Het Scheldeland is boeiend om per boot te verkennen. Van aan het ponton op
het Steenplein in Antwerpen varen geregeld schepen af naar bestemmingen
als Temse, Hemiksem en weldra ook naar en in het Deurganckdok.
16/05/2005
Ex-Doelenaars hebben grote heimwee!
Er gaat geen zondag voorbij of er komen ex-Doelenaars naar het dorpje
Doel. Ze genieten van de gezellige drukte en de overzetboot naar
Lillo. Elk weekend komen ze, de ene na de andere, terug naar hun
roots. De overzetboot is echter niet hun enige Doel. Neen,
vooral de "after boat" is belangrijk voor hen. Ze stoppen bij
wat eens hun vroegere thuis was en kunnen het niet nalaten, met pijn in
hun hart, hun voormalig eigendom te betreden. Sommigen verkochten
"vrijwillig" al jaren geleden aan de overheid, maar nog altijd
kunnen ze het niet loslaten en blijven ze het een beetje van hen
beschouwen. Met tranen in de ogen zeggen ze dan tegen hun kleinkinderen:
"Kijk hier woonden ooit oma en opa". Een triest tafereel
maar keiharde werkelijkheid. (DWK)
21/05/2005
Firma Van Wellen uit Kapellen en partner-wegenbouwer Eurovia bouwen aan
het Doeldok een terminal voor steenslag. Het nieuwe bedrijf krijgt de naam
"Antwerp Stone Terminal (AST)". Schepen met een lading
tot 72.000 ton breuksteen en ander materiaal, zullen er automatisch worden
gelost. Vooral graniet uit Schotland en zandsteen uit Noorwegen zal er
worden verwerkt en met binnenschepen worden vervoerd. Het steenslag zal
gebruikt worden bij de aanleg van autowegen en spoorlijnen.
24/05/2005
In de kaaimuren van het Deurganckdok werd het laatste beton gestort.
De bouw, die vijf jaar geleden begon, kostte 260 miljoen euro. De kosten
van de baggerwerken worden geraamd op 250 miljoen euro. De financiering
van het dok wordt voor 80 procent gedragen door het Vlaams Gewest en voor
20 procent door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Als het dok
volledig in gebruik is, moet er jaarlijks 2 miljoen m3 slib worden
uitgebaggerd om het dok bevaarbaar te houden. De baggerwerken worden
gefinancierd door het Vlaamse Gewest. (Tijd)
09/06/2005
Het comité Doel 2020 heeft actie gevoerd aan feestzaal Scala in
Beveren waar een VLD - gespreksavond met minister Marino Keulen plaats
vond. De minister werd aan de deur opgewacht door een tiental Doelenaars
die hem een pamflet met klachten overhandigden. Het actiecomité
vraagt aandacht voor het "woonrecht" in Doel. In 2000
besliste de Vlaamse regering dat onteigende woningen opnieuw verhuurd
mochten worden in afwachting van een definitieve beslissing rond het dorp
tegen 2007. In praktijk blijft dit akkoord dode letter.
Persmededeling Doel 2020: Mijnheer
de minister, wonen is het recht van élk individu, ook in Doel !
10/06/2005
Persmededeling Doel 2020:
Uitspraken
van Vandelanotte zijn zoveelste illustratie van falende havenpolitiek -
Antwerpse plannen dreigen financiële strop te worden voor Vlaanderen
19/06/2005
Persmededeling Doel 2020: Opnieuw
brandstichting in historische Rubenshoeve te Doel!
21/06/2005
Persmededeling Doel 2020: Doel 2020 voert actie bij voorstelling structuurplan
24/06/2005 De aanleg van het Deurganckdok
heeft de helft meer gekost dan aanvankelijk geraamd, maar het Vlaams
Parlement heeft daar nooit duidelijk zicht op gekregen. Dat blijkt uit een
rapport van het Rekenhof. De Vlaamse
minister van Begroting en Financiën, Dirk Van Mechelen (VLD), zei deze
week in het Vlaams Parlement echter dat het kostenplaatje 634 miljoen euro
bedraagt, wat dus de helft meer is dan de 430 miljoen euro waarvan eind
jaren negentig werd uitgegaan. Het Vlaams
Parlement was van het oplopende kostenplaatje onvoldoende op de hoogte,
vindt het Rekenhof. De regering heeft aan de volksvertegenwoordigers 'niet
de informatie bezorgd die voor een dergelijk groot en complex
investeringsproject passend zou zijn geweest', staat in het rapport. 'Het
parlement heeft bijvoorbeeld nooit een volledig beeld van de projectkosten
gehad.' Begin dit jaar klaagde N-VA'er Jan Peumans in de commissie voor
Openbare Werken van het Vlaams Parlement dat hij te weinig financiële
informatie kreeg over de werken aan de Antwerpse ring. Het was Peumans die
gisteren het rapport van het Rekenhof over het Deurganckdok bekendmaakte.
(DE TIJD)
30/06/2005 Het gemeentebestuur van Beveren
moest er bij het Antwerps Havenbedrijf op aandringen om ook zijn
gemeenteraadsleden uit te nodigen bij de opening van het Deurganckdok. Die
kregen tot groot ongenoegen van de betrokkenen geen invitatie.(GVA)
01/07/2005 Fruitteler Patrick Thoen trekt aan
de alarmbel. Hij heeft dit jaar al veertien bomen aangetroffen die
geïnfecteerd zijn met het bacterie- of perenvuur. Dit is een zeer
gevaarlijke en besmettelijke plantenziekte waartegen bijna niks te
beginnen valt. Volgens Thoen zijn er mogelijk broeihaarden in verloederde
tuinen die vrijwillig verkocht zijn in Doel. Het gemeentebestuur van
Beveren neemt de zaak ernstig en heeft de groendienst bevolen het dorp te
inspecteren. (HLN)
02/07/2005 Het nooddecreet voor de bouw van
het Deurganckdok hield in dat natuurgebieden die door de bouw van het dok
werden vernield, op een andere plaats moesten worden gecompenseerd.
Voor die compensatie moest 500 ha landbouwgrond worden
verworven. Ook de inrichting van de nieuwe natuurgebieden kost nog een pak
geld, zo blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Kris Peeters
(CD&V) op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger
Jos De Meyer. Enkele blikvangers in
het lijstje van de minister zijn de aanleg van een 100 ha grote brakke
kreek (5,5 miljoen euro), van een 150 ha groot weidevogelgebied (4,2
miljoen euro) en een 68 ha grote zoetwaterkreek (samen net geen 4 miljoen
euro). "De totale
kostprijs van de natuurontwikkelingsprojecten in het kader van de
Scheldeverdieping ligt tussen de 100 en de 250 miljoen euro. Dit komt
overeen met 10 miljard oude Belgische franken. Bestaat voor dergelijke
uitgaven wel een voldoende maatschappelijk draagvlak?", vraagt De
Meyer zich af. (GVA)
04/07/2005 Saeftinghedok wordt nog groter -
Maatschappelijk draagvlak twijfelachtig
Volgens de prognoses is het Deurganckdok in 2012 verzadigd. Er worden dan
ook al volop plannen gesmeed voor de bouw van een tweede, nog groter
containerdok, ten noorden van het Deurganckdok en dwars door Doel.
Containerklanten zijn er al. Maar of er een maatschappelijk en politiek
draagvlak voor is, is hoogst twijfelachtig.
Behalve de economische vraagtekens, is de kans groot dat de bouw van het
dok tal van sociale, milieutechnische en politieke obstakels zal opwerpen.
Het ‘probleem Doel’ is, na weliswaar veel politiek gestuntel,
opgelost. Maar als het Saeftinghedok er komt, zal men opnieuw op zoek
moeten naar natuurcompensaties. Landbouwers overtuigen dat hun gronden
onteigend worden voor een dok, is geen sinecure. Maar diezelfde
landbouwers, die twintig jaar geleden al eens werden onteigend en
ondertussen nieuwe gronden kregen, overtuigen dat ze opnieuw gronden
moeten afstaan - dit keer voor natuurcompensaties - wordt helemaal
kafkaiaans.
Volgens de actiegroep Doel 2020, die opkomt voor het behoud van het
gelijknamige havendorp, bestaat er geen maatschappelijk draagvlak voor een
tweede dok. Ze herinnert eraan dat 120 Doelenaars nog altijd een zaak
hebben lopen tegen het Havenbedrijf en de Vlaamse overheid over het
Deurganckdok. Een uitspraak daarover kan mogelijk roet in het eten gooien
van de nieuwe havenplannen. Kersvers Oost-Vlaams gouverneur André Denys
heeft al laten weten dat hij zo zijn twijfels heeft bij het nieuwe dok op
zijn grondgebied.
De politici uit de regeringspartijen spreken zich voorlopig liever niet
uit over de wenselijkheid van het dok.
De oppositiepartij Vlaams Belang is eerder voor het Saeftinghedok
gewonnen. ‘Principieel zeggen we ja’, zegt Filip Dewinter, die in het
Antwerpse havenbestuur zit. ‘Maar we willen wel nog de discussie voeren
over de precieze locatie, de milieuvoorwaarden en de ruimtelijke ordening.’
Groen! kant zich tegen een tweede containerdok. ‘We hebben ons nooit
verzet tegen het Deurganckdok, omdat we begrijpen dat de containertrafiek
in de haven serieus groeit. Maar nu botsen we op de grenzen van de
mobiliteit’, zegt fractieleider Jos Stassen. Volgens hem moet de
regering eerst werk maken van een betere aansluiting van de haven op het
spoor. Groen! twijfelt bovendien aan het nut van een tweede dok. In de
plannen van 1995 voor het Deurganckdok was sprake van een extra capaciteit
van 3,5 miljoen containers per jaar, zegt Stassen. Dankzij nieuwe
technieken kan het Deurganckdok nu bijna het dubbele aan.’ (DE TIJD)
05/07/2005 Eerste
containerschip in Deurganckdok was enkel voor de show - De Cosco
Tianjin van een Chinese rederij kreeg de eer om als eerste containerschip
aan te meren in het gloednieuwe Deurganckdok.
Het schip zou later aan de rechteroever
geladen en gelost worden.
05/07/2005 Het
gehucht Prosperpolder wordt opnieuw bedreigd. Niet door de aanleg van een
dok of een kanaal, maar door de creatie van een natuurcompensatiegebied.
"Geen sprake van", reageert burgemeester Marc Van de Vijver
(CD&V) van Beveren. Voor
gemeentebestuur Beveren is verdwijnen van gehucht onbespreekbaar. "Wat
sommige instanties ook mogen denken: raken aan de resterende woonkernen
van Prosperpolder, Ouden Doel en Saeftinghe blijft voor ons
onbespreekbaar. Wij hebben net vandaag (maandag red.) na samenspraak met
het Stedelijk Havenbedrijf Antwerpen beslist een studie te laten uitvoeren
naar hoe deze drie gemeenschappen bij toekomstige plannen in het gebied
behouden kunnen worden." "We willen
daar heel ver in gaan", stelt Van de Vijver. "Ik dreig er niet
mee me voor een trein te leggen of zo. We rekenen op mensen in de Vlaamse
regering met meer gezond verstand dan in de vorige..."
Momenteel wordt het gebied vanuit drie invalshoeken bestudeerd:
1. Het Sigmaplan voorziet het aanleggen van overstromingsgebieden om, het
Scheldepeil bij watersnood te laten dalen en zo Antwerpen te beveiligen
tegen overstroming.
2. De projectgroep Proses zoekt natuurcompensatie voor natuurwaarden die
door de Scheldeverdieping zouden verloren gaan.
3. Natuurcompensatie voor de aanleg van het Deurganckdok. (GVA)
06/07/2005 Koning
Albert II opende om 10 uur 30 het Deurganckdok in de Waaslandhaven. Het
gaat om de eerste fase van het dok waarvoor het licht op groen werd gezet
op 20 januari 1998. Het dok is nog lang niet af, daarvoor is het wachten
tot in 2007. Het lossen en laden van containers zal pas in september
kunnen.
06/07/2005 Het Antwerpse havenbestuur
overweegt om ter hoogte van de Liefkenshoektunnel een spoorbrug te bouwen
over de Schelde, in plaats van een spoorwegtunnel. Hoewel het volgens
havenschepen Leo Delwaide slechts "een idee" is, zette premier
Guy Verhofstadt er bij een onverwacht 'werkbezoek' aan het Deurganckdok
meteen zijn schouders onder. Een brug zou goedkoper zijn dan een
spoortunnel, die minstens 684 miljoen euro zou kosten. Bij de NMBS wijst
men er prompt en ietwat verwonderd op dat er over de keuze 'brug of
tunnel'... al in 2000 een studie werd uitgevoerd. In opdracht van de
Spoorwegen en het Havenbedrijf, waarvan Delwaide ook toen al voorzitter
was. Uit die studie bleek dat er wel degelijk een gigantisch prijsverschil
is. Toch ging de voorkeur uit naar een tunnel, omdat zo'n kunstwerk veel
betrouwbaarder is en flexibeler kan worden gebruikt dan een brug, die soms
moet worden geopend. Bovendien is een tunnel sowieso sneller en levert een
brug bijkomende overwegen op. (GVA)
De NMBS voerde in 2000 een studie uit naar de haalbaarheid van een
spoorbrug. Maar die optie werd om drie redenen niet verkozen. Veruit de
belangrijkste is dat de brug minstens 30 meter boven het wateroppervlak
moet lopen om de scheepvaart niet te hinderen. Daardoor zou op beide
Scheldeoevers een aanloophelling van 5 kilometer nodig zijn. Een tweede
tegenargument is dat die hellingen heel wat sluizen en overwegen moeten
overbruggen, wat de aanleg bemoeilijkt. Ten slotte is er op de Antwerpse
linkeroever weinig plaats tussen de Kallosluis en het Liefkenshoekfort. Op
de rechteroever bevinden zich talrijke petrochemische installaties.(TIJD)
06/07/2005 Door de komst van het Deurganckdok
is er dringend nood aan:
- de aanleg van de spoortunnel Liefkenshoek
- een nieuwe verkeerswisselaar aan het Polderhuis ter hoogte van Vrasene
op autoweg E34
- de Scheldebrug in Temse met meer rijstroken uitrusten
- de gewestweg N41 doortrekken richting St-Niklaas, St-Pauwels, Kemzeke,
Stekene om de woonkernen te ontlasten
- de verbinding tussen de Liefkenshoektunnel en de E17
- de tweede spoortoegang tot de haven op de rechteroever, samen met de
reactivering van de IJzeren Rijn
- de vernieuwing van de Royerssluis
- enkele verbredingen van het Albertkanaal
- de Oosterweelverbinding
06/07/2005 Vlaams
Belang blijft verdeeld over het Deurganckdok dat vandaag wordt geopend. De
Wase afdeling blijft thuis, de Antwerpse afdeling komt. De
Wase mandatarissen, aangevoerd door Frans Wymeersch, vinden het ,,niet
opportuun'' om naar de openingsplechtigheid af te zakken. Volgens
Wymeersch heeft de Vlaamse overheid te weinig aandacht besteed aan enkele
,,nevenaspecten''. Zo zal het nieuwe getijdendok volgens de partij leiden
tot ,,grote mobiliteitsproblemen en zijn er problemen met de
uitvoering van het woonrecht in het polderdorp Doel en als gevolg van
de natuurcompensaties, waardoor de landbouwers grond verliezen voor
de havenuitbreiding". De Wase partij-afdeling zet zich bovendien af
tegen de bouw van het Saeftinghedok, een nog groter containerdok in de
haven (op de plaats waar nu nog Doel ligt, red.) dat er eventueel komt als
de noodzaak ervan kan worden aangetoond. De Antwerpse afdeling van Vlaams
Belang is steeds een fervent voorstander van dat dok. Filip Dewinter
zetelt zelfs in de raad van bestuur van de Antwerpse haven, de bouwheer
van het dok. Dewinter is een voorstander van het Saeftinghedok. ,,Maar dan
moet het wel om een goed voorbereid dossier gaan. We willen geen herhaling
van wat er bij het Deurganckdok is gebeurd.'' (DS)
06/07/2005 Volgens Jos Stassen zit de
Antwerpse haven met een goed beheerd Deurganckdok minstens tot 2030 goed.
"Dan kan de huidige capaciteit groeien van 6 naar 18 miljoen
containers per jaar. We mogen redelijkerwijs aannemen dat tegen 2030 een
verzadigingspunt is bereikt. Een aantal producten, zoals graan, petroleum,
zand of kolen, zal nooit per container worden vervoerd. Een bijkomend
containerdok is dus tot minstens 2030 niet nodig. Ook extra
industriegronden zijn niet onmiddellijk aan de orde. Tot dan is er dan ook
geen reden om Doel en het landbouwgebied rondom voor die datum te laten
verdwijnen." (GVA)
06/07/2005 Voor Groen! is het
Saeftinghedok een 'dok' te ver. Dat deelde volksvertegenwoordiger Jos
Stassen mee. «We botsen op de grenzen van de mobiliteit», zegt
Stassen. «De duizenden extra vrachtwagens zorgen voor milieudruk, meer
files en meer onveiligheid. Binnen de Waaslandhaven is nu nog voldoende
ruimte voor investeringen. Een nieuw dok is voor ons onaanvaardbaar. Er
is nog potentieel genoeg voor 20 tot 30 jaar. Men kan namelijk nog
altijd de doorlooptijd van de containers halveren van zes naar drie dagen
zoals nu in Singapore gebeurt. Er moet dan wel dringend geïnvesteerd
worden in het verbeteren van de bestaande autowegen en de bouw van een
Liefkenshoek-spoortunnel. Die laatste moet klaar zijn tegen 2010 als het
Deurganckdok op zijn volle capaciteit draait.» De aanleg van een nieuwe
verbinding tussen de E17 en E34 is volgens Groen! geen oplossing.
«Bijkomende wegen zorgen hoogstens voor een verschuiving van de files»,
zegt Stassen nog. (HLN)
"Plannen maken voor een bijkomend Saeftinghedok heeft geen zin.
Méér dan het Deurganckdok kan het Waasland verkeerstechnisch zelfs in
optimale omstandigheden niet aan", concludeert Vlaams parlementslid
Jos Stassen (Groen!). (GVA)
06/07/2005
Persconferentie Doel 2020
n.a.v. de opening van het Deurganckdok
08/07/2005 Nu
het Deurganckdok er ligt vraagt men zich hoe al die containers weg geraken!
Haveneconoom Willy Winkelmans stelt een 'pijplijn' voor containers voor. Die
kunnen dan via een transportband van het Deurganckdok naar het rangeerstation
Antwerpen-Noord op de rechteroever. Fernand Huts, Katoen Natie, ziet de
binnenvaart als ultieme troefkaart. Havenbaas Eddy Bruyninckx verwacht dat de
projecten uit het Masterplan Mobiliteit een oplossing brengen. Over twee
jaar wordt gestart met de werkzaamheden om de Liefkenshoekspoortunnel te
graven tussen de linker- en rechteroever van de Schelde. De tunnel zou tegen
2011 operationeel zijn.
20/09/2005
De Fowairet, een schip met bijna tweeduizend containers aan boord waarvan 127 containers met
giftige stoffen, was op weg naar Antwerpen, toen het om
5.15 uur vastliep op een zandbank voor Perkpolder. Daarbij ontstonden er scheuren in de romp en lekte er
600 ton stookolie uit een brandstoftank. Waarschijnlijk
maakte een defect aan het roer het schip onbestuurbaar. Over welke stoffen het ging hield men
angstvallig geheim. In de Nederlandse provincie Zeeland was het rampenplan
afgekondigd en gold de hele dag alarmfase 4. De burgemeester van Hulst was
zelfs voorbereid op een evacuatie. Maar in Vlaanderen was er geen enkel
gevaar. Alleen de economische schade, doordat de hele dag geen schepen de
Antwerpse haven in of uit konden varen, was belangrijk.
26/09/2005 Persmededeling:
Vlaams Belang wil dat gemeente Beveren woonrecht Doel overneemt - Kantoor in Doel kan zorgen voor een nieuwe stimulans
01/10/2005 Het
minifestival "Kernrock" vond voor de tweede keer plaats in Doel. Een
viertal bands brachten stevige en degelijke rockmuziek waar menige aanwezigen
van konden genieten.
09/10/205
In december vorig jaar verleende het provinciebestuur aan het Havenbedrijf van
Antwerpen een vergunning voor de aanleg van een weidevogelgebied in Doelpolder
en de aanleg van een kreek in een bufferzone rond Doel als natuurcompensatie
voor de bouw van het Deurganckdok. Doel 2020 tekende beroep aan tegen
deze beslissing omdat de projecten in strijd zijn met het gewestplan en er
niet of onvoldoende naar alternatieve locaties was gezocht. Minister
Peeters verwierp die bezwaren omdat de projecten passen binnen de
werkzaamheden van groot algemeen en strategisch belang.
25/10/2005 "Het overlegcomité tussen de
federale regering en de gewestregeringen bevestigde dat de financiering van
de Liefkenshoekspoortunnel met een publiek-private samenwerking (PPS) zal
gebeuren", zegt minister Peeters. "Voor Vlaanderen moeten de
Liefkenshoekspoortunnel en het rangeerstation Zeebrugge zo snel mogelijk
worden gestart. Vlaanderen behoudt het engagement van 120 miljoen euro voor de
periode 2006-2014 uit het Vlaams Infrastructuurfonds. Hiervan is 112 miljoen
bestemd voor Antwerpen en 8 miljoen voor Zeebrugge. Het bedrag voor de
Liefkenshoekspoortunnel zal tegen het voorjaar 2007 ingebracht worden in de
PPS-constructie. In het investeringsprogramma van Infrabel staat voor
2005-2007 146 miljoen ingeschreven voor de spoortunnel. In december werd het
budget voor tunnel én rangeerstation geraamd op 673 miljoen. "Volgens
een nota van het Overlegcomité zou de Liefkenshoektunnel 684 miljoen
kosten", aldus Jan Penris (VB) (GVA)
04/11/2005 De Vlaamse regering heeft voor de
komende tien jaar geen geld om veertig bruggen over het Albertkanaal te
verhogen. Nochtans vindt ze dat nodig om de in het Deurganckdok geloste
containers via de binnenwateren vlot uit de haven van Antwerpen weg te
krijgen. De Vlaamse regering is van plan de vrije doorvaarthoogte onder de
bruggen over het kanaal op te trekken van 7 naar 9,1 meter. Binnenschepen
kunnen dan een vierde laag containers stapelen. In zijn beleidsnota schrijft
de Vlaamse minister van Openbare Werken, Kris Peeters (CD&V), dat die
vierde containerlaag 'van wezenlijk belang zal zijn om de verwachte
containerstromen uit het Deurganckdok per schip naar het hinterland te
vervoeren.' De werken zullen 'geleidelijk' en 'op middellange termijn'
gebeuren, 'wanneer er zich opportuniteiten voordoen', zegt minister Peeters.
(De Tijd)
Publicatie : 2005-11-07 -
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP
Afdeling Natuur - Beveren - Onteigening
Bij besluit van de Vlaamse minister van Openbare werken, Energie,
Leefmilieu en Natuur van 18 oktober 2005 werd de onteigening ten algemenen
nutte bevolen van delen van percelen ten behoeve van de aanleg van een
afwateringsgracht langsheen de Hertogenstraat en Klein Arenbergstraat te
Beveren in het kader en noodzakelijk voor de inrichting van de
natuurcompensaties "weidevogelgebied Putten West" en aanpalende
buffer met te realiseren "zoetwaterkreek": Beveren,
6de afdeling, sectie C, nummer(s) 83, 90, 91, 96, 97, 99, 144b, 144a, 145b,
145a, 146c, 146d, 147, 148, 149c, 150e, 151.
Dit besluit kan worden aangevochten voor de Raad van State binnen een
termijn van 60 dagen vanaf de kennisneming van de onteigening alsook voor de
Vrederechter op het ogenblik dat de gerechtelijke fase wordt ingezet. Het
verzoekschrift dient aangetekend te worden neergelegd bij de Raad van State
samen met 3 gewaarmerkte afschriften en bovendien zoveel afschriften als er
tegenpartijen zijn (artikel 85 van het procedurereglement van de Raad van
State). Het onteigeningsbesluit en de plannen liggen ter inzage op het
secretariaat van de Beheerscommissie Natuurcompensaties Linkerscheldeoever,
Sluisgebouw van Kallo, Steenlandlaan bus 8, 9130 Kallo. (Departement
Leefmilieu en Infrastructuur)
09/11/2005
Leefbaarheidsbuffer rond Doel is voltooid. De kostprijs wordt geraamd op
2,5 miljoen Euro.
09/11/2005
Deurganckdok pas af in 2008 - Een verdubbeling van de Antwerpse
containeropslagcapaciteit in 2007 door de afwerking van het Deurganckdok zit
er niet meer in én is wellicht ook niet eens zo dringend. Alles wijst
erop dat het nieuwe getijdendok pas in 2008 volledig afgewerkt zal zijn
vermits het Vlaamse Gewest het baggeren in 2006 zal stilleggen. De
concessiehouders lijken daar niet echt zwaar aan te tillen. Vlaams
Gewest stopt in 2006 met baggeren De voorbije dagen werden
opnieuw enkele honderden meters in het Deurganckdok vrijgegeven voor de
scheepvaart. Dit dan nadat het baggeren in de 'tweede fase' goed opschoten is
en het baggerschip Rubens van Dredging (Deme) al werd teruggetrokken. Het
schip werd meteen ingezet voor de afwerking van het Gentse Kluizendok. Ten
laatste tegen midden december wordt ook het tweede baggerschip, de Vesalius
van Denul, teruggetrokken en is de 'tweede fase' klaar. Van het zowat 2.500
meter lange dok (2.450 aan de P&O-kant; 2.750 aan de PSA-kant) zal dan
1.360 tot 1.650 meter volledig toegankelijk zijn. Daar ligt de '2de
waterkeringsdijk'. De resterende 1.100 meter (derde fase) daarachter is nu nog
een enorme zandberg tussen de volledig afgewerkte kaaimuren. Goed voor een
volume van 12 miljoen m3. Tot voor kort heette het nog steeds dat het dok over
zijn volle lengte in 2007 zou zijn afgewerkt mits het baggeren gewoon zou
doorgaan. De administratie heeft nu anders beslist. Eerder al stelde ingenieur
Freddy Aerts, afdelingshoofd van de afdeling Maritieme Toegang (Administratie
Waterwegen en Zeewezen), dat het wellicht financieel meer verantwoord zou zijn
om slechts 'in functie van de economische ontwikkelingen' verder te baggeren.
Die optie wordt nu ook gevolgd. Eind december trekt de administratie de
baggerschepen volledig terug. "We gaan de zaken ordelijk aanpakken",
aldus directeur Aerts. "Eerst moet bv. nog heel wat droge grond uit die
derde fase naar Steendorp afgevoerd. Daartoe moeten we nog een tijdelijke
steiger bouwen. Tegelijk moet ook de dam in het Doeldok geleidelijk worden
opgebouwd en gestabilseerd. Dan kunnen we ook rustig de pijpleidingen
verleggen. Het lijkt me dus logisch dat het ergens eind 2006, eerder zelfs
begin 2007 zal zijn voor we de derde fase hervatten." Volgens directeur
Aerts zullen die baggerwerkzaamheden zowat een jaar duren. Dus wordt het begin
2008 voor het dok écht af zal zijn. Uiteraard is daarbij de mening van de
concessiehouders belangrijk. Die lijken zelf niet écht te staan springen om
het dok meteen op zijn volle lengte te gebruiken. "Wij zullen onze
behoeften eind dit jaar meedelen, maar als het begin 2008 zou worden vooraleer
het dok volledig is uitgegraven, dan nog zal dit wellicht voldoende zijn
volgens onze prognoses", aldus directeur Eric Noterman van P&O Ports.
Officieus luidt het ook in kringen aanleunend bij de andere concessiehouder,
PSA Hesse-Noord Natie, dat de verdere uitbaggering niet echt zo dringend is.
Een formele reactie konden we er niet noteren.(GVA)
27/11/2005 Op voorstel van Kris Peeters, Vlaams
minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, heeft de Vlaamse
Regering haar goedkeuring gehecht aan vier nieuwe Scheldeverdragen tussen
Vlaanderen en Nederland. De goedkeuring betreft het verdrag tussen het
Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden betreffende de uitvoering van
de Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium. Dit verdrag heeft als
doelstelling de uitvoering van projecten die bijdragen tot de optimalisatie
van de veiligheid tegen overstromingen, de toegankelijkheid van de
Scheldehavens en de natuurlijkheid van het Scheldeestuarium. Het verdrag zal
hoofdzakelijk afspraken vastleggen over het tijdspad van uitvoering, de
samenhang tussen de projecten, de bestuurlijke monitoring, de uitvoering van
de verschillende gemeenschappelijke projecten, de kostentoedeling tussen
Vlaanderen en Nederland en de betalingen. Hierbij gaat het hoofdzakelijk over
de volgende projecten:
- De verruiming van de vaargeul van de Schelde, zowel op Vlaams als Nederlands
grondgebied, waarvan de uitvoering dient gestart vóór het einde van 2007;
- de grensoverschrijdende natuurprojecten zoals de uitbreiding van het Zwin en
de ontwikkeling van Hertogin Hedwigepolder en het Noordelijk gedeelte van
Prosperpolder als intergetijdegebieden, te starten vóór eind 2007;
- De ontwikkeling van minimaal 600 ha natuur in Nederland, te starten vóór
2010;
- De ontwikkeling van 1.100 ha estuariene natuur of "wetlands" in
Vlaanderen, te starten voor 2010.
28/11/2005
Het afvalverwerkend bedrijf Indaver heeft een nieuwe wervelbedinstallatie in
gebruik genomen op haar site in Doel. Daarbij wordt afval verbrand en de
vrijgekomen energie omgezet in elektriciteit. Met een capaciteit van
460.000 ton gaat het om de grootste afvalverwerkingsinstallatie van België.
30/11/2005 Havenbedrijf
Dubai Ports World heeft de Britse scheepvaartgroep P&O overgenomen. Door
de overname wordt DPW meteen de grootste concurrent voor het Singaporese PSA -
het vroegere Hessenoordnatie - inzake containertrafiek in de haven van
Antwerpen. Beide wereldspelers hebben de uitbating van containerterminals in
de haven nu vrijwel volledig in handen.
Op zondag 11
december 2005 bracht Bisschop Lucas Van Looy van Gent, op
uitnodiging van de Doelse kerkfabriek, een bezoek aan Doel. Bij deze
gelegenheid werd door Maurice Vergauwen, namens de bewonersgroep Doel 2020,
een brief overhandigd aan de
Bisschop.
15/12/2005
Beveren wil garanties voor Prosperpolder en Ouden Doel en laat een studie
uitvoeren.
18/12/2005
De Vlaamse regering heeft het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP)
Waaslandhaven fase 1 en omgeving goedgekeurd. Dit betekent:
- dat het bestaande havencomplex bestendigd wordt en het Deurganckdok als
essentiële infrastructuur wordt bestempeld voor containeroverslag
- de verdere definitieve afwerking van het Verrebroekdok
- de gedeeltelijke demping van het Doeldok
- een versterking van de leefbaarheid van de dorpskernen Kieldrecht, Kallo
en Verrebroek door voldoende afstand te creëren van de haven en het aanleggen
van leefbaarheidsbuffers.
- realisatie van de infrastructuur voor de ontsluiting van de haven
- verdere realisatie van natuur
Voor Doel werd geen toekomstbeeld uitgewerkt. Doel is niet in het
plan opgenomen omdat hierover het Vlaams Gewest beslist en niet de gemeente of
de provincie.
20/12/2005
Vijfentwintig steden en gemeenten willen dat samen met de
Oosterweelverbinding de bouw van een stormvloedkering bestudeerd wordt. De
steden en gemeenten liggen in het Schelde-estuarium en hebben zich verenigd in
het samenwerkingsverband Schelde-Landschapspark. Ze vragen ook aandacht voor
de verkeerssituatie in Zwijndrecht en willen dat de wegeninfrastructuur zo ver
mogelijk van de Antwerpse wijk Het Eilandje komt te liggen. Dat staat in het
advies dat Schelde-Landschapspark geformuleerd heeft naar aanleiding van het
openbaar onderzoek naar de Oosterweelverbinding.(DS)
22/12/2005 De Vlaamse en Nederlandse overheid
hebben in Middelburg vier Scheldeverdragen ondertekend. Het belangrijkste
verdrag slaat op de uitvoering van de Ontwikkelingsschets 2010 voor het
Schelde-estuarium waarover de Vlaamse en Nederlandse regeringen in maart al
een akkoord bereikten. Daarin wordt bepaald dat eind 2007 wordt gestart met de
uitdieping van de Schelde tot 13,1 meter. Daardoor kunnen containerschepen met
een diepgang tot 13,1 meter tij ongebonden, zonder rekening te houden met hoog
of laag tij, de Schelde op- en afvaren. De uitdieping, inclusief het ruimen
van wrakken in de rivier, zal 250 miljoen euro kosten. Vlaanderen betaalt 205
miljoen euro (82%), Nederland 45 miljoen. Ze moet in 2009 voltooid zijn.
De Ontwikkelingsschets 2010 voorziet ook in de versterking van de natuur in
het Schelde-estuarium. Er worden een aantal grensoverschrijdende
natuurprojecten gepland, zoals de vergroting van het Zwin en de ontwikkeling
van de Hedwige- en Prosperpolders, Nederlandse natuurgebieden naast het Land
van Saeftinghe. Voor het herstellen van de natuurlijkheid van het
Scheldebekken trekken Nederland en Vlaanderen elk 200 miljoen euro uit.
Vlaanderen legt nog eens 180 miljoen euro op tafel om de veiligheid tegen
overstromingen te verbeteren. Dat maakt deel uit van het Sigma-plan. Nederland
moet voor minstens 600 hectare extra natuurontwikkeling zorgen langs de
Westerschelde. Vlaanderen moet minstens 1.100 hectare 'estuariene' natuur
creëren. Het totale kostenplaatje voor de uitvoering van de
Ontwikkelingsschets bedraagt 830 miljoen euro.
De Intercommunale Land van Waas denkt aan het inzetten
van een privé-bewakingsfirma en het afbreken van de meest verkrotte
woningen. Volgens hen is er de laatste maanden de leefbaarheid op
achteruitgegaan door krakers, wetteloosheid, diefstal, verkrotting en
vandalisme.
28/12/2005 Persmededeling: Doel
2020 boos om uitspraken van Intercommunale-directeur Bart Casier -
Bewonersgroep dringt aan op overlegorgaan met overheid.
Burgemeester Marc Van De Vijver (CD&V) is geen vragende partij om de
krakers buiten te zetten. "Ik wil geen toestanden zoals in het
Lappersfortbos. Er moeten inderdaad enkele verkrotte huizen worden afgebroken,
maar in overleg met de gemeente. We willen niet dat mensen manu militari
worden buitengezet."