Antwerpse haven vreest nu voor toekomst
Door Romain van Damme

BN DE STEM NL - 6/8/2001

 
DOEL/ANTWERPEN - De Antwerpse haven en Het Vlaams Gewest hebben tot nu toe anderhalf miljard frank (ongeveer 83 miljoen gulden) gereserveerd om te kunnen voldoen aan de verwachte regen van schadeclaims. Sinds april dit jaar wordt er niet meer gebouwd aan het Deurganckdok bij het dorpje Doel. Inwoners en talrijke milieuverenigingen hebben de bouw aangevochten bij de Raad van State en de Europese Commissie. Binnenkort volgt de uitspraak.

"De eerste 250 miljoen hebben we al aan de aannemers uitgekeerd", zegt Robert Restiau somber, voorzitter van de havenwerkorganisatie Agha (Antwerpse Gemeenschap voor de Haven). "Ik geef toe dat het voor ons zeer spannende tijden zijn. Als de Raad van State de klagers gelijk geeft, ziet het er zeer slecht uit voor de Antwerpse haven. Dan moeten we internationaal afhaken." 
Financieel directeur Eddy Bruyninckx van het Havenbedrijf vreest zelfs voor een bankroet als het tweede gewestplan (de pijler voor de uitbreiding van de haven) in de prullenbak terecht komt. Dan belandt de haven in één klap terug in 1978 en moeten alle procedures opnieuw in gang gezet worden. 
"Pas op hé, dat betekent wel wat", zegt ere-senator Ferdinand de Bondt die de Doelenaren al jaren met raad en daad terzijde staat. "Dan is niets meer geldig. Ook de onteigeningen niet. Alle besluiten worden dan in één klap vernietigd." 
De Bondt zelf woont niet in Doel, maar heeft zijn hart verpand aan het Scheldedorp. Gisteren was hij vanuit zijn woonplaats Sint Niklaas naar het inmiddels al meer dan twintig jaar bedreigde dorp afgereisd om de traditionele Scheldewijdingsfeesten bij te wonen. 

Afbijten

"Dat feest werd voor het eerst in 1975 gehouden omdat de toenmalige pastoor vond dat Doel maar eens flink van zich moest afbijten", zegt Rudi van Buel van Doel 2020 dat alle krachten bundelt om de Antwerpse haven op afstand te houden. "Toen al zag het er naar uit dat Doel onder de voet gelopen werd door de Antwerpse havenbaronnen die slechts een belang kennen: eigen belang en geld." 
Doel 2020 grijpt het jaarlijkse feest aan om de media nog eens duidelijk te maken dat de Doelenaren niet opgeven en wellicht op de drempel staan van een historische overwinning. 
"Vermoedelijk volgt er in september een uitspraak", zegt Jan Creve, ook van Doel 2020. 
Niemand durft het hardop te zeggen, maar het zou niemand verbazen als Doel 2020 en de milieuverenigingen het gelijk aan hun kant krijgen. 
"Dan kan er écht gestopt worden met de werkzaamheden", zegt Rudi van Buel. "Want ze zijn nog steeds bezig. Jawel, er wordt stevig gewerkt." 
"Omdat we de veiligheid moeten waarborgen", reageert Restiau alsof hij door een adder wordt gebeten. 
"Als we niets doen, breekt er wellicht een Scheldedijk door en is Doel veel verder van huis. Bovendien moeten we er voor zorgen dat de hoogspanningskabels geen gevaar opleveren." 
"Maar waarom wordt er drie weken niet gewerkt omdat de bouwvakkers op vakantie zijn", vraagt Rudi van Buel zich af. "Is het dan plotseling wel veilig? Welnee, het is duidelijk dat de haven harder van zich vanaf bijt. Ze worden wel heel erg zenuwachtig." 
Restiau vraagt zich inmiddels af of de democratie geen geweld wordt aangedaan. "Enkelingen brengen het algemeen belang in gevaar. Natuurlijk is het milieu belangrijk en de leefbaarheid in dorpen ook. Maar weten de mensen wel dat er in de Antwerpse haven 60.000 mensen werken en dat de helft van Antwerpen afhankelijk is van de haven?" 
Met stemverheffing: "Weten ze ook dat het containerverkeer uitermate belangrijk is? Dat onze Franse concurrent Le Havre de plannen voor een terminal in zee met twee jaar vervroegd en ook Rotterdam hard werkt aan uitbreiding van de capacititeit. Als we echt niet verder mogen met het dok, is het voor Antwerpen over." 
Geruchten
Doel 2020 kent al die verhalen, maar weigert te buigen. Rudi van Buel: "Ze proberen van alles. Zelfs het verspreiden van geruchten. Dat we afzien van verdere juridische stappen als er enkele polders gespaard blijven en Doel mag blijven. Doen we niet, want we weten dat we in ons recht staan. Jammer voor de Antwerpse haven, maar ze hebben het aan zichzelf te danken." 
Onlangs liet Antwerps havenschepen Leo Delwaide weten dat de omzet in de eerste helft dit jaar gestegen is met vijf procent. Dat lag jarenlang rond de tien procent... 
Restiau: "Ze wurgen de toekomst van de haven en de werkgelegenheid."

[Home page][Overzicht Doel Blijft][Jaaroverzichten]