Restauratie verslag Ferguson TE 20.

De tractor hebben we bij zijn vorige eigenaar gaan halen met een vrachtwagen , de toestand van de wielvelgen waren slecht, sommige plaatsen waren doorroest. Vandaar dat het slepen van de tractor te riskant was. De motor van de tractor werkte nog , maar de motor spatte zwarte vloeistof uit zijn uitlaat (die er niet meer was), wat erop wees dat er een slechte verbranding was of veel olie verbruik. De motor was onmiddellijk van brandstof voorzien van de brandstoftank , en niet meer via de brandstof filters. De elektrische bedrading was tataal defekt, de Olie en Ampere meter werkten niet meer , en er was een lek in de radiator.De spatborden waren op vele plaatsen door roest, en de remmen werkten niet meer, Kortom veel werk aan de trekker. Na een grondige poetsbeurt met een hogedruk stoomreiniger had onze trekker al een iets beter voorkomen. Na een beetje speurwerk hebben we één nog in redelijke staat zijnde voorwiel velg gevonden en twee tweedehandse achterwiel velgen . De remmen zaten volledig vast, met wat engelen geduld hebben we deze kunnen loskrijgen , de remvoering was nog in redelijke staat. Het lek in de radiator hebben we kunnen dichtsolderen daar het een lek was aan een soldeernaad. Van de motor hebben we de diesel injectoren gekontroleerd op drukrespons en verstuiving. Hier bleek dat er nog één van de drie in een redelijke staat verkeerde, van de andere twee was er één die volledig lekte en de andere via één verstuivingsgat nog een beetje verstuifde. Vervangen was de boodschap. Met een zelfgemaakte nieuwe uitlaat en twee nieuwe brandstof filters klonk de motor als nieuw.
Pech onderweg :Na een testrit met een gedeeltelijk vernieuwde TE20 bleek dat onze radiator opnieuw een water lek had, na een korte inspectie bleek dat de ventilator schroef losgekomen was van de waterpomp as en de volledige radiator naar de zevende hemel geholpen had , met een vernieuwde en een beter verzekerde ventilator schroef (Vast gelijmd en met een bout vezekerde ventilator) was het euvel opgelost. (Wat een mens allemaal moet meemaken?) De spatborden waren er erg aan toe, hier en daar roest gaten , en de onderste boorden volledig doorroest. Slechte plaatsen uitsnijden en nieuwe plaat in lassen was hier de enige oplossing. Met nieuwe olie en ampere meters en het dashboard iets te herstellen kon de trekker terug onder de mensen komen. De fusee's waren ook totaal versleten, hier hebben we nieuwe bronzen bussen gedraaid en terug in de fusee's geplaatst. Er waren her en der olie lekken , er zit een nieuwe dichting voor de pto aftakas en een nieuwe dichting bij de olie beperker. (deze komt naar buiten en drijft de lijn brandstofpomp aan) De tractor had geen trekhaak langs voren en geen langs achter. We hebben een nieuwe gemaakt voor langs voren om eventueel gewichten aan te bevestigen , en er is een nieuwe nagemaakt voor langs achter. Aan de hydrolische driepunts bevestiging zijn al de scharnier pennen vernieuwd , en de gaten in de armen opgelast en terug nieuwe gaten ingeboord. De elekrische bedrading en de Lichten zijn volledig vernieuwd en de dynamo en regelaar gereviceerd. Na een volledige demontage kon het zandstralen beginnen. Hierbij zijn al de onderdelen gezandstraald, uitgezonderd de brandstoftank en de motor, al de onderdelen hebben een grondlaag gekregen en vervolgens de eindlaag , deze bestaat uit originele verf van het merk Sparex Agricolor S82114 L-Grijs. De kunstof van het stuurwiel was aan de bevestigings spaken volledig losgesprongen. Hiervoor werd een mal ontworpen bestaande uit gips, en zijn die defekte plaatsen opnieuw ingegoten met giethars. Voila, een hele mond vol, na een technische controle en wat paparassen werk (papierwerk) mag de trekker de Belgische landwegen terug verkennen.