Foto Gert Defever

 

RTT-toren

Grote liefde tussen de modale Gentenaar en de RTT- of Belgacomtoren zal het wel nooit worden.  Brutaal, banaal en op de verkeerde plek zijn de meest gehoorde kritieken.  Toch weerhou ik enkel de laatste commentaar.  Zowel de Nieuwpoortwijk als de Apostelhuizen kreunen inderdaad onder het gewicht van de toren.  En vanuit het stadscentrum raakt menig fotograferende toerist in paniek als hij Reep met Geraard de Duivelsteen of Vrijdagmarkt met Koninklijke Academie wil vereeuwigen.

Foto Gert Defever

Brutaal is het scheldwoord maar ook de geuzennaam waarmee dit soort architectuur wordt omschreven.  De toren staat voor een tijdperk waarin de oude stad met zijn 'inefficiënt' stratenplan werd afgeschreven.  De toren voegt de daad bij het woord en enkele stegen en beluiken worden in een groter bouwblok opgeslorpt.  Tegelijk wordt in de hoogte gebouwd, zodat er rondom vrije ruimte kan worden behouden.  Vooraan resulteert dit in een plaza-aanleg met zitbanken en groenaanleg.  Het is meteen de enige plek in Gent waar dit typische grootstadgegeven wordt toegepast.  Met de bouw van het Keizer Karel-gebouw op de hoek van de Keizer Karel- en de Van Eyckstraat werd dit principe deels voltooid.  Vreemd genoeg is de achterzijde van het complex, het indrukwekkendst.  Vanaf het Dampoortstation of de oostzijde van de stad gezien, ontplooit de toren zich tot een telecommunicatiekathedraal van de 20ste eeuw en wordt ze een boeiende aanvulling bij de klassieke torens van Gent.

De architecten Geo Bontinck (1903-1999) en Dirk Bontinck (1945) tekenden de plannen en in de winter van 1971-1972 werd met de eerste-steenlegging de aanzet gegeven voor de bouw van het RTT-complex.  Vanaf 1976 konden de eerste diensten hun intrek in het complex nemen.  Pas in de zomer van 1980 kwam er een einde aan de bouwwerken.  Het complex bestaat dan ook uit meerdere delen.  Een commercieel agentschap, het kantoorgebouw voor de gewestelijke administratieve diensten en de telefoon- en telexcentrale waarvoor -naar verluidt- het oeuvre van Gaudi als inspiratiebron voor de gevelbekleding fungeerde.  In de inkomhal werd 'Golven' een 3,5 meter hoog keramisch werk van Carmen Dionyse uit 1974 aangebracht. 

In het voorjaar van 2006 werd de Belgacomtoren verkocht.

Vader en zoon Geo en Dirk Bontinck kunnen zowat beschouwd worden als de officieuze stadsarchitecten van het naoorlogse Gent.  Geo Bontinck realiseerde in Gent de flatgebouwen Anseele, Van Beveren en Nachez langs de Watersportbaan en het EGW-gebouw.  Met zoon Dirk creëerde hij het ICC en de watertorens aan de Kattenberg.

Architectuur in Gent