.

 
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
p. 17/27
Specificaties

Lotus Elan S2
Gebruiker: Emma Peel
Dienstjaren: 1965-1966
Origine: UK
Constructeur: Lotus Cars
Productiejaar: 1964
Chassisnummer: ?
Type: 26
Cilinders / inhoud: L4 / 1558 cc (Lotus Ford Twin-Cam)
Topsnelheid: 185 km/h
Vermogen: 104 pk / 78 kW
Nummerplaat: HNK 999C
Kleur: Cirrus White
Brandstof: benzine
Productiejaren: 1964 - 1966
Productieaantal: 1250

Geschiedenis

De Lotus Elan verscheen in 1962 als roadster, in 1965 werd een hardtop-model uitgebracht. Het design was van Ron Hickman, die ook de Lotus Europa ontwierp. De Lotus Elan verving de Lotus Elite die technisch onbetrouwbaar en erg duur om te produceren was. De Elan was de eerste Lotus met stalen chassis waarop een glasvezelcarrosserie werd gemonteerd.

Elan S1 (Type 26, 1962-1964)
Oorspronkelijk Elan 1500, nadien Elan 1600 en uiteindelijk aangeduid met S1. De auto was voorzien van een Lotus Ford twin-cam 1498cc motor, in latere versies 1558cc. De motor was afgeleid van de Ford 116E Kent motor (uit de Ford Consul Classic, Ford Consul Capri en Ford Cortina MkI), met een door Lotus ontworpen Cosworth cilinderkop met een dubbele nokkenas. De S1 was enkel als roadster verkrijgbaar, in totaal werden er 848 van gebouwd.

Elan S2 (Type 26, 1964-1966)
Standaard werd dezelfde motor van 1558 cc gebruikt uit de S1, de SE uitvoering beschikte over een opgedreven motor van 115 bhp. De auto werd voorzien van betere remmen en een nieuw dashboard. De S2 is te onderscheiden van de S1 door zijn ovalen achterlichten in één blok, de S1 had dubbele ronde achterlichten. De S2 was enkel verkrijgbaar als roadster, in totaal werden er 1250 geproduceerd.

Elan S3 FHC (Fixed Head Coupe) (Type 36, 1965-1968)
Oorpsronkelijke naam Elan Coupé. Dezelfde motorisaties als bij de S2. Productieaantal: +/- 1200

Elan S3 DHC (Drop Head Coupe) (Type 45, 1966-1968)
Dezelfde motorisaties als bij de S2. Productieaantal: +/- 1450. De S3 kan onderscheiden worden van de S2 door de vaste raamkaders met elektrische ruiten, deze ontbraken bij de S2.

Elan S4 FHC (Fixed Head Coupe) (Type 36, 1968-1973)
3 motorisaties: Lotus Ford twin-cam 1558 cc (105 bhp), SE-uitvoering met 118 bhp, en Big Valve Sprint 126 bhp. De S4 is te onderscheiden van de S3 door de hoekige achterste wielkasten en rechthoekige achterlichten, bij de S3 zijn deze respectievelijk rond en ovaal. Productieaantal: +/- 2000.

Elan S4 DHC (Drop Head Coupe) (Type 45, 1968-1973)
Dezelfde motorisaties als de S4 FHC. Productieaantal: +/- 2400.

Speciale uitvoering: Elan 26R S1 and S2 (1964)
Dit type werd voorzien van Cosworth Mk 15 Twin Cam motor van 140 - 160 bhp. De auto had een aangepaste sportvering en een lichtgewicht koetswerk dat 1/3 dunner was dan de standaardversie. Verschillende ijzeren onderdelen werden vervangen door magnesiumcomponenten om het totale gewicht te verminderen. In totaal werden er van dit type 97 geproduceerd.

Waar is de auto?

De verblijfplaats en staat van de auto zijn momenteel onbekend. De auto is niet meer opgenomen in de database van de DVLA.

Brochures

1965_brochure (UK)

Media © Canal+
Videoclips
Sample clip: The House That Jack Built
Episodes
The Cybernauts
Castle De'Ath
Man-Eater of Surrey Green
Two's a Crowd
Small Game for Big Hunters
The Girl from Auntie
What the Butler Saw
The House That Jack Built
How to Succeed....at Murder
Foto's

Lotus Elan 1600 (S1)

Lotus Elan S2

Lotus Elan S3 DHC SE

Lotus Elan S4 DHC

Lotus Elan S4 FHC SE

Emma Peel's Lotus Elan S2
EXTERNE LINKS
Overzicht auto's
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
Begin van de pagina
Inhoud
Startpagina
Pagina werd laatst aangepast op

Images and Sounds: The Avengers © 1961-1969 CANAL+ IMAGE
Copyright - Disclaimer - Privacy © PURRR: The Avengers - De Wrekers 2001-2023
Opmerkingen over de site of de Wrekers op het adres: purrr_wrekers@hotmail.com