De actualiteit.
Woord vooraf.
Het is de bedoeling deze pagina gelijke tred te laten houden met de
actualiteit. Hierbij zal ik me ondermeer laten inspireren door de verschillende
informatiebronnen, die op het world wide web beschikbaar zijn. Het ligt dus voor
de hand dat de onderwerpen niet louter van nationale oorsprong zijn. Het is
eveneens duidelijk dat de actualiteit aanleiding kan geven tot een meer
diepgaande analyse, die dan op de pagina Topics zal te vinden zijn. Sommige
onderwerpen, die onmiddellijk om aandacht vragen, zijn terug te vinden op de
pagina Hot news my opinion.
De actualiteit.
Terrorismedreiging eindelijk ernstig genomen.
Op 21 december 2007 wordt in België eindelijk nog
eens een terrorismedreiging ernstig genomen. Het was geleden van de periode
van de Cellules Communistes Combattantes of CCC dat de bevolking en dan
vooral in de Brusselse regio ook in het straatbeeld kon vaststellen dat er iets
aan de hand was. Er was immers meer blauw op straat dan gewoonlijk. Het hoogste
alarmniveau werd afgekondigd en dit tot na de jaarwisseling. Bij mondjesmaat
drong het bij eenieder door dat de aanpak van het terrorisme in ons land niet
echt een lege doos vormt maar dat er jaar in jaar uit een schare van
specialisten aan het werk zijn, die niet altijd met lovende woorden, in de
kijker worden geplaatst. De democratische controle zal in de mate van het
mogelijke aan het licht brengen of er al dan niet schoonheidsfouten werden
gemaakt. Hopelijk is de reactionaire aanpak van de overheid de laatste in zijn
soort want de aanpak van het terrorisme is immers meer dan bewustwording en
preventie.
Three years of NATO Baltic Air Policing.
On monday 29 March 2004 the Belgian Air Force
performs a striking stunt. With just a few days of warning they bear the brunt
of the battle for the Baltic Air Policing task of NATO. After three years the
F-16's of Kleine Brogel and Florennes terminate on 30 March 2007 their second
participation at this indeed important but somehow symbolic NATO-mission.
An overview of this task, placed in a historical perspective, is certainly
appropriate.
Strenge
NAVO lauwert Belgische F-16 eenheden.
De NAVO heeft decennia lang de lat erg
hoog gelegd voor de luchtmachteenheden die onder de NAVO-vlag inzetbaar zijn.
Dat is vandaag niet anders. Wel heeft de NAVO zijn transformatie ook een ander
operationeel gezicht gegeven. Met spreekt daarom vooraan over de NATO Response
Force en High Readiness Force. De evaluatiecyclus die de NAVO aan haar eenheden
oplegt is voor de luchtmachten wel speciaal omdat men tijdens een veeleisende
oefening onder het waakzaam van een honderdtal specialisten moet
demonstreren dat men de toegezegde capaciteiten aankan. Zo startte in november
2005 de oefeningcyclus Deployed Falcon te Beauvechain, die er einde juni 2006
tijdens een OPEVAL glorieus werd afgerond.
Return of the Falcons.
Van 14 juli 2005 tot 14 januari
2006 verbleef een Belgisch detachement van 4 F16's en een zestigtal personen in
Kabul om er geïntegreerd met een gelijkaardig detachement van de Koninklijke
Nederlandse Luchtmacht deel te nemen aan de Operation Eastern Eagle. Het erg
boeiend relaas, opgesmukt met relevante randinformatie, beschrijft wat het
betekent in opdracht van de NAVO om de Afghaanse regering te steunen bij haar
inspanningen om veiligheid te garanderen, controle te verstevigen, aan heropbouw
te doen, en dit over het volledige grondgebied.
Terrorisme broeit
maar overheid snoeit.
Wanhopige, bange en gediscrimineerde
personen gaan soms over tot onvoorspelbare wandaden. Volgens specialisten kan
het een voedingsbodem vormen voor terrorisme. Na de aanslag in de Londense metro
van 7 juli 2005 blijkt terrorisme een artisanaal fenomeen te worden met
zelfmoordaanslagen door personen van eigen bodem. In Groot-Brittanië maar ook in
Nederland neemt men de terroristische dreiging ernstig en voorziet men ook de
nodige middelen om een terroristische aanslag te voorkomen maar ook om de
catastrofale gevolgen te beperken. Een analyse van de Belgische toestand is niet
echt bemoedigend. Onze overheid levert een minimale inspanning, een
verontrustende vaststelling die wellicht wordt ingegeven door budgettaire
imperatieven.
Commissie voor
de Landsverdediging gebuisd.
Tijdens het parlementair jaar 2004-2005
heeft de commissie voor de Landsverdediging zestien maal vergaderd. Uit de
analyse van de verslagen moeten we besluiten dat de grote meerderheid van de
leden van de commissie hun controlerende opdracht zeer lichtzinnig opnemen. Heel
wat vragen en interpellaties hebben geen oog voor de essentie van de krijgsmacht
namelijk haar wegsmeltende operationaliteit. Als geheel is de commissie dan ook gebuisd
al moet worden toegegeven dat enkele parlementariërs hun taak ernstig ter harte
nemen.
Slecht
voorbereid tegen het Chemisch, Biologisch, Radiologisch en Nucleair terrorisme.
Uit heel wat signalen van de voorbije
maanden kunnen we opmaken dat we in België slecht voorbereid zijn tegen het
CBRN-terrorisme. Enige actie van onze autoriteiten is uitermate welkom. Als een
minimum zou het grote publiek mogen geïnformeerd worden over deze stand van
zaken. Informatie maar ook coördinatie en preventie zijn de sleutelwoorden die
onze beleidsploeg wat dichter bij een geloofwaardige aanpak van het terrorisme
zou brengen.
Alarm,
militaire investeringen naar dieptepunt.
De militaire investeringen evolueren
sedert geruime tijd in België naar een dramatisch dieptepunt. Deze alarmkreet
illustreert aan de hand van cijfers en feiten dat het zo niet verder kan. Het
Stuurplan van Defensie van 3 december 2003 is het zoveelste politieke misprijzen
voor eerder gedane beloften. Het leger verschrompelt meer en meer en blijft een
lilliputter in vergelijking met de Europese- en NAVO-partners.
De foto's van de openingspagina.
Het is misschien gepast vooreerst even wat toelichting te geven bij de vijf
foto's, die bovenaan in de openingspagina binnenflitsen.
Deze foto's zouden elk op zich een apart hoofdstuk kunnen vormen van de huidige
en toekomstige, binnenlandse en buitenlandse, militaire actualiteit.
Niemand zal ontkennen dat de UAV (Unmanned Aerial Vehicle) meer en meer de
militaire wereld inspireert. De jongste, misschien wel opgehemelde successen
tijdens het Afghaanse en Irakese conflict, zijn daar wellicht niet vreemd aan. Toch kan men
niet ontkennen, dat met de voortschrijdende miniaturisatie van de elektronica,
nieuwe veelbelovende paden kunnen bewandeld worden met zelfs betaalbare
toepassingen voor de burgersector. We komen er ongetwijfeld nog op terug.
De volgende in de rij is het AWACS (Airborne Early Warning and Control
System)-vliegtuig, dat ongetwijfeld nog heel wat van zich zal doen spreken. Niet
alleen is het toestel de enige rechtstreekse hulp van de NAVO aan de Verenigde
Staten in hun strijd tegen het terrorisme. Tevens zal het ongetwijfeld de
actualiteit blijven halen omwille van zijn unieke mogelijkheden, die trouwens in
totaal onvoldoende mate beschikbaar zijn in de Europese strijdmacht. Zijn op
stapel staande modernisering en de rechtstreekse inbreng van de Europese
industrie is een ander aspect dat het toestel in de actualiteit zal gefocust
houden. Meer AWACS-nieuws volgt.
In de rij van foto's van het paginavaandel lijkt de F16 tot de middenmoot te
behoren. Niets is minder waar. Niet alleen doet het vliegtuig zijn naam en faam
als allerbeste all rounder aller tijden onafgebroken alle eer aan. Ook zal de
discussie over zijn opvolging nog veel inkt doen vloeien en nog vele elektronen
in beweging brengen. Ondertussen zal het vliegtuig, of men het nu wil of niet,
nog voor geruime tijd een gepast instrument blijken te zijn om een
geloofwaardige afschrikking tegenover welke snoodaards dan ook in stand te
houden. Wordt vervolgd.
Een onderwerp, dat ook niet zal weg te toveren zijn uit de militaire
actualiteit, is het al of niet vervangen van rupsvoertuigen door voertuigen op
wielen. Alhoewel hieromtrent al krasse nationale standpunten zijn ingenomen,
lijken de meeste militaire experts nog geen definitief antwoord te kunnen
formuleren. Toch lijkt het enigszins onvoorzichtig als men ook in deze materie
te vroeg een individuele koers gaat varen. In welk samenwerkingsverband dan ook
is het gepast niet alleen de lusten maar ook de lasten op een gelijkmatige
manier te verdelen tussen de partners. De tijd zal ongetwijfeld raad brengen.
And last but not least sluit de FLA (Future Large Aircraft)
ofte A400M, zoals het toestel herdoopt werd, de rij van de minifotogalerie. Als
enige programma, waarvoor al heel wat nationale euro's zijn voorzien, durven we
hopen dat de realisatie ervan rimpelloos zal verlopen. Deze hoop is trouwens
opvallend aanwezig bij de Europese partners. De Europese oplossing voor Europese
behoeften is een inslaande commerciële slogan. Nochtans kent het programma, dat
het voorbeeld moet worden van de samenwerking van de Europese
vliegtuigindustrie, een niet te ontkennen vertraging.
Begin
pagina